Citat:
Ursprungligen postat av
Vimur
Ok, Zlatan menar alltså att man inte kan jämföra dam och herrfotboll men det är ju exakt det han själv gör när han säger att herrarnas prestationer är värda en bil och damernas en signerad cykel. I förhållande till vad förtjänar damerna en cykel i stället för en bil om han nu inte vill jämföra damer och herrar?
Äh, Zlatan menar att det är stor skillnad mellan fotboll och damfotboll. Därför är det värdelöst att jämföra dem.
Citat:
Zlatan konstaterar att damerna har gjort ett fantastiskt jobb utifrån förutsättningarna inom den egna fotbollsgrenen och då är det väl tänkbart att de förtjänar en bil för det.
Nej, varför det? Då kanske Oskarshamns FF:s P04-lag borde få varsin bil också för att de vann den där matchen när Pelle stukade foten? Efter mellanstadiet typ får man belöningar efter prestationer, inte deltagande.
Citat:
Om båda hade fått en bil hade ingen reflekterat över det utan låtit det passera som den skitsak det borde vara.
Personligen hade jag reagerat på att det var lite väl PK och aningen sexistiskt.
Citat:
Jag inser att Zlatan är en eminent fotbollsspelare och förtjänar respekt som yrkesman men som person anser jag inte att han är en förebild för någon, särskilt inte för småtjejer som spelar fotboll.
Nä, han verkar dryg och dum. Men han är i alla fall ärlig och rak. Såna förebilder behövs också i dessa tider.
Citat:
De måste ju undra vad Zlatan egentligen menar. Jag tror att tjejerna är väl medvetna om att de aldrig kommer upp i herrarnas nivå men det är skillnad på det och när Zlatan säger att han skäms över att jämföras med damspelare som på sin höjd förtjänar hans signerade cykel. Till och med de mest ihärdiga damfotbollsmotståndarna måste ju fatta hur knäckande det är.
Själv tror jag inte att småtjejer bryr sig ett dugg om bilar. De spelar fotboll för att det är kul.
Citat:
Frågan är om Zlatan kommer att få lika mycket pisk i pk-media som en etniskt svensk man hade fått eller om man kommer att ha lite överseende med mångfaldsikonen nr 1. Det är nog flera mångfaldsdebattörer som kommer att bagatellisera och försöka rättfärdiga Zlatans haranger och komma ut som inte så jämställda som de gärna hävdar att de är, (t.ex. Özz Nujen).
Som sagt, det går inte att kritisera Zlatan i svensk media. Det är helt enkelt medialt självmord att irritera honom. Tror inte hans etnicitet spelar in där.