2014-01-02, 19:57
Medlem
Hej,

I somras hörde jag för första gången kommentaren "Spela Shoreline". Efter fem dagars Emmabodafestival hade jag hört kommentaren mer än hundra gånger om dagen. På Way out West hörde jag också samma kommentar av random personer. Och plötsligt hörs Shoreline spelas överallt och facebook-sidan "Spela Shoreline" har hundratals likes. Shoreline är alltså en låt av Broder Daniel.

Jag undrar hur detta kommer sig. Vad startade trenden? När startade den? Var startade den? Vad är grejen?

Hälsningar

Henrik
Citera
2014-01-02, 20:20
Medlem
nnnipzs avatar
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor men... FAN vad irriterande det var!
Citera
2014-01-02, 21:18
Medlem
VonFanderblads avatar
Det är inte så underligt egentligen. BD var/är populära och samtidigt indie, dessutom är shoreline kanske deras mest kända och lättlyssnade låt. Att skrika "play freebird", oavsett vilket band som spelar, är ju en gammal klassiker vilket en googling kan bekräfta. Shoreline är bara en modernare version av detta häcklande.

*spelar shoreline*
Senast redigerad av VonFanderblad 2014-01-02 kl. 21:20.
Citera
2014-01-02, 23:09
Medlem
VonFanderblad, sjukt bra svar. Har just läst guldartiklar om ämnet när man googlar Play Freebird. Fet historia. Då har vi löst den största nöten.

Hur är det med de enklare bitarna: När och var började/eskalerade den svenska versionen, att skrika "Spela Shoreline"? Var har ni hört den innan juli 2013 (Emmaboda)?

*spelar Free Bird*
Citera
2014-01-03, 00:35
Medlem
Nayelis avatar
Hörde "spela Shoreline" första gången Hultsfred 2011! Dock mycket möjligt att det förekommit ännu tidigare än så.
Citera
2014-01-03, 00:48
Medlem
Peripheryys avatar
Jag var på Metaltown och Getawayrock festival och hörde inget sånt.
Citera
2014-01-03, 01:09
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderHenrik
Hur är det med de enklare bitarna: När och var började/eskalerade den svenska versionen, att skrika "Spela Shoreline"? Var har ni hört den innan juli 2013?
Det verkar som att det även skreks Emmaboda '10, men fenomenet har nog uppstått tidigare eftersom låten kom '03 (debuterade väl egentligen '01). En okvalificerad gissning är väl att det startade på någon suspekt göteborgsklubb runt '03-'04.
Citera
2014-01-03, 09:52
Medlem
Bucketshops avatar
Skrek alltid det på små lokala spelningar under gymnasietiden, anledningen var väl en blandning av att man tyckte man var skitrolig och att det faktiskt fanns en chans att bandet började spela ett par ackord av shoreline. Kan tyvärr inte alls komma på var ifrån det kom, antar att vi hörde det från några äldre coola kids och började ta med det till fler spelninngar.
Citera
2014-01-03, 11:17
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Jag har faktiskt lärt mig Shoreline på gitarr nu bara för det. Anna Ternheims cover kanske har något med saken att göra också? Jaja, jag spelar i alla fall Shoreline när någon vill höra Shoreline.
Citera
2014-01-04, 23:43
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Jag har faktiskt lärt mig Shoreline på gitarr nu bara för det. Anna Ternheims cover kanske har något med saken att göra också? Jaja, jag spelar i alla fall Shoreline när någon vill höra Shoreline.

Ja, alltså jag tror Shoreline fick en ganska rejäl återupplivning i och med hennes cover. Utan den tror jag inte förutom de mest inbitna BD-fansen hade kommit ihåg Shoreline.

Jag tror väldigt många syftar på hennes version av låten när de säger Shoreline faktiskt.
Citera
2014-01-05, 01:34
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Ja, alltså jag tror Shoreline fick en ganska rejäl återupplivning i och med hennes cover. Utan den tror jag inte förutom de mest inbitna BD-fansen hade kommit ihåg Shoreline.

Jag tror väldigt många syftar på hennes version av låten när de säger Shoreline faktiskt.

Njae, är du sarkastisk nu? Haha. Hon släppte en cover på den låten på sitt debutalbum 2004. Alltså året efter den släpptes med BD. Däremot tror jag att det händer att folk vill att hon spelar låten live, och där kanske någon kopplat "play freebird"-grejen med något fyllo som velat höra Shoreline på någon av hennes spelningar. Helvete vad invecklat det blev.

Äh, folk vill höra Shoreline, därav uttrycket spela Shoreline. Problem solved.
Citera
2014-01-05, 03:10
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Njae, är du sarkastisk nu? Haha. Hon släppte en cover på den låten på sitt debutalbum 2004. Alltså året efter den släpptes med BD. Däremot tror jag att det händer att folk vill att hon spelar låten live, och där kanske någon kopplat "play freebird"-grejen med något fyllo som velat höra Shoreline på någon av hennes spelningar. Helvete vad invecklat det blev.

Äh, folk vill höra Shoreline, därav uttrycket spela Shoreline. Problem solved.

Släppte BD den låten 2003?

Oj. Jag som misstog mig då. Trodde BD inte hade släppt en enda skiva post Håkan Hellströms debutskiva.
Trodde Shoreline var från 90-talet och hennes cover ett antal år senare än 2004.

Jag som gjorde bort mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in