2014-01-05, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Det verkar som att det även skreks Emmaboda '10, men fenomenet har nog uppstått tidigare eftersom låten kom '03 (debuterade väl egentligen '01). En okvalificerad gissning är väl att det startade på någon suspekt göteborgsklubb runt '03-'04.

Visst skrek vi det på emmaboda'10 vill tro att det var tack vare vårat härj det fick en liten uppsving. "Spela något från era första EP" Skrek vi också flitigt men utan större spridnig
Citera
2014-01-05, 21:07
Medlem
Etheriels avatar
Minns att medan gänget i My Bloody Valentine bytte gitarrer osv under förra årets Hultsfred så skrek nån "SPELA SHORELINE". Nog fann jag det lite udda att skrika just då men eftersom man hade hört den frasen x antal gånger under festivalens gång så ryckte man väl bara på axlarna. Det var väl mitt första möte med "spela shoreline-trenden" som jag noterade åtminstone.
Citera
2014-01-06, 01:01
Medlem
Fixiebikes avatar
Första gången jag hörde "Spela Shoreline!" var på Baba Sonic för ett halvt decennium sedan. Antar att det började som ett in-joke bland väldigt BD-influerade popsjälar. Ikonisk låt från ikoniskt band. Då var det dock mer av en uppmaning till DJ:n och det är väl det vanligaste syftet med frasen även idag (antar jag?).
Citera
2014-01-06, 02:33
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Släppte BD den låten 2003?

Oj. Jag som misstog mig då. Trodde BD inte hade släppt en enda skiva post Håkan Hellströms debutskiva.
Trodde Shoreline var från 90-talet och hennes cover ett antal år senare än 2004.

Jag som gjorde bort mig.

Jo, den släpptes så sent som 2003 på både albumet och som singel. Dock spelade man den på "Sen kväll med Luuk" redan 2001, därefter blev den "sveriges mest eftertraktade bootleg" sägs det. Den fick alltså ett helvetes skjut redan från början eftersom den blev en snackis i 2 år innan den släpptes.

Kan det möjligtvis bara vara så simpelt att "spela Shoreline!" kommer från BDs spelningar och desperata småtjejer som är där för att höra hitlåtar? Det fenomenet är ju inte direkt sällsynt.
Citera
2014-01-06, 03:08
Medlem
Sjukt vilken kunskapsbank ni är! Jag försöker sammanfatta:

Innebörd/ursprung: Nu har vi landat var trenden började 1973 med Freebird. Såklart har ju folk skrikit "Spela Shoreline" emellanåt för att man just vill höra den låten, men dessutom har det alltså börjat skrikas när det verkligen inte passar, som när Rebecca och Fiona spelade. Som ett skämt. Eller bara överanvändas som ett skämt i alla möjliga sammanhang. Lite som att ha minnesregeln att if ever in doubt, spela Shoreline. Eller, if ever in doubt, säg "Spela Shoreline".

Tid: Frasen verkar ha förekommit för att få höra låten just när den kom, alltså från 2001 (första livespelningen, 2003 singeln och 2004 albumet) och framåt. Nån gång började den användas som ett skämt också. Det är oklart när det hände. Det är också oklart när det började överanvändas som ett skämt. Att frasen hördes 50 ggr per dag av en vanlig besökare i Emmaboda 2013 verkar vara peaken för trenden på en och samma plats (?), typ. Om jag inte skrev det så har det dock hörts skrikas från och till ända sedan låten först spelades eller släpptes.

Utbredning: Free Bird var alltså USA och kom från söderns musik, så det hängde i viss mån med dem som lyssnade på detta. På samma vis hänger Shoreline med BD-poppare. Starkt i Göteborg, Stockholm och på festivaler där de samlas. Mycket yngre tjejer, men även många killar. Det har spekulerats i att det började i Göteborg pga att det är ett sånt BD-fäste. På Baba Sonic i Stockholm har det hörts skrikas emellanåt ända sen skivorna släpptes. På festivaler har det spårats några år bakåt i tiden, 2010 tror jag var första som nämnts. Hultsfred, Emmaboda och någon mer festival har nämnts. Samtidigt har några mindre indie-inriktade festivaler nämnts där det inte har skrikits.

Mer läsning:
http://www.festivalrykten.se/shoreline-avslutade-emmaboda/
https://www.facebook.com/SpelaShorelineNu
http://ungdomar.se/forum/thread/spela-shoreline/
http://people.howstuffworks.com/play-freebird.htm

Där kanske vi har en ganska hyfsad sammanfattning? När tråden ändå ligger kvar kan vi ju peka ut utestående frågor. Det är väl möjligtvis att få veta om det funnits någon mer peak liknande den i Emmaboda? Där fanns minst 20 skyltar med texten "Spela Shoreline" och varje konsert var det någon som höll upp en sådan skylt. Arrangörerna avslutade hela festivalen med att spela en elektro-version av Shoreline.
Citera
2014-01-08, 22:28
Medlem
Innebörd i Spela Shoreline
Innebörden i att skrika Spela Shoreline kan vara olika. Såklart kan det bara vara ett uttryck för att personen vill höra låten spelas. Såklart kan det ju bara vara allmänt kontaktsökande eller identitetsskapande. Det kan också användas spetsigare. Nedan ges olika exempel på innebörder/tolkningar av att använda frasen:
  • Den vanligaste och kanske mest ursprungliga innebörden verkar vara att helt enkelt vilja höra låten spelas.
  • I kontrast till detta står naturligtvis det enkelt ironiska Spela Shoreline, som sägs av någon som har hört Shoreline spelas som varannan låt under en helt festival och därför är sjukt trött på det och absolut inte vill höra den spelas igen.
  • Vanligaste innebörden av Play Freebird verkar vara att det är en diss mot bandet eller DJ:n som spelar. Det är ett sätt att säga att riktig musik låter som Freebird och inte som skiten som spelas för tillfället. Motsvarande innebörd finns ju rimligen även för Spela Shoreline.
  • En annan ganska vanlig innebörd är att det vore absurt om låten skulle spelas. Eller ibland kanske snarare att det är absurt i sig att skrika "Play Freebird" eller "Spela Shoreline". Ett sådant exempel är inaugeration dinner för Obama med massor av folk och Jay Z och Usher, där någon skrek "Play Freebird" just i tystnaden då scenen släcktes ner och hela publiken väntade andäktigt på Obamas första ord. Man får verkligen inte skrika det och därför blir det lite kul att någon gör det, typ. Och att det är så absurt stor skillnad mot vad som förväntas, inte minst i stämningsläge. http://newsroom.mtv.com/2009/01/21/to-the-dude-who-yelled-out-free-bird-during-obamas-inaugural-youth-ball-for-once-it-was-funny/
  • Ytterligare en tolkning av att skrika Spela Shoreline till ett band är att det ska uppfattas som att (post)ironiskt spela att man tror att bandet på scenen har gjort låten. Detta utmålar (post)ironiskt sändaren som en idiot som går på en spelning och tror att det är t ex Rebecca & Fiona som har gjort Shoreline. Att bandet på scenen inte är känt för personen i publiken kan också ses som att udden är riktad mot bandet på scenen snarare än den som skriker: "Nej, det är inte vi som har gjort Shoreline. Vi kan spela någon av våra egna låtar däremot." Lite störande att stå på en scen och vara en sådan nobody för publiken. Typ. Sämsta förklaringen. Sann postironi, så inte så lätt att förklara det icke-linjära.

Ett uttalande kan ha flera innebörder samtidigt. Flera för sändaren och flera för mottagaren. Och det är inte säkert att varken sändaren eller mottagaren är så klar på hur den uppfattar det. Det bara är. Ibland. Det är det som är så fucked up och så gött med postironin.

Detta var ett försök att skriva ut de olika innebörderna. Väldigt oklart om det fångade något väsentligt? Och vad missade det?
Citera
2014-01-08, 23:40
Medlem
icares avatar
Det är en slags festivaltradition helt enkelt. Har hört frasen och även skrikit den själv på olika festivaler. Men som du säger var det jävligt mycket på emmaboda '13. Det roliga var också att just på eb '13 så var solar fields sista spelningen (runt 4-5 på söndagsmorgonen) och då skreks samma fras. Han körde då både en "elektro" version och direkt efter den vanliga med BD.
Citera
2014-01-08, 23:58
Medlem
Jösses.. "spela shoreline" skreks på varje BD spelning tills dom äntligen släppte låten.. Detta utökades till att ropas på varenda indiepopspelning som förekom.. Sen ha frasen försvunnit och kommit tillbaka i omgångar.. Men de tre ställen där jag har hört den flest gånger är Baba Sonic, Metropolis och Emmaboda (sista gången jag var på Emmaboda var 2004..) Men jag är tokigt säker på att den har sitt störtsa fäste i GBG..

Sista Metropolis (legendarisk indieklubb i sthlm) sommaren 2005 så vrålade publiken unisont "Spela shoreline" ett antal gånger under kvällen.. Henrik spelade även Shoreline. (han körde solo den kvällen, för första gången dessutom)
Sista gången jag hörde den låten live var på morgonen några timmar efter, Henrik satt med en akustisk gitarr mitt i en hög av indiekids med varierande nivå av påklädnad (vi tog ett morgondopp) ute på skeppsholmen i sthlm.. Plötsligt kom en busslast med tyska turister som fick väldigt stora ögon.. Legendary moment..
Citera
2014-01-08, 23:58
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderHenrik
Innebörd i Spela Shoreline
Innebörden i att skrika Spela Shoreline kan vara olika. Såklart kan det bara vara ett uttryck för att personen vill höra låten spelas. Såklart kan det ju bara vara allmänt kontaktsökande eller identitetsskapande. Det kan också användas spetsigare. Nedan ges olika exempel på innebörder/tolkningar av att använda frasen:
Citat:
[*]Den vanligaste och kanske mest ursprungliga innebörden verkar vara att helt enkelt vilja höra låten spelas.
Med mycket stor sannolikhet är det så.
Citat:
[*]I kontrast till detta står naturligtvis det enkelt ironiska Spela Shoreline, som sägs av någon som har hört Shoreline spelas som varannan låt under en helt festival och därför är sjukt trött på det och absolut inte vill höra den spelas igen.
Inte heller helt omöjligt. Fenomenet är dock inte bundet direkt till just Shoreline men det är en arketypisk låt för just den typen av ironiskt spelande i de omgivningarna.
Citat:
[*]Vanligaste innebörden av Play Freebird verkar vara att det är en diss mot bandet eller DJ:n som spelar. Det är ett sätt att säga att riktig musik låter som Freebird och inte som skiten som spelas för tillfället. Motsvarande innebörd finns ju rimligen även för Spela Shoreline.
Jag skulle inte säga att Spela Shoreline är den direkt motsvarighet till Play Freebird. Däremot har frasen muterats till att kunna ha samma syfte och innebörd.
Citat:
[*]En annan ganska vanlig innebörd är att det vore absurt om låten skulle spelas. Eller ibland kanske snarare att det är absurt i sig att skrika "Play Freebird" eller "Spela Shoreline". Ett sådant exempel är inaugeration dinner för Obama med massor av folk och Jay Z och Usher, där någon skrek "Play Freebird" just i tystnaden då scenen släcktes ner och hela publiken väntade andäktigt på Obamas första ord. Man får verkligen inte skrika det och därför blir det lite kul att någon gör det, typ. Och att det är så absurt stor skillnad mot vad som förväntas, inte minst i stämningsläge. http://newsroom.mtv.com/2009/01/21/to-the-dude-who-yelled-out-free-bird-during-obamas-inaugural-youth-ball-for-once-it-was-funny/
Genuint roligt, särskilt roligt med tanke på kontrasten mellan Lynyrd Skynyrd och Usher.
Citat:
[*]Ytterligare en tolkning av att skrika Spela Shoreline till ett band är att det ska uppfattas som att (post)ironiskt spela att man tror att bandet på scenen har gjort låten. Detta utmålar (post)ironiskt sändaren som en idiot som går på en spelning och tror att det är t ex Rebecca & Fiona som har gjort Shoreline. Att bandet på scenen inte är känt för personen i publiken kan också ses som att udden är riktad mot bandet på scenen snarare än den som skriker: "Nej, det är inte vi som har gjort Shoreline. Vi kan spela någon av våra egna låtar däremot." Lite störande att stå på en scen och vara en sådan nobody för publiken. Typ. Sämsta förklaringen. Sann postironi, så inte så lätt att förklara det icke-linjära.

Citat:
Ett uttalande kan ha flera innebörder samtidigt. Flera för sändaren och flera för mottagaren. Och det är inte säkert att varken sändaren eller mottagaren är så klar på hur den uppfattar det. Det bara är. Ibland. Det är det som är så fucked up och så gött med postironin.
Förmodligen har mottagaren i fallet Rebecca & Fiona full koll på vad Shoreline är för något, däremot är det osäkert huruvida de är bekanta med fenomenet "SPELA SHORELINE" eller ej, eller på vilken nivå de kan tänkas vara det. Beroende på objekt, åhörare eller avsändare blir frasen, som du påpekar, av olik innebörd.
Citat:
Detta var ett försök att skriva ut de olika innebörderna. Väldigt oklart om det fångade något väsentligt? Och vad missade det?
Jag tycker att du har lyckats väldigt väl. Nästa steg är väl att utröna hur frasen spreds (rent konkret).
Citera
2014-01-09, 00:26
Medlem
Jag minns att jag hörde det första gången på Emmaboda '07. Tror det var Almedal som spelade. Har själv skrikit "spela shoreline" på my bloody Valentines spelning på way out west (tror det var 2010). Kul att se hur det har spridit sig.
Citera
2014-01-09, 00:53
Medlem
Pangaea250s avatar
Även under Musikhjälpen '13 så sa värdarna att ett stort antal människor hade ringt in och önskat just Shoreline. De bad om ursäkt för att folk fick vänta in låten så länge.. fenomenet sprider sig..
Citera
2014-01-09, 01:14
Medlem
ArneIIIs avatar
Jag var med när det begav sig och som jag minns ursprunget så var Shoreline länge en icke-släppt låt, men titeln hade funnits länge och det fanns någon tv- inspelning av den senare också (Sen kväll med Luuk?). Namnet Shoreline p.g.a. någon demo eller någon som varit med i replokalen, kompisar till bandet...etc. var känt, och därmed eftertraktat, innan någon hade hört själva låten. I alla fall här i Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in