2005-07-22, 12:48
Bannlyst
Eftersom Apoteket tryckt upp fina broschyrer och man ständigt läser om läkemedel som läcker ut i grundvattnet, slängs istället för att lämnas in till förstöring, så undrar man ju hur mycket som ligger på tippen egentligen? Har för mig att jag läst ett inlägg här om någon som provat sin lycka bland folks avfall och hittat bra med obrutna kartor av benso och diverse smärtstillande.
Citera
2005-07-22, 12:53
Bannlyst
Om jag inte minns fel totalt, så har en medlem här en signatur som vill påskinna att.. hmm.. "Porrpojke" hade någon av apotekets "gula insamlingspåsar" vilket han använde när han hälsade på hos äldre människor för att samla in "gammal" medicin =)
Citera
2005-07-22, 14:08
Medlem
Onerrs avatar
Tror dom förstör medicinen på något vänster för att sånt här inte ska kunna förekomma
Citera
2005-07-22, 14:17
Medlem
Unbalanceds avatar
Sök efter Psychopatics inlägg, han skulle tydligen ha jobbat som "medicinförstörare" på ett apotek!

Jag har tänkt på en annan sak, när dom fraktar mediciner till apoteken
vad fraktas medicinen i, vanliga bilar, långtradare ?
Och vilka kör ut medicinen är det något speciellt företag om så vilket?
Citera
2005-07-22, 14:21
Medlem
Frakt till och från apotek är oftast ett helt vanligt logistik företag som kör. De har väl skrivit på ett speciellt kontrakt men jag kan inte tänka mig att det skulle vara pansarbilar el. liknande som kör medicin. Sen så är förstörelse av medicin inte speciellt komplicerat så det sker inte under någon större bevakning.
Citera
2005-07-22, 15:41
Bannlyst
Det står vilka två företag som sköter frakten av mediciner till förstöringen i broschyren om överbliven medicin, Psychopatic jobbade väl med att städa i Apotekets tillfälliga förvaringsrum tror jag? Har funderat på att ta lastbilskort såsmåningom och slänga in en anställningsansökan Tror att åtminstone ett av dem är helt fristående, om inte bägge.

De vill ju att folk bara ska lämna in sin medicin till Apoteket, för att det inte ska hamna på tippen, mest pga miljörisker, men säkert även pga sån här spekulation.
Citera
2005-07-22, 16:39
Medlem
TomiXs avatar
Eftersom jag är stamgäst på Apoteket har jag lagt märke till att direkt när man hämtar ut någon Narkotikaklassad medicin eller en medicin som det öht går att flumma på så frågar de om man vill ha en påse för återlämning av medicin. Annars frågar de aldrig

Kanske bara det lokala apoteket som är så men men.

Edit: yea, inlägg 900
Citera
2005-07-22, 17:54
Medlem
Porrpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
Om jag inte minns fel totalt, så har en medlem här en signatur som vill påskinna att.. hmm.. "Porrpojke" hade någon av apotekets "gula insamlingspåsar" vilket han använde när han hälsade på hos äldre människor för att samla in "gammal" medicin =)

Det stämmer bra det, minns dock inte vem det är som citerar mig, jag hade en kompis förr som hämtade apotekts gula påsar för medicinåterlämning...sen gick han runt i Gamla Stan=mycket äldre människor o utgav sig för att vara från apoteket...fick en jävla massa skojiga piller på så sätt...värt att testa kanske?

Edit:Inlägg 1787 ...hehe
Citera
2005-07-22, 21:58
Medlem
hundens avatar
:-]
Citera
2005-07-22, 22:20
Medlem
visslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Sök efter Psychopatics inlägg, han skulle tydligen ha jobbat som "medicinförstörare" på ett apotek!

Jag har tänkt på en annan sak, när dom fraktar mediciner till apoteken
vad fraktas medicinen i, vanliga bilar, långtradare ?
Och vilka kör ut medicinen är det något speciellt företag om så vilket?

Här i Uppsala har landstinget egna bilar som de kör medicinen i mellan vårdcentralerna och sjukhuset. Till Apoteken är det vanliga fraktföretag som kör från de olika läkemedelsbolagen. Jag jobbar på ett företag i läkemedelsbranschen och vi använder Posten Företagspaket och Box Delivery inom Sverige, DHL, UPS och TNT inom Europa och Ecxel till övriga världen. Men de som kör såna här produkter måste noga räkna kollina när de hämtar dem och stämma av när de lämnar dem så att det stämmer. Och skulle någon förpackning vara bruten så går den omedelbart tillbaka till oss. Det händer att paket försvinner, men om det händer upprepade gånger för samma chaufför så blir denne inte långvarig. Polisanmälan brukar följa på det.

Men ibland så försvinner paket på flygplatserna också, ni minns kanske ligan som snodde för miljontals kronor ute på Arlanda för några år sedan. Men det var väl inte läkemedel precis, det var ju konsumtionsvaror. Idiotiskt är det i alla fall att stjäla från sitt jobb, hur korkad får man bli?

Läkemedelstransporterna (Uppsala landstings vita bilar med blå text) som kör mellan Akademiska sjukhuset och vårdcentralerna/servicehemmen är för övrigt populära rånbyten. Senast i maj var det två ungdomar här som rammade en sådan bil. De kom över några boxar med morfin och lugnande medel, men de hade sån otur att de mötte en polisbil efter stöten och blev stoppade för att de körde för fort. Sen torskade de såklart, när polisen fick reda på vad som hänt lite längre ner på samma gata...
Citera
2005-07-24, 14:57
Medlem
hundens avatar
Ngt som vore "häftigt" är att om ett apoteket får leverans och typ lämnar kartongen med meds i utanför..jag skulle nalla direkt ;D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in