2013-12-26, 11:50
Medlem
cabdirazzaqs avatar
Jag planerar på att inom kort börja arbeta som doktorand på Chalmers. Den utlysta tjänsten är på 4 år och leder till en doktorsexamen. Jag undrar dock om det är någon som vet huruvida det är möjligt att bli klar med sin PhD inom en kortare tidsram (t.ex 3 år) förutsatt att man är villig att offra mer tid och energi för att få det gjort. Är detta tillåtet eller finns det normalt ett "x" antal år som man måste ha arbetat med sina avhandling för att man ska kunna få disputera?
Citera
2013-12-26, 11:59
Medlem
cabdirazzaqs avatar
Jag känner nämligen en vän som blev klar med sin doktorsexamen på bara 2 år. Men detta var på ett amerikanskt universititet. Är det någon som vet om man kan göra sådant här också eller om man måste följa tidplan?
Citera
2013-12-26, 12:49
Medlem
Soyus-TMAs avatar
Det varierar säkert mellan universitet och fakultet, men det finns ju inget som hindrar dig att börja fila på avhandlingen redan nu. Första året eller åren brukar ju ändå vara mest kurser och undervisningsjobb, så kan man på något sätt klippa detta så tjänar du ju tid.
Citera
2013-12-26, 12:53
Medlem
Du blir klar så fort du är klar med alla kurser och din avhandling. Har du gjort banbrytande forskning med många intressanta slutsatser på kort tid så är det enda som hindrar dig kurserna.
Citera
2013-12-26, 15:10
Medlem
Frassefrass avatar
Normalt krävs det att du är registrerad som forskarstuderande under en viss period innan du får disputera. I regel är det väl åtminstone 3 år på 100%, men det kan säkert variera mellan olika fakulteter. Just hur det ser ut på Chalmers vet jag inte.

Även om det inte skulle finnas några regler så tvivlar jag starkt på att antagningsnämnden tillåter dig en individuell studieplan där du planerar att vara klar inom tex två år, samt att handledare och sakkunniga släpper genom en avhandling efter två år registrerad som doktorand. Tre år är ju lite bättre, men jag vet inte om jag skulle hoppas på det. Du ska dessutom ha fått ihop en solid avhandling, vilket tar tid även om du jobbar mycket. Jag har aldrig hört talas om någon som disputerat efter kortare tid än 3.5-4 år. Ställ in dig på 4 år, och se det som en bonus om du kan bli klar snabbare.
Senast redigerad av Frassefras 2013-12-26 kl. 15:16.
Citera
2013-12-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassefras
Normalt krävs det att du är registrerad som forskarstuderande under en viss period innan du får disputera. I regel är det väl åtminstone 3 år på 100%, men det kan säkert variera mellan olika fakulteter. Just hur det ser ut på Chalmers vet jag inte.

Även om det inte skulle finnas några regler så tvivlar jag starkt på att antagningsnämnden tillåter dig en individuell studieplan där du planerar att vara klar inom tex två år, samt att handledare och sakkunniga släpper genom en avhandling efter två år registrerad som doktorand. Tre år är ju lite bättre, men jag vet inte om jag skulle hoppas på det. Du ska dessutom ha fått ihop en solid avhandling, vilket tar tid även om du jobbar mycket. Jag har aldrig hört talas om någon som disputerat efter kortare tid än 3.5-4 år. Ställ in dig på 4 år, och se det som en bonus om du kan bli klar snabbare.

Jag har inte hört om någon som har gjort det på kortare än 5. Detta var iofs innan det fanns tvååriga Masterprogram, vilket kanske nu sväljer en del av kursbördan.

TS, "planera" att arbeta som doktorand - du måste ju söka först. Din avhandlingsplan på två eller tre år kommer troligtvis inte att godkännas i ansökan.
Citera
2013-12-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cabdirazzaq
Jag planerar på att inom kort börja arbeta som doktorand på Chalmers. Den utlysta tjänsten är på 4 år och leder till en doktorsexamen. Jag undrar dock om det är någon som vet huruvida det är möjligt att bli klar med sin PhD inom en kortare tidsram (t.ex 3 år) förutsatt att man är villig att offra mer tid och energi för att få det gjort. Är detta tillåtet eller finns det normalt ett "x" antal år som man måste ha arbetat med sina avhandling för att man ska kunna få disputera?

snabbt=4.5ar!

Fortare lar det inte ga om du har fatt en tjanst, da de kommer lagga pa en massa tjanstgoring, admindelaktighet, samt dina nodvandiga kurser som inte alltid gar nar du vill etc

Oftast ar forarbete bortkastat da byter amne/fokus, mognar/blir mer belast sa inser forarbete alltfor ytligt...

Det ar tillatet att bli klar snabbare, men dina handledare samt hur systemet fungerar lar satta stopp pa de planerna. Forsok att inte behova 5 ar istallet!
Citera
2013-12-26, 19:54
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cabdirazzaq

Som doktorand får du arbeta precis så mycket som du vill, som min handledare sa. Charmen med oreglerad arbetstid.

Du har antagligen 1 års utbildning i doktorandtjänsten + ev undervisning som kommer förlänga din doktorandtid.
Din handledare kommer inte vara särskilt intresserad av att du ska disputera tidigare eftersom du är hans primära arbetskraft. Ju hårdare du jobbar kommer förhoppningsvis leda till fler och bättre artiklar, vilket är det som krävs för att disputera. Din handledare får pengar för dig under 4 år och kommer få mindre pengar om du disputerar tidigare eftersom med stor sannolikhet kommer en del av din doktorandfinansiering gå till hens lön.

Ofta finns det ett inofficiellt/officiellt publiceringskrav, dvs det släpps inte ut doktorander som har publicerat mindre än 2 artiklar (LTH) även om skolor har olika krav.
Teoretiskt sätt kan du gå upp för disputation utan din handledares tillåtelse, men det är inget som rekommenderas.

Om du har bråttom igenom är ett annat Europeiskt universitet eftersom de har 3 år isf 4 som i Sverige. Jag tycker visserligen att det svenska systemet är bättre och ger mer erfarna doktorander.

Det intressanta är varför du har bråttom igenom? Om det är för att du satsar på en civil karriär är det bättre att sikta på en industridoktorand. Ur akademisk karriärsynpunkt är det ingen större problem med tiden, du räknas som ung forskare upp till 45 års ålder och det viktiga kommer vara det du publicerat.
Citera
2013-12-30, 14:26
Medlem
cabdirazzaqs avatar
Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen.

Har jag förstått situationen rätt så bör jag räkna med att processen tar cirka 4-5 år. Vad händer ifall jag jag helt enkelt tar på mig en större arbetsbörda och således publicerar artiklar fortare, kommer in tidigare på morgonen och slutar senare på eftermiddagen? Kommer min handledare då uppmana mig att sänka hastigheten?

Citat:
Det intressanta är varför du har bråttom igenom?
Det känns en aning onödigt att slutföra något på 4-5 år när jag rent hypotetiskt bör kunna bli färdig på kortare tid. Jag tackar för ditt svar! Lärde mig en hel del. Är du fortfarande doktorand i dagsläget eller har du numera avlagt din doktorsexamen?

Citat:
Du blir klar så fort du är klar med alla kurser och din avhandling. Har du gjort banbrytande forskning med många intressanta slutsatser på kort tid så är det enda som hindrar dig kurserna.

Det var precis så som jag hade tänkt. Blir man färdig med sin avhandling och den bedöms vara av adekvat kvalite så är det egentligen bara kurserna som man måste fixa. Jag har tittat runt lite på Chalmers krav när det gäller doktorandkurser och det verkar inte vara särkilt många poäng som man måste läsa!

Citat:
Även om det inte skulle finnas några regler så tvivlar jag starkt på att antagningsnämnden tillåter dig en individuell studieplan där du planerar att vara klar inom tex två år

Jag instämmer fullständigt. Det finns ingen chans att ett sådant förslag blir godkänt. Det jag undrar är dock vad som skulle ske om jag helt enkelt arbetar på ett högre tempo och följaktligen blir färdig med min avhandling & kurser innan det datum som står på studieplanen. Kan jag då disputera vid det tillfället eller ej?
Citera
2013-12-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Nej, det stämmer vanligtvis inte. Jag vet en person som blev klar med alla kravställda moment långt innan (flera år som jag uppfattade det) den specificerade tidsramen och hen fick i princip sitta av tiden, dvs läsa valfria extra kurser tills slutdatum närmade sig.
Citera
2013-12-30, 17:05
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Nej, det stämmer vanligtvis inte. Jag vet en person som blev klar med alla kravställda moment långt innan (flera år som jag uppfattade det) den specificerade tidsramen och hen fick i princip sitta av tiden, dvs läsa valfria extra kurser tills slutdatum närmade sig.

En aning OT men varför inte bara jobba istället för att slöa och läsa kurser?
Citera
2013-12-30, 17:21
Medlem
cabdirazzaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento

Det låter ju inte särkilt lovande. Kan det vara så att det kanske varierar beroende på universitet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in