Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-26, 01:18
  #1
Medlem
Hej.

Har sålt av alla mina aktier med ganska stor förlust i år. Nu har mina fonder gått ganska bra dock, men jag hade behövt få lös lite pengar.

Av vad jag har förstått så får jag göra förlustavdrag för aktieförlusten? Om jag säljer av lite fonder nu innan nyår så kvittas vad jag förstått vinsten i fonderna mot förlusten i aktierna. Men om förlusten av aktierna är mycket större än den lilla vinst jag tänkt ta ut från fonderna, får man göra förlustavdrag för kvarvarande?

Gör jag smartast att sälja fonder nu innan nyår?

MVH
Citera
2013-12-26, 03:21
  #2
Medlem
Phillemans avatar
Frågan är om det är tillräckligt många likviddagar kvar innan nyår
Citera
2013-12-26, 10:01
  #3
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Frågan är om det är tillräckligt många likviddagar kvar innan nyår

Antal likviddagar har absolut inget med detta att göra.

Affärsdagen för en lagd fondorder är alltid T+1-2 efter att ordern är lagd (innan 13:00 dagen T). Vanligaste affärsdagen är dagen efter. Det går att läsa vad som gäller i varje fonds informationsblad.
Citera
2013-12-26, 10:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grrth
Hej.

Har sålt av alla mina aktier med ganska stor förlust i år. Nu har mina fonder gått ganska bra dock, men jag hade behövt få lös lite pengar.

Av vad jag har förstått så får jag göra förlustavdrag för aktieförlusten? Om jag säljer av lite fonder nu innan nyår så kvittas vad jag förstått vinsten i fonderna mot förlusten i aktierna. Men om förlusten av aktierna är mycket större än den lilla vinst jag tänkt ta ut från fonderna, får man göra förlustavdrag för kvarvarande?

Gör jag smartast att sälja fonder nu innan nyår?

MVH
Du bör så fort som möjligt sälja av delar av dina aktiefonder så att vinsten blir större än förlusten. Man ska alltid se till så att man har större intäkter av kapital än förluster. Aktieförluster är nämligen bara avdragsgilla till 70 %.
http://www.privataaffarer.se/skatt/f...h-fonder-93878
Citera
2013-12-26, 14:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du bör så fort som möjligt sälja av delar av dina aktiefonder så att vinsten blir större än förlusten. Man ska alltid se till så att man har större intäkter av kapital än förluster. Aktieförluster är nämligen bara avdragsgilla till 70 %.
http://www.privataaffarer.se/skatt/f...h-fonder-93878


Jag kommer inte komma upp i vinst som ens är i närhet av förlusten jag gjort oavsett. Om jag kvittar en liten del mot förlusten, kan jag sedan göra förlustavdrag mot inkomst av tjänst för återstående?
Citera
2013-12-26, 21:06
  #6
Medlem
Hoppar in och undrar om det inte är så att kapital förlust får kvittas rakt av mot räntekostnader?
Stämmer det?
Citera
2013-12-27, 00:48
  #7
Avstängd
Kalambolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Hoppar in och undrar om det inte är så att kapital förlust får kvittas rakt av mot räntekostnader?
Stämmer det?

Ja det skulle jag tro. Fast en aktieförlust kan endast kvittas till 70% om det sker mot ränteintänker/räntekostnader eller annat i inkomstslaget kapital. Ex. 10000 aktie och fond-förlust x 0,7 x 0,3 ger en skattereduktion på 2100 kr.
Citera
2013-12-27, 04:24
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Ja, till 70% är det väl, så det är väl inte vad jag skulle kalla "rakt av."
Citera
2013-12-27, 13:25
  #9
Medlem
Det är väl så att alla inkomster och förluster räknas samman under inkomst av kapital. Det är väl 100% kvittning inom samma inkomstslag.

Blir det däremot ett underskott i inkomstslaget kapital så kvittas det med 70 % mot inkomstslaget tjänst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback