Citat:
Ursprungligen postat av
Tinman
Atminstone paminner jag mig nagot om att min forste larare i filosofi, som jag uppnosigt satte mig upp mot med hjalp av Derridas senaste "skillnaden" ( som var nagon slags ordlek pa franska-engelska )standigt gjorde mig svarslos och skamsen.
Différance. Som är det där med tecken och att tecken dels får sin mening genom skillnad (de koordineras i förhållande till varandra och mellan varandra) och att meningen samtidigt ständigt förskjuts (eftersom tolkningen aldrig tar slut), om jag förstått det rätt.
Antar att det har med närvaro att göra. För referensen är inte enkelt ihopkopplat tanke-värld, eller tecken-objekt. I själva verket kan en fullständig mening aldrig vara närvarande, den förskjuts genom tolkning vilket sker av ständigt nya tecken. Istället förklarar différance vad språk gör genom att tecken dels får sin mening synkront genom relationen till andra tecken (i binära relationer) och historiskt genom hur man talat, skrivit, använt dem genom historien. Subjektet i sin tur förstår sin värld och sig själv, får sin mening genom denna röra av mening (i tid och rum), och är därför aldrig fullständigt närvarande för sig själv. Den objektivitet och omedelbarhet metafysik kräver blir omöjlig. Hela världen för ett subjekt är uppbyggt av mening och mening domineras av différance. En tolkning blir aldrig klar och eftersom allt kan förstås som text är sådant som universaler missförstånd på hur mening och språk fungerar. Den typen av metafysik låter en närvaro och en viss binär hierarki härska på bekostnad av différance. Man talar om den som att den kommer före problematiken med différance. Samtidigt är ju alla ord värderande, och eftersom dessa binära relationer är godtyckliga är de både instabila och orättvisa. Så Derridas dekonstruktion är en kritik och en rättvisa mot etablerade hierarkiska strukturer.
Det är intressant för det är så alla litterära verk fungerar (vissa haikudikter är ju oändliga eftersom de ständigt kan tolkas). Så det är en litterär insikt, inte filosofisk. Detta går de kontinentala vidare med till simulacra, där referens utanför text är omöjlig. Allt numera är bara tecken som hänvisar till varandra. Så det finns de som tror att man inte kan använda språket för att tala om världen längre, utan bara om andra språk, andra konkurrerande berättelser.
Det hela är en kollaps inom fransk teori av strukturalismens "insikter" och strävanden. Det var väldigt regionalt tills vissa franska filosofer fick arbete på amerikanska institutioner.
Ja, jag tror att Derrida är såhär simpel om man bortser från fikonspråket. Det är iakttagelser av tecken och hur de får mening genom relation till andra tecken, alla sammantaget, just nu och alla sammantaget över tid och vilka konsekvenser det har. Men om någon är bättre påläst så rätta mig.