2013-12-29, 06:37
Medlem
raxmouses avatar
Gillar engagemanget över det här.

Klart som fan det inte går att jämföra dam/herrfotboll, det är både fysiska och ekonomiska skillnader.

Däremot uppoffrar damerna på elitnivå lika mycket som herrarna och det är väl där någonstans det ska vara jämställdt när man väljer att ge ett exklusivt pris till ena men inte till andre. Passion till någonting är könsneutralt.

Löjligt dock att reta sig på Zlatans cykelskämt men hade rollerna varit ombytta hade väl männen gått lika berserk.

Jag gillar Zlatan lika mycket som innan och jag kan bara gratulera journalisten som fick napp på ett guldcitat.
Citera
2013-12-29, 07:02
Medlem
Lukos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
''Nilsson har dessutom rätt när han säger att spelarna måste få tycka det de vill, förbundet kan och ska inte bedriva åsiktscensur.''

Sen skriver hon att man inte ska få säöga vad man vill, alltså vill hon ha åsiktscensur. Uppenbarligen så har inte Wegerup en tillräcklig utbildning för att förstå vad ordet censur innebär. Man kan inte ha lite censur, antingen är det censurerat eller så är det inte.

''Får Zlatan då inte tycka vad han vill om damfotboll? Jo, absolut. Jag avskyr när folk ska tvingas vara politisk korrekta. Är det något jag ofta uppskattar med Ibra är det han vågar säga saker.''

Och sen skriver hon att det inte innebär att man kan säga vad som helst. Så i realiteten tycker hon att Zlatan ska tvingas vara politiskt korrekt.

''Vi kan inte ha ett samhälle där bara de fysiskt starkaste och mest resursstarka får dominera.''

Okej? Så Zlatan har alltså alltid varit ''resursstark'' (för övrigt ett rätt diffust begrepp i detta sammanhang), jag som trodde att Zlatan var uppväxt i någorlunda fattiga Rosengård? Men tydligen inte...

Betyg på krönikan: Tre
Slutsats: Wegerup förstår inte att man inte kan argumentera för en sak för att sen skriva motargument på det man precis skrivit om båda argumenten ska vara hennes åsikter.

Hon fångar in det bra ändå, även fast det blir lite dubbelmoral i censuren där.
Skönt att det äntligen är en kvinnlig journalist som har båda fötterna på jorden också, som tycker att han ändå har rätt i sak. Hon uttrycker även som vi andra har gjort här i tråden, hela hans utlägg är klockrent, förutom cykelkommentaren.
Citera
2013-12-29, 07:18
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luko
Skönt att det äntligen är en kvinnlig journalist som har båda fötterna på jorden också, som tycker att han ändå har rätt i sak. Hon uttrycker även som vi andra har gjort här i tråden, hela hans utlägg är klockrent, förutom cykelkommentaren.

Absolut. Det hade varit en kanonkrönika utan dubbelmoralen. Problemet är att allt det vettiga hon skriver blir osanning när hon säger emot sig själv i stycket efter.
Citera
2013-12-29, 07:46
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Absolut. Det hade varit en kanonkrönika utan dubbelmoralen. Problemet är att allt det vettiga hon skriver blir osanning när hon säger emot sig själv i stycket efter.
Så jävla tramsigt utav henne.
"Jag hatar när folk ska vara politiskt korrekta, men man ska inte kunna säga vad som helst" Hur ska hon ha det?
Citera
2013-12-29, 07:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luko

Men hon vågar ju inte stå upp för sina åsikter som Zlatan vågade. Då blir det bara patetiskt. Men såklart Zlatan kan säga vad han vill och ingen i PSG kommer bry sig han får spela ändå. Om hon verkligen vågade säga vad hon faktiskt tycker så är det slut på skrivandet i AB...
Citera
2013-12-29, 09:11
Medlem
I slutänden tror jag att alla förlorar på den här soppan. Svenska sportjournalister och fotbollsfans, som tidigare inte reagerat på Zlatanska uppträdanden (som när han skallat motståndare, bråkat med lagkamrater - även på andra klubbars inrådan - , kallat sin f d tränare eunuck, gjort obscena gester mot publiken, osv osv) låtsas vara förvånade och upprörda över en typiskt zlatanskt formulering.

Damfotbollen (dess utövare såväl som dess tillskyndare) visar sig ha kvar mycket av den bitterhet som alltid varit dess stora akilleshäl. EM på hemmaplan såg ut att bli en vändpunkt, men nu är vi tillbaka i de gamla vanliga hjulspåren.

Tabloidpressen, som återigen satsar på att skapa en utdragen, infekterad polemik som säljer massor med lösnummer (men i längden gör förhållandet mellan dam- och herrfotboll än mer oharmoniskt). Zlatan är 32 nu och det är ingen självklarhet att han kommer att fortsätta i landslaget ytterligare många år. Risken finns att en av våra största spelare genom tiderna tröttnar på pedanteriet och tar avsked till Blågult alltför tidigt.

Naturligtvis var Zlatans uttalande märkligt och provocerande, men det är långt ifrån någon personlig rekordnotering. Alla som läst hans självbiografi - och det är ganska många - vet hur Zlatan formulerar sig och vid 32 års ålder är det inte sannolikt att han ändrar på den saken.
Citera
2013-12-29, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Gillar engagemanget över det här.

Klart som fan det inte går att jämföra dam/herrfotboll, det är både fysiska och ekonomiska skillnader.

Däremot uppoffrar damerna på elitnivå lika mycket som herrarna och det är väl där någonstans det ska vara jämställdt när man väljer att ge ett exklusivt pris till ena men inte till andre. Passion till någonting är könsneutralt.

Löjligt dock att reta sig på Zlatans cykelskämt men hade rollerna varit ombytta hade väl männen gått lika berserk.

Jag gillar Zlatan lika mycket som innan och jag kan bara gratulera journalisten som fick napp på ett guldcitat.

Nej, etablissemanget hade skrattat lite och sagt att det var ett skämt. Det ska vi ju tåla? Men inte dom kränkta hensen.

Det finns väl knappast värre saker där ute i världen?

Kontentan: Alla kan dra åt helvete.
Citera
2013-12-29, 10:07
Medlem
Wayaheads avatar
Diskussionen är ungefär lika intressant och givande som på en busshållplats! Alla vet mycket väl hur det förhåller sig! Alltid lika kul att se när den civila polishen rämnar i "landet på låtsas".

What's the big news?
Citera
2013-12-29, 10:41
Medlem
RabiatModerats avatar
Som vanligt räds han inte att påpeka att kejsaren är naken. Han är inte mer mansgris än andra men har förstås en speciell ironi/humor som inte alltid går fram.

Jag tror inte alls det var fråga om att nedvärdera damforbollen, bara att påtala det självklara men politiskt inkorrekta, att män och kvinnor agerar med helt skilda förutsättningar i fråga om prestationer, intresse och pengar.

Han gav en välförtjänt fet jävla känga åt hycklande sport journalister.
Senast redigerad av RabiatModerat 2013-12-29 kl. 10:43.
Citera
2013-12-29, 10:54
Medlem
OldWolfs avatar
"Vita kränkta kvinnor" har fått ett tydligt ansikte i Zlatangate
Citera
2013-12-29, 11:12
Medlem
r_o_ns avatar
Nu orkar jag inte läsa över 120 sidor om denna figur.
Fotboll och andra sporter som genererar pengar åt utövaren gör så att de med nivå IQ fiskmås blir rika och får "status" och blir idoler i vår värld.

Så därför kan man vänta sig denna typ av uttalanden av miffon som denne fotbollsspelare. Han får väl gärna tycka som han vill, men eftersom han p.g.a. sin "idolnivå" även kan påverka folk så ska han nog tänka sig för lite innan han låter käften glappa.

Dessutom som sportutövare borde han kunna uttala sig positivt om damidrotten, den borde inte påverka hans inkomst eller person på något vis.
Citera
2013-12-29, 11:20
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
"Vita kränkta kvinnor" har fått ett tydligt ansikte i Zlatangate

"Vita kränkta lesbiska kvinnor"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto