2013-12-28, 22:50
Medlem
Hej,

Nu är det så att inom min bostadsrättsförening så finns det ett garage där parkeringsplatser disponeras till personer INOM föreningen (via hyreskontrakt). Det finns en parkeringsplats som hyrs ut till ett företag som inte längre hyr någon fastighet inom föreningen, och borde därmed inte ha någon nyttjanderätt till garaget...

Dom som kör denna företagsbil har vid ett flertalet tillfället orsakat skada på andras fordon i garaget, och vid ett tillfälle även smitit från platsen (polisanmälan upprättades och dom blev enligt uppgift betalningsskyldiga för skadorna).

Nu till problemet;
Vår styrelse hävdar att dom är en 'viktig kund' (för att dom betalar hyran??!!) och att när föreningen bildades för en herrans massa år sedan fanns det ett kontrakt som innebar att alla som hade hyreskontrakt skulle övertas av den nybildade föreningen.

Med andra ord så hävdar vår styrelsen att platsen inte kan sägas upp p.g.a. detta kontrakt. Men finns det verkligen kontrakt som inte går att säga upp, trots att det var upprättat för 10+ år sedan? Det verkar ju absurt. För övrigt har detta företag även bytt namn, kan det göra någon skillnad?

Jag har försökt söka för att hitta svar på min(a) frågor men hittar inte något som är direkt givande till mina funderingar, så vore ytterst tacksam för svar här.

God fortsättning!
/Wortz
Citera
2013-12-29, 04:25
Medlem
Akiyoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wortz
Hej,

Nu är det så att inom min bostadsrättsförening så finns det ett garage där parkeringsplatser disponeras till personer INOM föreningen (via hyreskontrakt). Det finns en parkeringsplats som hyrs ut till ett företag som inte längre hyr någon fastighet inom föreningen, och borde därmed inte ha någon nyttjanderätt till garaget...

Dom som kör denna företagsbil har vid ett flertalet tillfället orsakat skada på andras fordon i garaget, och vid ett tillfälle även smitit från platsen (polisanmälan upprättades och dom blev enligt uppgift betalningsskyldiga för skadorna).

Nu till problemet;
Vår styrelse hävdar att dom är en 'viktig kund' (för att dom betalar hyran??!!) och att när föreningen bildades för en herrans massa år sedan fanns det ett kontrakt som innebar att alla som hade hyreskontrakt skulle övertas av den nybildade föreningen.

Med andra ord så hävdar vår styrelsen att platsen inte kan sägas upp p.g.a. detta kontrakt. Men finns det verkligen kontrakt som inte går att säga upp, trots att det var upprättat för 10+ år sedan? Det verkar ju absurt. För övrigt har detta företag även bytt namn, kan det göra någon skillnad?

Jag har försökt söka för att hitta svar på min(a) frågor men hittar inte något som är direkt givande till mina funderingar, så vore ytterst tacksam för svar här.

God fortsättning!
/Wortz

Delen i ditt inlägg om avtalet var lite svår att följa. Sådana kontrakt som du nämner kan oftast jämkas om de är oskäliga. Det går inte att träffa eviga avtal utan vid en prövning hade sannolikt en domstol fastställt en skälig uppsägningstid. Det beror dock på hur det är formulerat i avtalet.

Det spelar ingen roll om bolaget bytt namn, avtalet följer organisationsnumret.
Citera
2013-12-29, 04:58
Medlem
Det är enkelt.
Företag saknar all form av besittningsrätt.
Normalt har dom dock 9 månaders uppsäggningtid.
Om man inte orkar trassla juridiskt med någon form av kontraktbrott.

Du får väl ta en position i styrelsen om dom inte vågar ta tag i frågan.
Citera
2013-12-29, 07:56
Medlem
Tack för era svar.

Mötte ordförande nu på morgonen och kunde inte låta bli att ta upp det med henom. Fick som svar att om det händer igen då kommer h*n att ta tag i ärendet (ska någon behöva bli skadad innan eller!?).

Av svaret att döma så vet h*n med sig att det går att säga upp men orkar inte anstränga sig.

Tack återigen för era svar, de kommer att hjälpa oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in