2013-12-28, 09:00
Medlem
Jag har ingen aning om hur detta funkar så jag vore tacksam om någon här på fb som vet kan svara på detta.

Min bror har haft problem med pengar och denna månad har han sökt hjälp hos socialen. Han har pratat med någon handläggare som säger att han ska få hjälp med hyran denna månad (hyran för december). Men handläggningstiden är tydligen rätt lång (minns inte exakt vad han sa) och hans hyra för december ska vara betald i princip nu.

Så nu är min fråga. Kan jag låna honom stålar till hyran och en mobilräkning så han har de betalda eller kommer soc att se att han har fått pengar då och eventuellt ge honom mindre? (Han är orolig för det). Alternativt att jag tar hans räkningar och betalar dem? Vad säger soc om det?

Det är såklart lite jobbigt för honom att ringa hyresvärden och säga att han inte kan betala men det är ju alternativ tre, han kommer ju få stålar sen.

Vad kan jag göra för att hjälpa honom?
Citera
2013-12-28, 09:12
Medlem
Hej. Har läst att lån kan räknas som inkomst och därmed inverka på bidraget.
Citera
2013-12-28, 09:15
Medlem
gato12s avatar
Finns redan tråd; (FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd

Där finns det folk som har koll på det mesta om socialbidrag
Citera
2013-12-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Finns redan tråd; (FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd

Där finns det folk som har koll på det mesta om socialbidrag

Ah pinsamt, tack. Jag klistrar in mitt första inlägg så kan någon mod gärna få slänga denna tråd.
Citera
2013-12-28, 09:20
Medlem
Det bästa är nog att din bror ringer till socialen och säger att du lånat ut pengar till hyran men att du måste ha tillbaka pengarna så fort som möjligt. När det gäller kommuner, försäkringskassan, socialen, arbetsförmedlingen etc etc så gäller det att dubbelkolla allt. blir det något strul kan det bli mycket strul och ta lång tid innan man får ordning på det. Ett telefonsamtal går fort i jämförelse med med par månaders strul med cash.

====

Ang räkningen så kommer han få en påminnelse vilket ger er lite extra tid innan han verkligen måste betala.
Citera
2013-12-28, 10:47
Medlem
H1ONEs avatar
Detta är systemet i ett nötskal.

Individen skall stå helt naken ensam, isolerad från familj och vänner och naken inför statsmaskineriet och lida för sin synd (att välja att födas som människa).
Nu sätter du hela systemet ur balans och det straffet som är din brors har du nu möjlighet att underlätta (förkorta handläggningstiden) genom att hjälpa med hyran, typ att hjälpa Jesus bära korset.

Jag tycker att du ska betala din brors räkningar från ditt konto och att han ska fortsätta driva sitt ärende hos soc och ta de 3 kronor han får och bjuder dig då på pizza som tack.

Handläggaren på soc ska vi inte börja tala om för denna har för länge sen förlorat sin själ och bara ett ruttet skal finns kvar.
Citera
2013-12-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H1ONE
..Jag tycker att du ska betala din brors räkningar från ditt konto och att han ska fortsätta driva sitt ärende hos soc ...

Lånet kan räknas som inkomst vilket kan innebära att hans bror inte får några cash denna månad och kanske upp till 3 månader till. bättre ts ringer och kollar så det är ok innan.
Citera
2013-12-28, 13:17
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylskapsknull
Jag har ingen aning om hur detta funkar så jag vore tacksam om någon här på fb som vet kan svara på detta.

Min bror har haft problem med pengar och denna månad har han sökt hjälp hos socialen. Han har pratat med någon handläggare som säger att han ska få hjälp med hyran denna månad (hyran för december). Men handläggningstiden är tydligen rätt lång (minns inte exakt vad han sa) och hans hyra för december ska vara betald i princip nu.

Så nu är min fråga. Kan jag låna honom stålar till hyran och en mobilräkning så han har de betalda eller kommer soc att se att han har fått pengar då och eventuellt ge honom mindre? (Han är orolig för det). Alternativt att jag tar hans räkningar och betalar dem? Vad säger soc om det?

Det är såklart lite jobbigt för honom att ringa hyresvärden och säga att han inte kan betala men det är ju alternativ tre, han kommer ju få stålar sen.

Vad kan jag göra för att hjälpa honom?

Nu är jag inte nån expert med socialbidrag, men smidigast vore väl om du helt enkelt betalade räkningarna åt han. För ger du han pengar alt. sätter in pengar på hans konto så kommer soc. att se det och räkna ner bidraget han kommer att få.
Citera
2013-12-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Nu är jag inte nån expert med socialbidrag, men smidigast vore väl om du helt enkelt betalade räkningarna åt han. För ger du han pengar alt. sätter in pengar på hans konto så kommer soc. att se det och räkna ner bidraget han kommer att få.

Olika kommuner betalar ut socialbidraget på olika sätt. En del kommuner vill ha in räkningen så de kan betala den och då märker de att den är betald. Medans andra kommuner låter personen själv betala räkningen men vill då ha ett kvitto på att den är betald och då kan de se att räkningen betalats innan soc betalat ut pengar.

edit: finns säkert ännu fler varianter på hur utbetalningarna går till och vilka krav som ställs.
Citera
2013-12-28, 13:28
Medlem
Fråga först om det är okej med soc att du hjälper din bror med sina hyrer då dom inte "kan" betala ut pengarna i tid och att din bror vägrar bli betalningsskyldig mer pengar pga att socialen ska ta så in i h***** lång tid med allt och alla, mitt tips är att du hjälper din bror men skicka ALDRIG in pengarna på hans konto, det är där de kommer bli knas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in