2013-12-27, 00:09
Medlem
ingenios avatar
Tänker köpa en enkel surfplatta till min 14-månaders dotter men går i valet och kvalet angående huruvida jag bör välja en med Android eller iOS. Jag känner till Pappasappar och dylika sajter men skulle ändå vilja rådfråga er flashbackare.

Om man vill ha pedagogiska appar på svenska (bondgård, djur, lära sig läsa...), är det då egentligen bäst att slå till med en androidplatta eller med en enkel Ipad? Jag har själv den uppfattningen att det verkar finnas fler barnappar på svenska till IPad (kanske har jag fel?), men om jag skall köpa en IPad så blir det dels något dyrare och dels måste man jailbreaka den om man inte har lust att betala för apparna. Dessutom har jag ingen som helst erfarenhet av Apple.

Så vad skulle ni själva ha köpt? Har ni någon erfarenhet av det här?
Citera
2013-12-27, 00:10
Bannlyst
Apple är väl mer barnvänligt än Samsung? för Apple är mycket enklare att använda och inte lika många funktioner som Samsung, och har för mig att Apples appar blir uppdaterade snabbare än Samsungs.
Citera
2013-12-27, 00:11
Medlem
Gonzarlys avatar
skulle aldrig köpt ngt sånt till 14mån dotter...

vart e samhället påväg'?
Citera
2013-12-27, 00:17
Medlem
Skinrippers avatar
Jag köpte en på teknikmagasinet till min grabb som var 3½ då och nu haft i ca 1½ år. Funkar klockrent och han har lärt sig läsa,räkna och skriva som en 8 -åring.

Kurio 7 Green Tablet heter den.
Citera
2013-12-27, 00:21
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
Eller så köper du pysselböcker och pussel/bordspel till henne istället mycket hälsosammare och framförallt bättre inlärning när man är så liten........
Citera
2013-12-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Eller så köper du pysselböcker och pussel/bordspel till henne istället mycket hälsosammare och framförallt bättre inlärning när man är så liten........

Har du något som stödjer din teori, eller är det bara ett påstående taget ur luften?
Citera
2013-12-27, 16:03
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodansRiddare
Har du något som stödjer din teori, eller är det bara ett påstående taget ur luften?

Framförallt så tränar du ju din motorik på att hålla i en penna och måla, eller genom att lägga ett pussel när man är så liten! Massa annat också!
Citera
2013-12-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Framförallt så tränar du ju din motorik på att hålla i en penna och måla, eller genom att lägga ett pussel när man är så liten! Massa annat också!

Frågan är hur mycket dagens barn kommer använda en penna?

Från 16års ålder skrivs ju allting på en dator numera, i princip i alla skolor.
Citera
2013-12-27, 17:34
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
Citat:

Så man ska inte lära sina barn använda pennor då eller? Fortfarande kommer de ju att måla med pennor, och det tar tid att lära sig själva grunden i skrivandet så det kommer inte alls ersättas med dator
Citera
2013-12-27, 17:47
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skinripper
ag köpte en på teknikmagasinet till min grabb som var 3½ då och nu haft i ca 1½ år. Funkar klockrent och han har lärt sig läsa,räkna och skriva som en 8 -åring.

Kurio 7 Green Tablet heter den.

Känner till den men Kurio har fått värdelös kritik. Bättre då att köpa "Kina-skit".

Vad gäller kritiken att man inte bör köpa surfplattor till 14-månaders barn så håller jag med. Problemet är att hon går lös på våra mobiltelefoner och slänger dem i golvet. Hon älskar dessutom att förstöra fjärrkontroller o. dyl. Därför tänkte jag mig mest plattan som "distraktionsmoment."
Citera
2013-12-27, 17:52
Medlem
xposeds avatar
Citat:

Nja, det är mycket som är bökigare på datorer. I många fall föredrar jag (och antagligen många andra) pennor och papper över datorer.
Citera
2013-12-27, 18:13
Medlem
Citat:

Jag har läst att små barn lär sig bättre om någon läser för dem jämfört med att man sätter på en bandspelare med en ljudbok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in