2013-12-26, 22:08
Medlem
sgeddingagglis avatar
Och duscha, mustasche, kollage osv, och hur tycker du att det ska uttalas. Alltså sje-ljuden i orden. Som början i "sjö" eller som början i "Charlie"? Jag själv föredrar det sistnämnda och tycker det andra skär som rakknivar i öronen. Ni som använder "sjö-sjeljudet", hur tycker ni det rätta sättet låter? Helt fel eller?
Citera
2013-12-26, 22:16
Medlem
Kingers avatar
Som i sjö helt klart.
Citera
2013-12-26, 22:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Och duscha, mustasche, kollage osv, och hur tycker du att det ska uttalas. Alltså sje-ljuden i orden. Som början i "sjö" eller som början i "Charlie"? Jag själv föredrar det sistnämnda och tycker det andra skär som rakknivar i öronen. Ni som använder "sjö-sjeljudet", hur tycker ni det rätta sättet låter? Helt fel eller?
Jag låter pistasch rimma fullständigt med Lars. Jag har alltså varken samma ljud som i sjö eller tje-ljudet i Charlie. Jag har dock förstått att många unga svenskar inte kan höra skillnad på rs-ljudet som en uppsvensk använder i slutet på Lars och tje-ljudet i början på Charlie, trots att dessa för mig inte är särskilt lika alls.

Men att verkligen använda samma ljud som i pistasch som i Charlie tycker jag låtej som jiktigt bajnsligt bajnspjåk.
Citera
2013-12-26, 22:23
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag låter pistasch rimma fullständigt med Lars. Jag har alltså varken samma ljud som i sjö eller tje-ljudet i Charlie. Jag har dock förstått att många unga svenskar inte kan höra skillnad på rs-ljudet som en uppsvensk använder i slutet på Lars och tje-ljudet i början på Charlie, trots att dessa för mig inte är särskilt lika alls.

Men att verkligen använda samma ljud som i pistasch som i Charlie tycker jag låtej som jiktigt bajnsligt bajnspjåk.
Jo, jag vet, exemplet Charlie var inte det allra bästa. Lars är bättre, Charlie var bara det första som kom för mig för att kunna beskriva ljudet.
Citera
2013-12-26, 22:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag låter pistasch rimma fullständigt med Lars.

Ja, utan tvekan.
Citera
2013-12-26, 22:37
Medlem
Citat:
Jo, jag vet, exemplet Charlie var inte det allra bästa. Lars är bättre, Charlie var bara det första som kom för mig för att kunna beskriva ljudet.
Wikipedia beskriver de båda ljuden som 7- respektive 20-ljudet (7=sjö, 20=Charlie).

Jag uttalar alla dina exempel med 20-ljudet.
Jag skulle vilja höra Kinger uttala "mustasch" med 7-ljudet, för mig låter det helt fel.

Kanske är bra om man i en sån här tråd anger var man är ifrån. Jag är då från Stockholm.
Citera
2013-12-26, 22:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQM04R
Wikipedia beskriver de båda ljuden som 7- respektive 20-ljudet (7=sjö, 20=Charlie).

Jag uttalar alla dina exempel med 20-ljudet.
Snarare än med Lars-ljudet, då alltså?

Det låtej isåfall alltså extjemt bajnsligt i mina öjon.

(Uppvuxen i Umeå, bortsett från utlandsvistelser bosatt "väster om ån" i det akademiska Uppsala sedan 1974.)
Citera
2013-12-26, 22:59
Medlem
Kan någon förtydliga skillnaden mellan Lars och Charlie?
Citera
2013-12-26, 23:16
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satfanskap
I dagligt svenskt tal så är det ingen som helst skillnad. I engelskan låter däremot kombinationen CH helt annorlunda. För ett korrekt uttal ska det höras ett kristalklart, klockrent "T" före "tjeljudet". En liten detalj som uppskattas av många språklärare tex och som kan vara skillnaden mellan vg och mvg. Och som uppskattas när du pratar med engelsktalande.
Citera
2013-12-26, 23:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satfanskap
En till med plåt i örona, alltså.

Charlie-ljudet uttalas som ett tonlöst j, med tungan lätt skålad som en grund ränna, och den trängsta punkten ungefär halvvägs fram i gommen. Lars-ljudet uttalas som ett tyskt sch eller ett franskt ch, med tungan lätt skålad som en grund ränna men med tungspetsen mot tandköttet alldeles ovanför överkäkens framtänder. Den tydligaste skillnaden på själva ljuden är att blåsljudet i Charlie-ljudet är betydligt mer högfrekvent än det i Lars-ljudet.
Citera
2013-12-26, 23:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
I dagligt svenskt tal så är det ingen som helst skillnad.
Snacka inte om saker du inte begriper eller inte kan höra! Det är en GIGANTISK skillnad på de båda ljuden. Se mitt inlägg ovanför!
Citera
2013-12-26, 23:25
Medlem
Rimmar fint med Lars, kan tillägga att jag aldrig hört något annat sätt att uttala det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in