2013-12-25, 13:41
Medlem
Historien:
Jag blir ombedd att göra en hemsida till ett nystartat företag. Jag förklarar premisserna att jag gör grundjobbet på egen domän, kontaktar kunden när jag har en grund klar och om kunden är nöjd betalar hen och jag fortsätter jobbet på kundens domän.

Kunden blir kontaktad och är nöjd med grundjobbet. Jag inväntar betalning. Ingen betalning kommer. Jag söker upp kunden men hen är alltid sjuk och är aldrig på plats. Kunden svarar inte på mail och mina förfrågningar på kundens Facebook tas bort. Jag lösenordsskyddar då sidan jag gjort för att hen inte ska kunna sno det jag gjort hittills.

Jag söker upp kunden igen efter 2 månader och får då tag i denne i butiken som detta handlar om. Vi småpratar om den nya lokalen osv. Sen vänder kunden om helt totalt och blir vansinnigt obehaglig och otrevlig. Påstår att jag inte levererat det hen beställt. Hen använder ord som "du rövknullar mig", "jag kan göra jobbet själv" osv. Det slutar med att vi blir riktigt osams.

Efter en vecka ser jag att kunden gjort en egen hemsida. Visserligen ful som stryk och jag skulle skämmas livet ur mig om folk trodde att det var jag som gjort den. Men tydligen har hen hunnit sno en "header" jag gjort i Photoshop med bilder från kundens leverantörer. Kunden påstår att jag inte har rätt till bilden bara för att jag "klippt och klistrat" som hen uttrycker det.

Butiken ska stängas ner och jag kan nog se mig i stjärnorna efter mina pengar. Surt, för jag har lagt ner en hel del tid på att göra grunden.

Ska man verkligen behöva ta betalt i förskott för att inte bli blåst av amöbor?
Citera
2013-12-25, 13:53
Bannlyst
Ja man ska verkligen ta betalt i förskott av "amöbor" det har du också fått lära dig, tyvärr på det hårda sättet.

Lita endast på en person, dig själv
Citera
2013-12-25, 13:59
Medlem
precis förskottsbetalning först. eller hälften först o sedan andra hälften när finliret är klart. Skriv kontrakt som är vattentäta...

Du har lärt dig en läxa som nämndes.
Citera
2013-12-25, 14:18
Medlem
Ja, och det känns sååååå surt!!!!!!
Citera
2013-12-25, 15:10
Medlem
Loxuss avatar
Det är väl bara att skicka en faktura eller liknande helt enkelt. Betalar inte vederbörande pengarna så får du väl gå genom kronofogden eller liknande.
Citera
2013-12-25, 15:28
Medlem
Faktura är skickad, med förfallodatum 5 december.

Med tanke på att företaget fått sin F-skatt indragen, är skyldig skatt och moms så lär det inte bli några pengar kvar till mig oavsett om jag drar in Kronofogden. Det blir väl en kostnad för mig istället?
Citera
2013-12-25, 15:39
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-tanten
Faktura är skickad, med förfallodatum 5 december.

Med tanke på att företaget fått sin F-skatt indragen, är skyldig skatt och moms så lär det inte bli några pengar kvar till mig oavsett om jag drar in Kronofogden. Det blir väl en kostnad för mig istället?
Nja, Vilken bolagsform är firman driven genom? Alltså butiken du gjorde ett jobb till.
Citera
2013-12-25, 15:57
Medlem
Företaget är Handelsbolag....
Har själv inte tillgång till Ratsit osv men har hört mig för lite och det verkar handla om ganska stora summor hen är skyldig staten.
Citera
2013-12-25, 18:59
Medlem
Citat:
Har själv inte tillgång till Ratsit osv men har hört mig för lite och det verkar handla om ganska stora summor hen är skyldig staten.

Hmm när uppstod skulderna och borde inte du ha kollat upp företaget innan du åtog dig uppdraget? Låt det bli en läxa...
Citera
2013-12-25, 22:04
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Är det ett handelsbolag skall det finnas två (minst) bolagsmän, och dessa är ju ansvariga för företagets skulder. Så du kan ju kräva dem på pengar iaf. Sedan kanske du inte får något om de är barskrapade, men dina fordringar är iaf kvar
Citera
2013-12-26, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Hmm när uppstod skulderna och borde inte du ha kollat upp företaget innan du åtog dig uppdraget? Låt det bli en läxa...

Vet inte när skulderna uppkom, verkar vara folk som rört lite på sig och haft en hel del bolag. Ja, jag har verkligen lärt mig en läxa.
Tyvärr förväntar man sig inte att bli blåst i en liten byhåla. Hade det varit storstan hade jag aldrig ens tänkt tanken att göra ett jobb utan kontrakt. Här känner alla alla och även om de är nykomlingar i byn så tror man ju att de begriper bättre än att blåsa de som bott här länge.
Citera
2013-12-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Är det ett handelsbolag skall det finnas två (minst) bolagsmän, och dessa är ju ansvariga för företagets skulder. Så du kan ju kräva dem på pengar iaf. Sedan kanske du inte får något om de är barskrapade, men dina fordringar är iaf kvar

Det är hen och hens make/maka som står på bolaget. Ja, jag kan ju alltid försöka. Men om de nu är barskrapade, vad händer om jag gör en ansökan hos fogden? Blir det avgifter för mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in