• 1
  • 2
2005-07-25, 14:54
Medlem
anledningen varfr livskvalitet inte diskuteras s mycket r fr att begreppet grna sammankopplas med materiell status. ju hgre vlfrd, dessto hgre livskvalitet.
Lycka eller olycka hr inte hit, begreppet r en teknikalitet som jag ser det.

En fattig ryss har lgre livskvalitet n en fattig svensk.
Citera
2005-07-25, 18:23
Medlem
shanghais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonplutten
Hur menar du?
Vilken frga eller pstende r det ett svar p?

"Personligen skulle jag kunna strcka mig s lngt att jag skulle vilja pst att man kan mta ett lands utvecklingsniv och landets frmga att erbjuda livskvalitet genom att jmfra antalet lagstadgade semesterveckor."

Ett svin kan erbjuda sig sjlv lika mycket livskvalit som en intelligent mnniska, ofta drfr svinet krver mindre stimulering av sinnet fr att vara tillfredstllt.
Citera
2005-07-25, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
...begreppet grna sammankopplas med materiell status...
Precis.

Och, det r just det som jag menar r fel.
Drfr frgar jag mig om inte antalet uttagna semesterveckor i ett land r ett bttre mtt n BNP, om man vill jmfra ett lands mjligheter att erbjuda medborgarna livskvalitet. Ett bttre stt att mta ett lands verkliga "vrde" och utvecklingsniv... ?

Mnniskor idag, i vstvrlden, tycks glmma 'livskvalitet' till frmn fr inkomst.
Utbrnda, men med nyare bil n grannen.
Citera
2005-07-25, 18:29
Medlem
Jag tycker att livskvaliteten oftast blir likadan oavsett hur jag lever. Alltid finns det lite missnje dr, fr mig r livskvaliteten drmed beroende av instllningen och inte de yttre omstndigheterna.
Citera
2005-07-26, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shanghai
Ett svin kan erbjuda sig sjlv lika mycket livskvalit som en intelligent mnniska, ofta drfr svinet krver mindre stimulering av sinnet fr att vara tillfredstllt.
Erbjuda sig sjlv...Mja...

Det beror ju sklart p vad vildsvinet har fr levnadsfrhllanden. Om den lever i en liten lda, eller i frihet.

Men att djur har lgre krav n mnniskor, vad gller "livskvalitet" och intellektuell stimulering - mste jag nog hlla med dig om.

andra sidan, s kan ju mnniskan knna lycka och uppleva stor livskvalitet i vldigt "enkla" saker. En eftermiddag i en solig glnta tex...
Citera
2005-07-26, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
Jag tycker att livskvaliteten oftast blir likadan oavsett hur jag lever. Alltid finns det lite missnje dr, fr mig r livskvaliteten drmed beroende av instllningen och inte de yttre omstndigheterna.
Jag hller absolut med dig om att livskvalitet, gldje och lycka, i mngt och mycket r en frga om inre instllning. Man kan vlja om man vill se positivt eller negativt p allt som hnder i ens liv - och hur man ser p saker och ting gr en vrlds skillnad.

Men att dra det till sin spets och sga att yttre omstndigheter inte spelar ngon roll, det blir fel. Ett liv i ett ryskt fnglger i Sibirien, eller dansa hula-hula med nakna flickor p ngon sderhavs och kka djungelfrukt. En viss skillnad i livskvalitet dr ellerhur?
Citera
2005-07-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonplutten
Precis.

Och, det r just det som jag menar r fel.
Drfr frgar jag mig om inte antalet uttagna semesterveckor i ett land r ett bttre mtt n BNP, om man vill jmfra ett lands mjligheter att erbjuda medborgarna livskvalitet. Ett bttre stt att mta ett lands verkliga "vrde" och utvecklingsniv... ?

Mnniskor idag, i vstvrlden, tycks glmma 'livskvalitet' till frmn fr inkomst.
Utbrnda, men med nyare bil n grannen.

jo, jag hller med. men det materiella vlstndet r n s lnge det enda vi kan mta i siffror och drmed fra in i statistik.
att lta den psykiska vlfrden spela med i begreppet vore att ta sig vatten ver huvudet. vem avgr vad som r bra fr en annan?
Citera
2005-07-26, 13:07
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Livskalitet r ett alldeles fr subjektivt begrepp fr att kunna diskuteras generellt. Att vara frisk r livskvalitet fr den sjuke, pengar r det fr den fattige och tid r det fr den upptagne. Sjlv skulle jag inte kunna leva lycklig om jag inte fick arbeta. Menall lycka handlar, i min dmjuka mening, alltid om att vara njd med det man har. Harmoni med sig sjlv och sin omgivning r i det perspektivet livskvalitet.
Citera
2005-08-04, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Me nall lycka handlar, i min dmjuka mening, alltid om att vara njd med det man har. Harmoni med sig sjlv och sin omgivning r i det perspektivet livskvalitet.

Frestas till att sga; Amen Men du har givetvis rtt, och det gr inte att frhlla sig annorlunda om man vill vara harmonisk.
Samtidigt behvs en viss otillfredstllelse med det man har, en vilja till frbttring och tillvxt.

Dr har vi den ultimata balansgngen mellan njdhet och missnjdhet.

/ Der B
Citera
2005-08-05, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Livskalitet r ett alldeles fr subjektivt begrepp fr att kunna diskuteras generellt. Att vara frisk r livskvalitet fr den sjuke, pengar r det fr den fattige och tid r det fr den upptagne. Sjlv skulle jag inte kunna leva lycklig om jag inte fick arbeta. Menall lycka handlar, i min dmjuka mening, alltid om att vara njd med det man har. Harmoni med sig sjlv och sin omgivning r i det perspektivet livskvalitet.
Visst har du rtt i att "livskvalitet" r ett subjektvt begrepp. Det hller nog de flesta med om. r det fr den skull inte vrt att dryfta?

Intressant r ochs, att jag upplever att vldigt mnga inte ens reflekterat ver vad "livskvalitet" betyder fr dem...
Citera
2005-08-05, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Der Bauer
Dr har vi den ultimata balansgngen mellan njdhet och missnjdhet.
Dr sa du ngot.

Enbart solsken ger ken.
Citera
2005-08-12, 21:16
Medlem
Riitvahs avatar
men tnk om man bott i en liten, liten bur hela sitt liv... fatta vilken livsgldje man skulle ha d, nr man precis kommit ut.. undrar hur lnge den skulle vara. havre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in