2013-12-25, 11:43
Medlem
Hej

Jag har fått introduktion till ett potentiellt jobb. Jobbet handlar om telefonförsäljning (telemarketing). Vad jag undrar är: Hur stor är risken att dom gör en kreditupplysning på mig? Jag har en sisådär 2-3st betalninganmärkningar plus ett smärre skuldsaldo hos KFM på ca 20-25k som jag gärna vill jobba av mig.

Tänkte mest eftersom dom har ganska hög personalomsättning och kanske inte sitter och gör upplysningar på alla som kommer in.

F.ö: Kan arbetsgivare göra såna upplysningar hur som helst?
Citera
2013-12-25, 11:53
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelito86
Hej

Jag har fått introduktion till ett potentiellt jobb. Jobbet handlar om telefonförsäljning (telemarketing). Vad jag undrar är: Hur stor är risken att dom gör en kreditupplysning på mig? Jag har en sisådär 2-3st betalninganmärkningar plus ett smärre skuldsaldo hos KFM på ca 20-25k som jag gärna vill jobba av mig.

Tänkte mest eftersom dom har ganska hög personalomsättning och kanske inte sitter och gör upplysningar på alla som kommer in.

Alla som vill kan göra en kreditupplysning, företag som privatpersoner. Ser ingen anledning till att någon skulle göra det inför en anställning på ett telemarketingföretag dock.
Citera
2013-12-25, 11:54
Bannlyst
Citat:
Hej

Med det jobbet de erbjuder så tror jag inte de tar någon upplysning, de får nog vara glada om någon visar intresse för deras jobb.
Du är väl införstådd med att du söker världens skitjobb?
Citera
2013-12-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Med det jobbet de erbjuder så tror jag inte de tar någon upplysning, de får nog vara glada om någon visar intresse för deras jobb.
Du är väl införstådd med att du söker världens skitjobb?

Nja, jag tycker det verkar okej. Kollektivavtal med lite över 19k i grundlön + provision. Sen om man går in för det är ju en annan sak, men det får vi väl se. Tråkigt bara om en sådan jobbchans skulle gå snett pga någon jävla kreditkoll eller liknande.
Citera
2013-12-25, 12:08
Bannlyst
Citat:
Nja, jag tycker det verkar okej. Kollektivavtal med lite över 19k i grundlön + provision. Sen om man går in för det är ju en annan sak, men det får vi väl se. Tråkigt bara om en sådan jobbchans skulle gå snett pga någon jävla kreditkoll eller liknande.

Du behöver nog inte vara orolig för kreditkontrollen. jag tror inte ens att de gör en sådan och skulle de mot förmodan göra en sådan så har det ingen betydelse för en anställning.
Som jag sa företaget får vara glada för den personal de kan få.
Citera
2013-12-26, 01:00
Medlem
provocative77s avatar
Kreditkoll för arbete? Vart har du fått det ifrån?
Många arbetslösa åker på betalningsanmärkning vilket skulle resultera i att ingen skulle få jobb i framtiden.
Om jag påstod att du måste uppvisa dina tandkort från tandläkaren eller kontoutdrag på dina inköp inför en anställning. Skulle du tro på det oxå?
Citera
2013-12-26, 01:18
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Dom jobben som innebär att du hanterar kontanter, företagshemligheter eller annan värdefull information brukar oftast innebära en kreditupplysning. Ytterst tveksamt om dom ens orkar göra det för ett telemarketing jobb.
Citera
2013-12-26, 06:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Dom jobben som innebär att du hanterar kontanter, företagshemligheter eller annan värdefull information brukar oftast innebära en kreditupplysning. Ytterst tveksamt om dom ens orkar göra det för ett telemarketing jobb.

Låter nästintill löjligt att ta en kredituppgift för ett telesäljjobb.

Ska man inte vara lite av en småskum typ för att gilla att sitta och plåga folk på telefon dagarna i ända.

Men för ett bankjobb tex så är det nog inte ovanligt precis som du skriver.
Citera
2013-12-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Kreditkoll för arbete? Vart har du fått det ifrån?
Många arbetslösa åker på betalningsanmärkning vilket skulle resultera i att ingen skulle få jobb i framtiden.
Om jag påstod att du måste uppvisa dina tandkort från tandläkaren eller kontoutdrag på dina inköp inför en anställning. Skulle du tro på det oxå?

Kreditkontroll för arbete är mycket mer vanligt än vad du verkar tro och veta, Mer o mer vanligt blir också att du ska lämna ett oöppnat utdrag ur belastningsregistret när du söker arbete. Även bemanningsföretag tar kreditupplysning på folk de vill anställa nuförtiden. En enstaka prick behöver inte innebära hinder, men har du stort skuldsaldo, flertalet prickar och ingen rimlig förklaring till varför de uppkommit så är du rökt på många ställen.... T.ex flertalet större bussbolag.... Det finns alldelesa för många prickfria arbetslösa som söker jobb nämligen...
Citera
2013-12-26, 10:45
Medlem
Det är mycket vanligt att a givare sorterar bort arbetssökande med betalningsanmärkningar i sort sett alla bemanningsföretag gör det oavsett tjänst, försäkringskassan gör det oavsett tjänst, många butiker gör det oavsett tjänst. Eftersom att det är a givarna som får administrera indrivningen för personer med löneutmätning och tom bli betalningsansvariga för de anställdas skulder ifall de gör någon miss i den hanteringen så har fenomenet att ta kreditkontroll inför nyanställningar spritt sig till allt fler branscher.
Citera
2013-12-26, 13:42
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Kreditkontroll för arbete är mycket mer vanligt än vad du verkar tro och veta, Mer o mer vanligt blir också att du ska lämna ett oöppnat utdrag ur belastningsregistret när du söker arbete. Även bemanningsföretag tar kreditupplysning på folk de vill anställa nuförtiden. En enstaka prick behöver inte innebära hinder, men har du stort skuldsaldo, flertalet prickar och ingen rimlig förklaring till varför de uppkommit så är du rökt på många ställen.... T.ex flertalet större bussbolag.... Det finns alldelesa för många prickfria arbetslösa som söker jobb nämligen...
Jobbar du med pengar så är det nog möjligt att de gör så.
Jag vet ingen som fått hem brev att en kreditupplysning har gjorts efter en anställningsintervju.
Citera
2013-12-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Jobbar du med pengar så är det nog möjligt att de gör så.
Jag vet ingen som fått hem brev att en kreditupplysning har gjorts efter en anställningsintervju.

Jag kör för ett större bussbolag i Mälardalen... Anställning är inte att tänka på utan kontroll i UC....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in