2014-01-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixelknight
Funderade lite hur det skulle se ut om jag, 18 år som bor med föräldrarna, börjar jobba.

120kr/h 120h/månad alltså 14000kr i lön och efter att skatten har dragits ca 11200Kr om jag betalar 20% skatt (vet inte alls hur det ligger till där?)

En etta eller tvåa i stan 5500Kr inklusive vatten och el
Mat för 2000Kr
Wc papper, linser och liknande hygienartiklar 400Kr
Eftersom att jag har en bil med stor motor 1000Kr försäkring på bilen per månad
Jag gillar att köra bil och om jag jobbar utanför staden så blir det minst 2000Kr bensin
Telefon och internet 400Kr
173Kr Tv-avgift

Nu landar jag alltså på MINUS 273Kr och har inte haft råd med nöjen, sparande, kläder eller något annat.

Är det något jag har missat eller är det så här svårt att leva ett normalt liv som lagerarbetare eller
liknande?

Och vad är en normal lön för någon som är under 20 år och jobbar med något som inte kräver utbildning?

Visst, jag kan ge upp min kärlek för bilar och köpa någon skitbil som drar lite. Det vinner jag uppskattningsvid 1000Kr i månaden på men det återstår ändå bara 727Kr kvar till nöjen, sparande, kläder o.s.v...jag har svårt att inse att det verkligen är så här dåligt

EDIT: Jag räknade fel. 160h/månad och 15360Kr efter skatt! Det lämnar mig med 3887Kr till nöjen, sparande och kläder! Inte mycket men man får ju det att gå runt trots allt!

Normalt sett prioriterar man inte en dyr bil om man är 18, får ut runt 14000:- och skall få pengarna att räcka. Bensin,skatt,försäkring,parkering,besiktning och service. Får man fråga vad du betalade för bilen, eller har du ens köpt den än ? När du är trött på den/kommit underfund med hur mycket den äter upp av din månadsinkomst så glöm inte skulden för värdeminskningen du skall betala. Stort misstag många gör när de fyller 18 är att gå och köpa en ny bil. Självklart ska man göra det men att pengarna inte räcker sen kan vi nog alla räkna ut varför
Citera
2014-01-03, 00:08
Medlem
4-chans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karma.is.Justice
Normalt sett prioriterar man inte en dyr bil om man är 18, får ut runt 14000:- och skall få pengarna att räcka. Bensin,skatt,försäkring,parkering,besiktning och service. Får man fråga vad du betalade för bilen, eller har du ens köpt den än ? När du är trött på den/kommit underfund med hur mycket den äter upp av din månadsinkomst så glöm inte skulden för värdeminskningen du skall betala. Stort misstag många gör när de fyller 18 är att gå och köpa en ny bil. Självklart ska man göra det men att pengarna inte räcker sen kan vi nog alla räkna ut varför

Jag tycker inte det är så farligt som folk gärna vill få det att verka. Det är upp till var och en vad det kan vara värt och för många är det ett genuint intresse och då är det bara att gilla läget.

Om TS har lån på bilen så får vi hoppas att han amorterar i lika eller större takt som förväntat värdetapp på åket, annars blir det jävligt tråkigt dagen han säljer och står sen med ett lån han måste betala på.
Citera
2014-01-03, 01:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-chan
Jag tycker inte det är så farligt som folk gärna vill få det att verka. Det är upp till var och en vad det kan vara värt och för många är det ett genuint intresse och då är det bara att gilla läget.

Jo men om man tänker på trådens namn, alltså frågeställningen så är det otroligt relevant.

Man köper väll inte en skitdyr bil för att sedan undra hur man ska klara sin ekonomi.

Eller, jo, det är väll just så det är. Lyxfällan.
Citera
2014-01-03, 10:36
Medlem
Citat:

Om TS har lån på bilen så får vi hoppas att han amorterar i lika eller större takt som förväntat värdetapp på åket, annars blir det jävligt tråkigt dagen han säljer och står sen med ett lån han måste betala på.
Det är sant att det är upp till var och en. Och någon måste ju vara en kredittorsk och pumpa in pengar till bankerna så att vi andra kan få vettig avkastning på vårt kapital.
Citera
2014-01-03, 21:45
Medlem
Citat:

Klart man skall ha vilka intressen man vill men hade gärna sett att fler funderar på hur man vill att ens ekonomi skall se ut i framtiden och om man sparat själv till dem genom en buffert eller bara tömmer hela kontot varje månad..
Verkar inte riktigt som om amorteringen eller någon annan buffert isf är inräknat i kalkylen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in