2013-12-25, 21:37
Medlem
Tjo, skall fatta mig kort:

Köpte en mobiltelefon, ångrade mig efter 2 dagar. Läste på kvittot att öppet köp enbart gäller plomberad vara. IMEI-nummer står både på kvittot och på kartongen.

Nu till min fråga;
Jag är helt säker på att jag kan återställa telefonen och tillbehören till originalskick, packa ner i kartongen och sätta på en ny såndär samsung-sticker "DO NOT ACCEPT IF SEAL IS BROKEN".
Jag har nämligen en exakt likadan sticker från en annan kartong.

Om jag plomberar telefonen på nytt, vandrar in på netonnet och gör återköp, kan jag bli hållen för någon brottslig handling om köpare nummer 2 märker att den inte är helt ny?
Man kan ju tycka att det är butikens ansvar att kontrollera att allt är reko när de gör återköp, och om de godkänt min retur borde väl jag vara safe liksom?
Citera
2013-12-25, 21:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballsack
Om jag plomberar telefonen på nytt, vandrar in på netonnet och gör återköp, kan jag bli hållen för någon brottslig handling om köpare nummer 2 märker att den inte är helt ny?

Ja. Bedrägeri.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballsack
Man kan ju tycka att det är butikens ansvar att kontrollera att allt är reko när de gör återköp, och om de godkänt min retur borde väl jag vara safe liksom?

..på exakt samma sätt "kan man ju tycka" att folk skall respektera de avtal de ingått, inte sant?
Senast redigerad av EckiEcki 2013-12-25 kl. 21:48.
Citera
2013-12-25, 21:45
Medlem
Tråden passar bäst under juridik.

Ja, det är en form av bedrägeri och det finns fängelse på straffskalan om det skulle upptäckas.
Citera
2013-12-25, 21:45
Medlem
HumpingDogs avatar
Tänker du lämna tillbaka en tvål i kartongen och sälja luren innan den blir spärrad? Varför annars tramsa runt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in