2013-12-27, 00:06
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Det är bara att fortsätta med Millenium, ingen som hindrar er. Kom tillbaks när du (TS) har provat Brewdog Hardcore IPA eller helt enkelt Chimay Blue.

Vad jag har märkt är kvalitetsöl oftare av starkare karaktär, givetvis super man inte ner sig när man dricker dem dock. Att dricka hög procent på ljus lager kan ju bara anses som efterblivet dock.
Citera
2013-12-27, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Jag tror dessvärre du blandar ihop svennebanan med begreppet p12a. En vuxen person av manskön torde på sin höjd bli lite varm i bröstet av 2 Arboga.
Jag väljer att avfärda dig som troll.
Citera
2013-12-27, 00:08
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
Jag tror dessvärre du blandar ihop svennebanan med begreppet p12a. En vuxen person av manskön torde på sin höjd bli lite varm i bröstet av 2 Arboga.
Sluta snacka skit. 2x10,2 arboga blir man dragen på. Inte rejält packad men det är knappast som att ta en hof.

När jag hade riktigt uselt med stålar (700 kronor över till nöjen i månaden) så blev det arboga gold oftast (7,3). När man kört på det en månad så vänjer man sig vid smaken, då är det helt ok öl och man får behålla den för sig själv för ingen annan dricker det. 10,2 däremot smakar bara sprit. Som att hälla i vodka i en burköl och dricka sen. Men bet man ihop och sänkte den så hade man lagt en bra grund för tio kronor.
Citera
2013-12-27, 00:14
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Hur dricker ni dessa egentligen? Jag köpte 4st arboga 10.2% för en månad sedan som ett experiment, jag blev rent ut sagt skitfull och mådde för jävligt dagen efter.

Hur fan är det tänkt att man ska dricka denna häxbrygd?

Senaste två starkölen jag drack var en bomber och granater (bommen & granaten) 15,2% samt en mohawk imperial Stout 9,7%. Jag tänkte att de lät goda, och det var de också. Hur du ska dricka öl? Tja, mina tips är väl, medan du badar, ser film, äter gott, umgås med folk, fast det beror ju också på ölen i sig. Arboga 10,2 lämpar väl sig bäst till smällkalla grillkvällar, eller bara att bli full på?! Helst ska dessa vara väl kylda, för jag tycker de billiga ljusa ölen tenderar att smaka disktrasa annars..
Citera
2013-12-27, 00:22
Bannlyst
Man vänjer sig tillslut.

Jag dricker bara 7,2-10,2

Allt annat smakar som lättöl
Citera
2013-12-27, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Senaste två starkölen jag drack var en bomber och granater (bommen & granaten) 15,2% samt en mohawk imperial Stout 9,7%. Jag tänkte att de lät goda, och det var de också. Hur du ska dricka öl? Tja, mina tips är väl, medan du badar, ser film, äter gott, umgås med folk, fast det beror ju också på ölen i sig. Arboga 10,2 lämpar väl sig bäst till smällkalla grillkvällar, eller bara att bli full på?! Helst ska dessa vara väl kylda, för jag tycker de billiga ljusa ölen tenderar att smaka disktrasa annars..
Vanligtvis uppskattar jag min öl lätt kyld, dvs, "nästan" rumstempererad.

Med dessa kan jag absolut förstå att man vill kyla ner de till nära fryspunkten för de smakar skit rent ut sagt. Jag är dock mer inne på hur ni som dricker dessa stark-stark öl:er dricker dom. Som exempel; tar ni en som starter och fortsätter med vanliga 5:r eller går ni allin, och kör på hela vägen med 10%are etc etc.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kan vilja endast dricka dessa under en kväll.
Citera
2013-12-27, 00:25
Medlem
BubbleRabbits avatar
Dricker inga öl över Bellman 6.0, det där med 10% på öl smakar vidrigt. Dessutom ger lägre % en skönare och en mer balanserad berusning. Spritfylla ger mig ingen trevlig upplevelse, man går från nykter till dyngrak ganska omgående. Jag kör en öl i timmen ungefär och efter 4-5 timmar är berusningen perfekt för mig. De flesta som kickstartar kör 1-2 starkare öl och sen tillbaka till sin vanliga öl i min omgivning.
Citera
2013-12-27, 00:26
Medlem
GhettoSvens avatar
Jag har druckit endast 7-10% i åratal. Jag dricker ingen annan öl då jag tycker dom smakar vattnigt, och ger inget rus alls. Dessutom vill jag inte svepa sju i rad och få ölmage.

Man måste förstå att olika drycker intas på olika vis. Givetvis dricks dessa öl sakta - som vin ungefär, jag häller max 5cm i glaset åt gången för luftning. Det är inget man sveper kall för törsten en solig dag, det vore katastrof. Det kan ta en timme att dricka en för mig.

Jag dricker 1-2 max 3 på en kväll. Vid 1 snurrar det på bra, och vid 2 börjar man bli rätt så dragen.

Det går inte lika bra att dricka whisky istället. Dessa öl slår på bra mycket bättre vid normalt intagande utan stress.

Vissa av er nämner Björne och Arboga, men dom är inget vidare. Stockholm 7.2 är svingoa, men jag minns inte alla svenska sorter. Jag bor i USA och då blir det andra sorter - lite svårt att hitta här, men det finns import från bl.a. Ryssland - Baltica 9.0. Finns även som 7.0 och 4.0

öl under 7% kan jag endast dricka för törsten. Den är oftast smaklös.

Varning - drick försiktigt högst 2-3 åt gången! Dom slår på som fan!
Senast redigerad av GhettoSven 2013-12-27 kl. 00:51.
Citera
2013-12-27, 00:34
Medlem
Ermh du måste ha fel på levern om du blir dyngpackad på 2 st. Nu för tiden när jag nästan aldrig dricker längre så blir jag salonsberusad på 2st men att man skulle bli tokfull och må dåligt på 4st är ju rent trams om det nu inte är en 12-åring som dricker dem.

Men det smakar ju skit så det kanske går att köpa med ett par stycken och dricka först om man vill bli fullare för att sen gå över till vanliga öl. Skulle hellre köpa ett helrör vodka och dricka rent än att bara festa på arbogas 10,2 om jag nu verkligen ville bli full.
Citera
2013-12-27, 00:35
Medlem
Split-eds avatar
Jag dricker uteslutande mellan 4.7 - 5.6 %. Tycker de som är starkare smakar sprit med ölsmak
Citera
2013-12-27, 00:35
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uppisnoken
Hur dricker ni dessa egentligen? Jag köpte 4st arboga 10.2% för en månad sedan som ett experiment, jag blev rent ut sagt skitfull och mådde för jävligt dagen efter.

Hur fan är det tänkt att man ska dricka denna häxbrygd?

Jag brukar dricka öl runt den procenten du nämner, även starkare än så. Men mitt råd är att inte dricka Arboga 10.2% alls. Och då menar jag verkligen det. Det är enligt min åsikt ungefär det sämsta du kan hitta inom ölväg. Du blev väl inte förvånad över hur den smakade? Eller väntade dig en smak som faktiskt skulle vara av kvalitet?

Om du tar och kollar upp lite mikrobryggerier, så kommer du se att det kryllar av intressant och spännande öl som är lite starkare i andra former än ljus lager. Om du dock endast vill bli full, så kanske du ska kolla åt något annat håll. Starkare öl (som är av kvalitet) brukar ofta passa bra med exempelvis olika former av mat eller ost. Eller vad man nu föredrar. Då dricker man kanske en och inte tio stycken.

Vill du ha spännande smakupplevelser, så finns det som sagt en hel hög med kul öl. Om du sagt endast vill bli full, så kan jag nog inte ge dig några bra tips.
Citera
2013-12-27, 00:36
Medlem
alkohol är en smakbärare, men ljus internationell lager ska inte vara så stark. Stout o porter får gärna ligga runt TS fråga. Men vill man supa en hel kväll köper man billig skitöl. Går ju inte annars för mig att dricka mer än 5-8 starkingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in