2013-12-26, 00:44
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-tanten
Det är hen och hens make/maka som står på bolaget. Ja, jag kan ju alltid försöka. Men om de nu är barskrapade, vad händer om jag gör en ansökan hos fogden? Blir det avgifter för mig?

300 kronor tror jag det kostar. Beloppet kan läggas på skulden, om man vill det.

Man kan även skicka ett kravbrev innan där man lägger på 180 kr.

Om betalningsföreläggandet bestrids så måste ärendet till Tingsrätten, ett muntligt avtal är svårare att bevisa, så det är mycket bättre då om det finns ett skriftligt.

Man har ej automatiskt rätt till öppet köp, eller att få tjänst innan betalning.

Gällande hur man bör göra i fortsättningen är att kräva fullbetalning i förskott, eller att man erbjuder viss kredit, men då bör man kolla upp kunden, vill man ej köpa en kreditupplysning, så kan man ringa runt till Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Lantmäteriet, några utvalda tingsrätter. För att få upplysningar om skulder som KFM vet om och olika tillgångar samt årsinkomst. Samt om namnet förekommer i olika domar.
Citera
2013-12-26, 02:08
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
300 kronor tror jag det kostar. Beloppet kan läggas på skulden, om man vill det.
Kostar mycket riktigt 300 kronor ( http://kronofogden.se/Avgifter.html ).
Citera
2013-12-26, 09:48
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-tanten
Efter en vecka ser jag att kunden gjort en egen hemsida. Visserligen ful som stryk och jag skulle skämmas livet ur mig om folk trodde att det var jag som gjort den. Men tydligen har hen hunnit sno en "header" jag gjort i Photoshop med bilder från kundens leverantörer. Kunden påstår att jag inte har rätt till bilden bara för att jag "klippt och klistrat" som hen uttrycker det.
Detta delproblem kan jag svara på.

Är det du gjort något som har verkshöjd? det kan vara både ja och nej. Är det "nej" har din bild inget upphovsrättsligt skydd, men du ska såklart ha betalt för din tid och din kund får inte använda något som hen inte betalat för. Kan man säga att ditt "klipp och klistra" är särpräglat nog för att ha verkshöjd har du också upphovsrättsligt skydd.

Men ditt problem är att du kanske inte hade rätt att göra ditt arbete. Har verkligen leverantörerna gått med på att du sätter samman deras bilder? Dom har ju upphovsrätt till de ingående bilderna. Och om du själv begått ett upphovsrättsbrott så saknar dina bilder skydd, ditt upphosvrättsliga skydd förutsätter så att säga att kedjan av tillåtna bearbetningar är obruten.

Din kund får naturligtvis inte använda bilder hen inte betalat för. Här har du ett riktigt starkt argument. Ni kan ju diskutera till döds på vilka villkor du gjort det första arbetet, men här är det uppenbart att du gjort något som det inte betalats för, och som dessutom blivit använt.

Jag tycker det verkar enklare att begära ersättning för nedlagd tid än att hävda någon ersättning för upphovsrätt. Dessutom är sådana ersättningar låga.
Citera
2013-12-30, 02:00
Medlem
Tack för bra svar allihop!!

Det är tiden jag vill ha betalt för i första hand. Det där med bilden är bara ytterligare en sak som stör mig. Hade jag inte lösenordsskyddat sidan hade hen säkert snott alltihop!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in