Citat:
Ursprungligen postat av
TheMightyGamer
Det här skrev han till mig:
Hej,
jag är utsatt för en kapad dator. Jag har upptäckt detta nyss och har precis polisanmält det. Du skall inte betala mig några pengar alls. Du har inte vunnit någon auktion av mig. Det konto till NORDEA som är angivet att betala till är inte mitt och den adress som är angiven är inte heller min. Allt är uppenbarligen ett falsarium. När jag samrådde med polisen i samband med anmälan sade jag att jag fått vad som verkar vara en köpare (exvis dig) att höra av sig. De uppmanade mig att omedelbart kontakta de som kontaktat mig (du är inte ensam) och avvärja att det görs någon betalning (om det inte är för sent) och också att GÖRA EN POLISANMÄLAN snarast! Detta är särskilt viktigt om du betalt några pengar redan.
Du kan väl kvittera att du sett detta email.
Mycket obehagligt detta men nu låter vi polisen göra sitt härefter.
Ta kontakt med polisen före banken (som i och för sig har stängt i ett par dagar) . Det händer att de kan frysa mottagarens konto om det är uppenbart att brott begåtts.
Ring polisen så fort du vaknar.
Banken har inte befogenhet att göra annat än att försöka få mottagaren att betala tillbaka när transaktionen är klar, förutsatt att du reklamerat betalningen.
OM du inte drar till med en osannolik rövare att någon stulit dina uppgifter/kort och försökt att handla på nätet
Spärrar du kortet som bortkommet, rör det med all säkerhet inte transaktioner som påbörjats innan anmälan så det är nog inte heller något alternativ.