Citat:
Ursprungligen postat av
cabdirazzaq
Jag planerar på att inom kort börja arbeta som doktorand på Chalmers. Den utlysta tjänsten är på 4 år och leder till en doktorsexamen. Jag undrar dock om det är någon som vet huruvida det är möjligt att bli klar med sin PhD inom en kortare tidsram (t.ex 3 år) förutsatt att man är villig att offra mer tid och energi för att få det gjort. Är detta tillåtet eller finns det normalt ett "x" antal år som man måste ha arbetat med sina avhandling för att man ska kunna få disputera?
Som doktorand får du arbeta precis så mycket som du vill, som min handledare sa. Charmen med oreglerad arbetstid.
Du har antagligen 1 års utbildning i doktorandtjänsten + ev undervisning som kommer förlänga din doktorandtid.
Din handledare kommer inte vara särskilt intresserad av att du ska disputera tidigare eftersom du är hans primära arbetskraft. Ju hårdare du jobbar kommer förhoppningsvis leda till fler och bättre artiklar, vilket är det som krävs för att disputera. Din handledare får pengar för dig under 4 år och kommer få mindre pengar om du disputerar tidigare eftersom med stor sannolikhet kommer en del av din doktorandfinansiering gå till hens lön.
Ofta finns det ett inofficiellt/officiellt publiceringskrav, dvs det släpps inte ut doktorander som har publicerat mindre än 2 artiklar (LTH) även om skolor har olika krav.
Teoretiskt sätt kan du gå upp för disputation utan din handledares tillåtelse, men det är inget som rekommenderas.
Om du har bråttom igenom är ett annat Europeiskt universitet eftersom de har 3 år isf 4 som i Sverige. Jag tycker visserligen att det svenska systemet är bättre och ger mer erfarna doktorander.
Det intressanta är varför du har bråttom igenom? Om det är för att du satsar på en civil karriär är det bättre att sikta på en industridoktorand. Ur akademisk karriärsynpunkt är det ingen större problem med tiden, du räknas som ung forskare upp till 45 års ålder och det viktiga kommer vara det du publicerat.