2019-12-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fel, 60 årsåldern är från 60 årsdagen tills dagen före du fyller 70 år. Är man 58 år så är man i 50 års åldern.

Nej

Sextioårsåldern typ 55 - 65
Citera
2019-12-06, 18:57
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Fel, 60 årsåldern är från 60 årsdagen tills dagen före du fyller 70 år. Är man 58 år så är man i 50 års åldern.

I ditt huvud kanske, men du har fel. 50-årsåldern är synonymt med "runt 50". Det är inte som engelskans "50-something". Där har svenskan motsvarande begrepp "50-plus". En person som är 19 är inte i 10-årsåldern och en person som är 58 är inte i 50-årsåldern. De är i 20-respektive- 60-årsåldern. Be nu om ursäkt.
Citera
2019-12-06, 20:10
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Detta är ett dåligt råd, då det är allmänt känt att troublemakers / slagskämpar så gott som alltid väljer offer som de vet att de rår på. De skulle aldrig våga mucka mot någon som är styrkemässigt jämbördig.

Men Thorsten är ju inte muskulös. Eller är det hans raseri som kan vara farligt?
Citera
2019-12-10, 08:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
I ditt huvud kanske, men du har fel. 50-årsåldern är synonymt med "runt 50". Det är inte som engelskans "50-something". Där har svenskan motsvarande begrepp "50-plus". En person som är 19 är inte i 10-årsåldern och en person som är 58 är inte i 50-årsåldern. De är i 20-respektive- 60-årsåldern. Be nu om ursäkt.
Nej är du 49 år så är du i 40 årsåldern. Är du 50 år så är du 50 år upp tills dagen före du fyller 51 år. Både en 50 åring och en 51 åring är i 50 årsåldern.
Att du inte behärskar det svenska språket är ditt bekymmer.
Citera
2019-12-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
”Jag vill ha 5000kr plus ränta för kränkning”

Jag är beredd att hålla med Torsten lite. Lite töntar verkar de vara....

Torsten har definitivt börjat knarka igen. Om han nu har slutat någon gång. Tror inte att han orkar med sig själv utan att medicinera.
När han har spelningar brukar han sitta med ett glas rödvin. Han passar nog på att dricka lite i samband med musiken. Kan tänka mig att han blir moody och lättirriterad på kröka.
Citera
2019-12-10, 10:57
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Nej är du 49 år så är du i 40 årsåldern. Är du 50 år så är du 50 år upp tills dagen före du fyller 51 år. Både en 50 åring och en 51 åring är i 50 årsåldern.
Att du inte behärskar det svenska språket är ditt bekymmer.

Du har helt fel vilket du bland annat märker på att nyhetsartikeln säger "i 60-årsåldern" om Thorsten Flinck som är 58. Du tror likt vissa andra svagbegåvade att 60-årsåldern motsvarar engelskans "in his 60s" vilket är helt fel. Behåll dina sunkiga anglicismer för dig själv.

Edit: Du kan ju också fråga dig vad det vanliga uttrycket "25-årsåldern" betyder. Är det en person runt 25, eller någon som är 25-34?
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2019-12-10 kl. 11:36.
Citera
2019-12-10, 11:33
Medlem
Förfan låt Thorsten vara, minns det som igår när jag plugga historia och jag kolla på en teater där Thorsten medverka i. Plötsligt häpnar jag av skräck då min kompis slängar fram vapendragaren och börjar jubla, tillslut förstår jag att han inte jublar över teatern utan sin trisslott som han nyss skrapat

Jag frågar då hur mycket han vunnit och han kläcker ut sig svaret med drabanten i vädret, 10 000 kr hade han nämligen skrapat fram. Tyvärr blev vi utslängda ur föreställningen, men efter denna dramatiska natt så kommer Thorsten alltid ha en speciell plats i hjärtat.
Citera
2019-12-10, 14:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
När han har spelningar brukar han sitta med ett glas rödvin. Han passar nog på att dricka lite i samband med musiken. Kan tänka mig att han blir moody och lättirriterad på kröka.
Thorsten dricker nog helst direkt från flaskan som sig bör utav en dramatiker av hans rang.
Jag hamnade en gång sittandes framför honom på tåget efter han varit och uppträtt nånstans i den svenska landsbygden, då han i sällskap utav en yngre dam (kanske hon som upplät hjälp o bostad i Tyresö) började korka upp medhavda vinflaskor och stoja högljutt från sina säten. Allteftersom innehållet blev mindre i buteljerna började geniet själmant ragglandes runt i vagnen stammandes med svettpärlorna hängades tungt i pannan presentera sig för de andra resenärerna mot deras vilja med olika exempel på teatralisk dramturgi.
En magisk föreställning
Mitt Thorstenmoment in life.
Citera
2019-12-10, 14:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Släpp geggamojjan om Torsten nu och slut upp bakom Riddaren av mörkret och hur han inte tvekar när säkringen går hos en vansinnig kvinna i Varberg..!!

Då visar Torsten civilkurage.

Citera
2019-12-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Thorsten dricker nog helst direkt från flaskan som sig bör utav en dramatiker av hans rang.
Jag hamnade en gång sittandes framför honom på tåget efter han varit och uppträtt nånstans i den svenska landsbygden, då han i sällskap utav en yngre dam (kanske hon som upplät hjälp o bostad i Tyresö) började korka upp medhavda vinflaskor och stoja högljutt från sina säten. Allteftersom innehållet blev mindre i buteljerna började geniet själmant ragglandes runt i vagnen stammandes med svettpärlorna hängades tungt i pannan presentera sig för de andra resenärerna mot deras vilja med olika exempel på teatralisk dramturgi.
En magisk föreställning
Mitt Thorstenmoment in life.
Hahaa Nice! Ja, han är en sann showman!!! Ganska vanligt att gamla missbrukare ramlar tillbaks på alkoholen, i och med att det är en drygare drog att hanskas med. Och när de har missbrukat hårt tidigare så kan man tro att de är på tjack eller något tyngre. Dock har jag ingen aning om vad herr Flinck pysslar med
Citera
2019-12-11, 12:18
Medlem
Citat:
Det finns inga regler om det. Det beror heeelt på vilken journalist som skriver.
Citera
2019-12-14, 19:50
Medlem
Citat:

Svårt att säga vilket som är rätt, men tror de flesta tolkar i 60-årsåldern som omkring 60 årsåldern.

Det du avser uttrycks ju bättre som mellan 60 och 70 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in