2013-12-25, 13:58
Medlem
Jag har domän och webbhosting på clichehosting.com, och ftp:ar upp *.txt-filer med UNIX-radbrytingar (LF) i binary mode ("Remote system type is UNIX. Using binary mode to transfer files."). Men när jag hämtar dem med Firefox eller Opera på min Windowsdator och sparar dem på disk med "Spara sida som...", är radbrytningarna fortfarande UNIX. Ska inte webbservern (eller webbläsaren?) automatiskt omvandla dem till Windowstyp (CRLF)?
Citera
2013-12-25, 15:15
Medlem
Efter lite experimenterande ser jag att alla filer, både med CRLF och LF, laddas upp exakt byte för byte oberoende av om jag väljer ascii eller binary mode, precis som det ska vara från UNIX till UNIX. Jag ser det på storlekarna på filerna på servern.

Samma sak händer vid nedladdningen till en Linuxdator med wget, den sker exakt byte för byte, och också när jag laddar hem med en webbläsare på Windows. Inga bytes ändras nånsin.

Är det så det ska funka? Är det bästa isf att ladda upp alla textfiler i CRLF-format och låta folk på Linux och Mac OS X konvertera själva?
Citera
2013-12-25, 18:17
Medlem
Bitmasters avatar
MODE ASCII var en vidrig idé på tiden det begav sig, och idag är det hopplöst föråldrat. Precis som FTP är över huvud taget, förresten.

Hittills har jag inte stött på en enda textredigerare i GNU/Linux som inte klarar CR+LF galant, så för vår del kan du gärna köra på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in