2013-12-25, 02:27
Medlem
TheMightyGamers avatar
Hej,

Det så här att natten till julafton så köpte jag en PS4 på tradera.
Jag har swedbank och "säljaren" hade nordea. jag förde över 4500kr på hans nordea konto.
Idag fick jag mejl av Traderaren från en annan mail adress där han sa att hans konto på tradera hade blivit kapad och kontonummret som står är inte hans och att han hade polisanmält.
Pengarna har dragits på mitt konto men det står att det inte bokförs förräns på fredag den 27:e dec.
Så jag undrar om det är möjligt att återkalla överförning om jag ringer swedbank och berättar detta för de?

Tack
Citera
2013-12-25, 02:29
Medlem
FooFighterss avatar
Jag vet inte men självklart ska du prova! Dock blev jag fundersam över att den riktiga ägaren av kontot kontaktade dig? Hur vet han din epost osv? Borde det inte var Tradera själva som kontaktar dig istället?
Citera
2013-12-25, 02:36
Medlem
TheMightyGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
Jag vet inte men självklart ska du prova! Dock blev jag fundersam över att den riktiga ägaren av kontot kontaktade dig? Hur vet han din epost osv? Borde det inte var Tradera själva som kontaktar dig istället?

För när han tog tillbaka sitt konto på tradera så kan man se vilka annonser man lagt upp och se uppgifter om köpare, alltså hans tradera konto va kapad
Citera
2013-12-25, 02:39
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FooFighters
Finns det inte kontaktformulär till användarna?
Eller så forwardas mailen till den riktiga ägaren. Men han borde ju reagerat på om han fick bekräftelsemail på insatt annons?
Eller om han helt enkelt ändrat mailen.

[edit] såg TS svar på ägaren förklaring ovan

Om någon kapat kontot, sitter ju "säljaren" beredd att skicka ut betalningsuppgifterna på direkten. Det kan ju vara så att "kaparen" är en målvakt om säljaren behövde utöka julkassan
Senast redigerad av Tomato 2013-12-25 kl. 02:42.
Citera
2013-12-25, 02:41
Medlem
TheMightyGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Finns det inte kontaktformulär till användarna?
Eller så forwardas mailen till den riktiga ägaren. Men han borde ju reagerat på om han fick bekräftelsemail på insatt annons?
Eller om han helt enkelt ändrat mailen.

Om någon kapat kontot, sitter ju "säljaren" beredd att skicka ut betalningsuppgifterna på direkten. Det kan ju vara så att "kaparen" är en målvakt om säljaren behövde utöka julkassan
Det här skrev han till mig:

Hej,

jag är utsatt för en kapad dator. Jag har upptäckt detta nyss och har precis polisanmält det. Du skall inte betala mig några pengar alls. Du har inte vunnit någon auktion av mig. Det konto till NORDEA som är angivet att betala till är inte mitt och den adress som är angiven är inte heller min. Allt är uppenbarligen ett falsarium. När jag samrådde med polisen i samband med anmälan sade jag att jag fått vad som verkar vara en köpare (exvis dig) att höra av sig. De uppmanade mig att omedelbart kontakta de som kontaktat mig (du är inte ensam) och avvärja att det görs någon betalning (om det inte är för sent) och också att GÖRA EN POLISANMÄLAN snarast! Detta är särskilt viktigt om du betalt några pengar redan.
Du kan väl kvittera att du sett detta email.

Mycket obehagligt detta men nu låter vi polisen göra sitt härefter.
Citera
2013-12-25, 02:52
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightyGamer
Det här skrev han till mig:

Hej,

jag är utsatt för en kapad dator. Jag har upptäckt detta nyss och har precis polisanmält det. Du skall inte betala mig några pengar alls. Du har inte vunnit någon auktion av mig. Det konto till NORDEA som är angivet att betala till är inte mitt och den adress som är angiven är inte heller min. Allt är uppenbarligen ett falsarium. När jag samrådde med polisen i samband med anmälan sade jag att jag fått vad som verkar vara en köpare (exvis dig) att höra av sig. De uppmanade mig att omedelbart kontakta de som kontaktat mig (du är inte ensam) och avvärja att det görs någon betalning (om det inte är för sent) och också att GÖRA EN POLISANMÄLAN snarast! Detta är särskilt viktigt om du betalt några pengar redan.
Du kan väl kvittera att du sett detta email.

Mycket obehagligt detta men nu låter vi polisen göra sitt härefter.
Ta kontakt med polisen före banken (som i och för sig har stängt i ett par dagar) . Det händer att de kan frysa mottagarens konto om det är uppenbart att brott begåtts.
Ring polisen så fort du vaknar.

Banken har inte befogenhet att göra annat än att försöka få mottagaren att betala tillbaka när transaktionen är klar, förutsatt att du reklamerat betalningen.

OM du inte drar till med en osannolik rövare att någon stulit dina uppgifter/kort och försökt att handla på nätet

Spärrar du kortet som bortkommet, rör det med all säkerhet inte transaktioner som påbörjats innan anmälan så det är nog inte heller något alternativ.
Citera
2013-12-25, 03:18
Medlem
Kan inte polisen spåra banknumret du skickat pengarna till då?
Man tycker även att polisen skulle kunna hjälpa till att avbryta en transaktion genom att kontakta en bank under stängningstid eller något.

Hoppas fan du får cashen tillbaka, det där är inte roligt att se. Förstår den obehagliga känslan som måste uppstått när du läste mailet, fyfan.
Citera
2013-12-25, 03:27
Medlem
TheMightyGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matematikern1
Kan inte polisen spåra banknumret du skickat pengarna till då?
Man tycker även att polisen skulle kunna hjälpa till att avbryta en transaktion genom att kontakta en bank under stängningstid eller något.

Hoppas fan du får cashen tillbaka, det där är inte roligt att se. Förstår den obehagliga känslan som måste uppstått när du läste mailet, fyfan.

Gjorde en polisanmälan precis, Polisen i telefonen sa att 99% av fallen så leder kontonummret till den person som mottagit pengarna.
Så någon chans finns det att få pengarna tillbaka, dessutom så bokförs inte pengarna förräns på fredag. tänkte ringa banken då tidigt precis när de öppnar och hoppas på att de kan återkalla summan.

btw. Tack för din omtanke
Citera
2013-12-25, 04:54
Medlem
Cloinsps avatar
Det ska givetvis gå att avbryta transaktionen i internetbanken om den är reggad att överföra pengar på fredag. Nu har jag inte samma bank som dig - men gå in på kommande transaktioner och där ska du kunna avbryta placerade utbetalningar.

Lycka till Maestro!
Citera
2013-12-25, 04:58
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightyGamer
Hej,

Det så här att natten till julafton så köpte jag en PS4 på tradera... ... ...
Bankernas system transfererar mellan sig vardagar/bankdagar 3ggr/dygn, ungefär: kl 01, 12 och kl 17. Tror inte du får tag i någon bank före kl 01 2013-12-27.

Surt detta. Ligg på Polisen om det så att ärendet inte bara läggs ned efter ett tag.

Edit:
Cloinsp's förslag kan rädda dig.
Senast redigerad av Skadat gods 2013-12-25 kl. 05:04.
Citera
2013-12-25, 11:51
Bannlyst

Som jag förstår det så har dina pengar reserveras för betalning den 27 nu är jg inte hemma på Swedbank men det borde allt finnas möjlighet att stoppa överförningen i dagsläget.
Kolla upp detta, att det går på Nordea vet jag, och skit vore väl det om Swedbank skulle vara sämre.
Citera
2013-12-25, 17:00
Medlem
Loises avatar
hur har det gått TS?

hoppas du ringt banken och talat med dem idag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in