2013-12-29, 12:06
Medlem
Varför blir inte de flesta par som har samlag varje dag utan skydd gravida den månaden? Varför tar det flera månader för många trots samlag varje dag och "normal" fertilitet? Någon som vet den biologiska orsaken till att det i dessa fall inte blir en bebis redan under första månaden?
Citera
2013-12-29, 12:17
Medlem
För att man bara har ägglossning en gång i månaden, det är då absolut störst chans att bli gravid och det är under typ 2 (?) dagar i månaden
Citera
2013-12-29, 12:21
Medlem
RabiatModerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprstr
För att man bara har ägglossning en gång i månaden, det är då absolut störst chans att bli gravid och det är under typ 2 (?) dagar i månaden

Jo, men det är inget svar på TS fråga. Han nämner att de har sex varenda dag i månaden. "Fönstret" är litet och under den tiden är det mycket som måste klaffa, och det är nog det som TS vill ha svar på.
Citera
2013-12-29, 12:39
Medlem
Ninenas avatar
Jag tror att det är rätt vanligt med extremt tidiga missfall. Att ganska många kanske blir gravida men att det blir ett tidigt missfall man inte är medveten om (blir som att man får mens bara). Saker kan gå snett på ett väldigt tidigt stadium och kroppen stöter bort. Men sen är man väl kanske olika fertila även inom "normalspannet"? Olika genomträngbara äggskal osv, vad vet jag.
Citera
2013-12-29, 13:05
Medlem
Polyklorfenols avatar
Minst var 3:e graviditet leder till missfall. Ibland kanske det inte ens märks, utan uppfattas som vanlig mens.
Citera
2013-12-29, 13:08
Medlem
Ägget lever ca ett dygn, spermierna i flera dygn (alfaspermier kan leva rätt länge, upp till 6-7 dagar men i fallet med normalspermier kan man räkna med ca 3-4-5 dagar). Men, ibland händer det att ägget eller spermierna inte funkar som de ska och då klaffar det helt enkelt inte. Dessutom kan extremt tidiga missfall ske, så tidiga så man inte hinner märka något. Och så klart kan det vara något som hindrar spermierna från att nå ägget också, möjligheterna är många.
Senast redigerad av jetblack666 2013-12-29 kl. 13:14.
Citera
2013-12-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Jag tror att det är rätt vanligt med extremt tidiga missfall. Att ganska många kanske blir gravida men att det blir ett tidigt missfall man inte är medveten om (blir som att man får mens bara). Saker kan gå snett på ett väldigt tidigt stadium och kroppen stöter bort. Men sen är man väl kanske olika fertila även inom "normalspannet"? Olika genomträngbara äggskal osv, vad vet jag.

Ja detta låter väl mest troligt. Hade varit intressant att veta om det faktiskt är så, dvs gå från spekulationer till fakta.
Citera
2013-12-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Minst var 3:e graviditet leder till missfall. Ibland kanske det inte ens märks, utan uppfattas som vanlig mens.

Men för att det skulle uppfattas som vanlig mens borde det komma vid samma tidpunkt på månaden och vara ungefär lika länge, vilket jag tycker att det inte borde göra om det är missfall.
Citera
2013-12-29, 13:44
Medlem
DoubleWoods avatar
Spermiernas och vaginans enskilda och gemensamma beskaffenheter spelar mycket stor roll, i en del fall är spermierna kanske lite för få eller tröga samtidigt som vaginan har för lågt pH-värde för att utgöra en vänlig miljö.

Shit happens ibland, helt enkelt.
Citera
2013-12-29, 13:49
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Men för att det skulle uppfattas som vanlig mens borde det komma vid samma tidpunkt på månaden och vara ungefär lika länge, vilket jag tycker att det inte borde göra om det är missfall.
mensen är sällan 100% regelbunden. Ibland kan den vara sen med upp till en vecka.
Citera
2013-12-29, 14:58
Medlem
Sen är det ju många kvinnor som använt hormonella preventivmedel innan de börjar försöka bli gravida. Och har du ätit det ett tag kan det ta upp mot ett år innan kroppen har ställt om sig så man blir gravid igen.
Citera
2013-12-29, 16:05
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Varför blir inte de flesta par som har samlag varje dag utan skydd gravida den månaden? Varför tar det flera månader för många trots samlag varje dag och "normal" fertilitet? Någon som vet den biologiska orsaken till att det i dessa fall inte blir en bebis redan under första månaden?

Fast det gör de. Det är en normal missuppfattning att det är svårt att bli gravid, och anledningen till den missuppfattningen är att media alltid skriver om människor som inte lyckas. Inte om folk som lyckas bli gravida. Och förståeligt är väl det, det vore ju en oerhört intetsägande artikel om det hade stått: "Normalfertil man och kvinna hade oskyddat sex, hon blev med barn!".

Om två fertila människor, en man och en kvinna, har fullbordat sex varje dag i en månad så kommer hon med största sannolikhet bli gravid. Och med största sannolikhet så menar jag inte att det är möjligt, utan att det är högst troligt.

Med fertila människor, menar jag människor som inte har någon störning i sin fertilitet. Sådan störning kan uppstå till följd av långvarigt användande av P-piller t.ex, och då tar det ett tag innan kroppen är tillbaka i sitt vanliga stadie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in