2013-12-26, 23:28
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Snacka inte om saker du inte begriper eller inte kan höra! Det är en GIGANTISK skillnad på de båda ljuden. Se mitt inlägg ovanför!
I dagligt tal hör jag ingen skillnad.
Citera
2013-12-27, 00:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
I dagligt tal hör jag ingen skillnad.
Då är det du som inte kan höra, och isåfall ska du inte försöka pådyvla andra dina tillkortakommanden. Jag kan inte förklara bättre än jag gjorde, men jag har alltså både markerat skillnaden mellan hur ljuden artikuleras med tungan, andra ljud som låter likadant, skillnaden i frekvens på friktionsljudet, samt att det låter väldigt barnsligt att verkligen använda Charlie-ljudet där det ska vara ett Lars-ljud. Vad mer ska jag kunna hitta på?
Citera
Hamilkars avatar

Moderatormeddelande

Postat av Hamilkar 2013-12-27, 00:04
Moderator
Det torde utmärkt väl framgå av diskussionen här i tråden att det är det uppsvenska uttalet av Lars som avses. Nästa knutpatriotiska sydsvensk som kommer och påpekar att Lars inte alls behöver uttalas så kommer att åka på en varning för OT.

/Mod.
2013-12-27, 01:28
Medlem
johnlund213s avatar
Det sydsvenska uttalet av Lars är uttan sje ljud för er som inte var klara över det. Jag uttalar alla dessa ord med bakre sje ljud.
Citera
2013-12-27, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
Det sydsvenska uttalet av Lars är uttan sje ljud för er som inte var klara över det. Jag uttalar alla dessa ord med bakre sje ljud.

I Skåne säger man väl [la:Rs] med tydligt R? I Småland säger vi [la:s]!
Det där retroflexa rs-ljudet är knepigt, men inte ska det låta som ett sje-ljud!

När det gäller pistage (som jag föredrar att stava det) uttalar jag det med samma sje-ljud som i sjö, skämmas och mustasch.

Intressant upplysning angående stavningen förresten:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Förutom "pistasch" förekommer också den numera godkända stavningsvarianten pistage[1] (analogt med garage, apanage m.fl. franska lånord vars avslutande zj-ljud kommit att uttalas med sj-ljudet på svenska). Nöten heter dock pistache på franska.

Med andra ord förstår jag varför pistasch är den "riktiga" stavningen (ch = tonlöst sje-ljud på franska). Kanske borde ändra mig där...
Citera
2013-12-27, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Det där retroflexa rs-ljudet är knepigt, men inte ska det låta som ett sje-ljud!
Rs-ljudet och ett främre sje-ljud, hos de som använder båda, är nog nära identiska.
Citat:
När det gäller pistage (som jag föredrar att stava det) uttalar jag det med samma sje-ljud som i sjö, skämmas och mustasch.

Sammantaget med att du är från Småland så förstår man att du använder ett bakre sje-ljud både i början och slutet av ord.

Personligen använder jag ett bakre sje-ljud i sjö, skämmas, men ett främre sje-ljud i mustasch, pistage, garage, dusch, lunch, och som -rs-.
Citera
2013-12-27, 23:18
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:

Intressant upplysning angående stavningen förresten:

Med andra ord förstår jag varför pistasch är den "riktiga" stavningen (ch = tonlöst sje-ljud på franska). Kanske borde ändra mig där...

Som Hallänning som bor i Skåne så vet jag detta. Det var däför jag skrev att det sydsvenska uttalet av lars är utan sje ljud, vilket det är.
Citera
2013-12-28, 00:19
Bannlyst
Jag uttalar det som om det vore franskt. Liksom bandage, kurage, buskage, mustasch eller som Lars. (Sveamål även här). Något e följer definitivt inte med i slutet på ordet, men det kanske bara blev fel i rubriken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in