2013-12-25, 20:30
Medlem
Över hela innerarmen sitt namn som att barnet vore en ägodel.
Citera
2013-12-25, 20:34
Medlem
En sak om barnet börjar bli 4-5-6 och kan säga ifrån om det gör ont osv.. Men 1.5?
Citera
2013-12-25, 21:07
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmhatt
En sak om barnet börjar bli 4-5-6 och kan säga ifrån om det gör ont osv.. Men 1.5?
Om barnet får allvarligt ont av det så gör det väl inte hela saken mer lagligt bara för att det inte kan säga ifrån?

Men som redan påpekats, är det i syfte för att barnet ska komma rätt om det springer bort på exempelvis ett zoo eller dylikt, så kan jag inte tänka mig att det skulle vara olagligt. Hur nu man skulle kunna tappa bort en 1,5-åring. Men det är en annan historia.

Gör man det "for teh lulz" så ser man nog på saken med andra ögon.

Så, det är ett par exempel där omständigheterna gör skillnad. Kan du nu snälla förklara lite mer ingående vilka omständigheterna är?
Citera
2013-12-25, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Om barnet får allvarligt ont av det så gör det väl inte hela saken mer lagligt bara för att det inte kan säga ifrån?

Men som redan påpekats, är det i syfte för att barnet ska komma rätt om det springer bort på exempelvis ett zoo eller dylikt, så kan jag inte tänka mig att det skulle vara olagligt. Hur nu man skulle kunna tappa bort en 1,5-åring. Men det är en annan historia.

Gör man det "for teh lulz" så ser man nog på saken med andra ögon.

Så, det är ett par exempel där omständigheterna gör skillnad. Kan du nu snälla förklara lite mer ingående vilka omständigheterna är?

Ur min synvinkel en människa som märkt ett vackert flickebarn i syfte att visa att hon tillhör henne.
Citera
2013-12-25, 21:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ur min synvinkel en människa som märkt ett vackert flickebarn i syfte att visa att hon tillhör henne.

Det låter mer som om denna fråga hör hemma i filosofi eller familj än juridik.

Men okej,

Om ditt uppsåt är att utsätta barnet för kränkning/skada/motsvarande så är svaret sannolikt "ja". Annars är det lika sannolikt "Nej".
Citera
2013-12-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det låter mer som om denna fråga hör hemma i filosofi eller familj än juridik.

Men okej,

Om ditt uppsåt är att utsätta barnet för kränkning/skada/motsvarande så är svaret sannolikt "ja". Annars är det lika sannolikt "Nej".

Om man helt enkelt är för korkad för att förstå att barnet kränks och skadas då?
Citera
2013-12-25, 22:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Om man helt enkelt är för korkad för att förstå att barnet kränks och skadas då?

Innan du fördrar alla förutsättningar kring ditt hypotetiska scenario så känns det lite onödigt att spela med i det.
Citera
2013-12-25, 22:36
Medlem
valter-eggons avatar
Vi skriver alltid namn och telefonnummer på våra barns armar när vi är i stora folksamlingar.

Är knappast värre än när de själv målar sig själva i ansiktet med en kulspetspenna och har det på dagis.

Men att skriva: Jag är en liten kåt hora på innerarmen på sin dotter är ju självklart inte ok, var man än befinner sig, och är säkerligen skäl för soc-utredning om man inte har en jävligt bra förklaring.
Citera
2013-12-25, 22:39
Medlem
Raventears avatar
Så länge det är ditt eget barn du skriver på och du inte skadar det så är det inte olagligt.
Citera
2013-12-25, 22:52
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Över hela innerarmen sitt namn som att barnet vore en ägodel.
Sitt eget barn gör man vad fasiken man vill med!
Andras barn ska man inte ens röra...

Berätta hela din historia om vi ska kunna svara, kom ihåg att just Juridik är en hårt modererad avdelning eftersom det är så svårt att hålla sig till just juridiken..!
Citera
2013-12-25, 22:58
Medlem
Det är självklart ok att måla sitt barn så länge som du inte åsamkar barnet skada eller brukar våld vid målandet.
Citera
2013-12-26, 09:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Då är det okej. Barn tillhör sina föräldrar, ungefär som föräldrar tillhör sina barn. Detta markeras på en mängd sätt, inklusive stora, statliga arkiv. Ur den synvinkeln är en tuschad namnangivelse på armen synnerligen trivial, dessutom övergående efter typ, två tvättar.

Möjligen kan det vara en smula okonventionellt att märka sina barn med namn och adress i direktskrift på armen, men om detta inte är varaktigt i någon absolut mening utan ett i stunden praktiskt sätt att ange namn och andra personuppgifter, så är det helt OK. Alternativet är en etikett som man knyter i nattmössan, men den kan ju lossna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in