2013-12-29, 04:41
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Okej...Men de kallas för ''prick''. Alltså - ''Prick i registret''

Som sitter i registret i 5-10 år.

Det är det som gör att man har svårt att hitta jobb. Liksom - Arbetsgivaren ringer upp polismyndigheterna, eller nåt sådant och frågar om personen har begått tidigare brott.

Har man ''prick'' så stor det att denne person har begått ett brott och talar om till arbetsgivaren att denne har en eller flera prickar i sitt register.

Kalla det för "prick" då, men om man tittar på ett utdrag ut belastningsregistret så är varje dom, strafföreläggande, ordningsbot, beslut, kontaktförbud, tillträdesförbud och åtalsunderlåtelse införd under var sitt avsnitt. Med det är säkert ingen som missuppfattar dig om du pratar om prickar.
Citera
2013-12-29, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det fungerar inte så. Och varför benämner du det som en "prick" hela tiden? Flera skribenter har påpekat att det är fel!!

Polisen berättar inte om du är dömd för någonting. Du får själv begära ut ett utdrag ur belastningsregistret. Eller så får arbetsgivaren ringa runt till alla tingsrätter och åklagarkammare för att begära ut domar och strafförelägganden. Alternativt nyttjas en tjänst som t.ex. Sirén för att kunna söka på dig direkt.
Låt mig se om jag förstått det hela rätt.

Det kallas inte för en prick. Utan istället för att säga att det är en prick så kan jag t.ex säga denna mening: Jag vill inte hamna i brottsregistret.

Rätt? Använde jag det hela rätt. Inte prick utan brottsregistret.

Men jag har alltid trott att det har kallats för prick :/

Jag minns till och med att jurister talade pratade om prickar.
Citera
2013-12-29, 13:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Låt mig se om jag förstått det hela rätt.

Det kallas inte för en prick. Utan istället för att säga att det är en prick så kan jag t.ex säga denna mening: Jag vill inte hamna i brottsregistret.

Rätt? Använde jag det hela rätt. Inte prick utan brottsregistret.

Men jag har alltid trott att det har kallats för prick :/

Jag minns till och med att jurister talade pratade om prickar.
Hur skulle det se ut om det var prickar? I BR finns det ju noteringar om vilket brott vederbörande är dömd för, när domen föll osv. Om en person hade två "prickar" skulle det ju vara omöjligt att utröna vilket eller vilka brott vederbörande blivit dömd för.
Citera
2013-12-29, 15:13
Medlem
Skulle man då säga att jag skämmer ut mig själv, för att säga ''prick''?
Citera
2013-12-29, 15:13
Medlem
Citat:
Hur skulle det se ut om det var prickar? I BR finns det ju noteringar om vilket brott vederbörande är dömd för, när domen föll osv. Om en person hade två "prickar" skulle det ju vara omöjligt att utröna vilket eller vilka brott vederbörande blivit dömd för.
Okej. Så hädanefter så säger jag brottsregistret istället för prick i registret?

Tack på förhand!
Citera
2013-12-29, 16:06
Medlem
Märklig diskussion detta...

Tänker du inte på amerikanska prickar på körkorten från filmer eller något? Det är en av få gånger som lagöverträdelsernas art gör liten skillnad...

I Sverige antecknas du som sagt i belastningsregistret, och det är inte så att en anteckning är konstant eller värderas identiskt av alla arbetsgivare. Det är en väldig skillnad om du fälls för ringa narkotikabrott/snatteri eller om du fälls för grov misshandel/mord, andra gånger är det relevant om du fällts för ekonomisk brottslighet... Däremot är antalet anteckningar som regel relativt ointressant.

Däremot var det ju ett bra tillfälle för dig att lära dig ett helt nytt system uppenbarligen... Dock märkligt att ingen informerat dig om detta om du är straffad och har anteckningar i belastningsregistret.
Citera
2013-12-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Märklig diskussion detta...

Tänker du inte på amerikanska prickar på körkorten från filmer eller något? Det är en av få gånger som lagöverträdelsernas art gör liten skillnad...

I Sverige antecknas du som sagt i belastningsregistret, och det är inte så att en anteckning är konstant eller värderas identiskt av alla arbetsgivare. Det är en väldig skillnad om du fälls för ringa narkotikabrott/snatteri eller om du fälls för grov misshandel/mord, andra gånger är det relevant om du fällts för ekonomisk brottslighet... Däremot är antalet anteckningar som regel relativt ointressant.

Däremot var det ju ett bra tillfälle för dig att lära dig ett helt nytt system uppenbarligen... Dock märkligt att ingen informerat dig om detta om du är straffad och har anteckningar i belastningsregistret.
Jag vill bara få en klar, enkel svar.

Det heter alltså - Jag är med i brottsregistret, och det är den arbetsgivaren kan se.

Eller heter den belastningsregister?

För mig så är det ett ''långt'' ord. Finns det en möjlighet att det finns förkortning till det, eller nåt?
Citera
2013-12-29, 17:12
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Det heter alltså - Jag är med i brottsregistret, och det är den arbetsgivaren kan se.

För mig så är det ett ''långt'' ord. Finns det en möjlighet att det finns förkortning till det, eller nåt?
Är du efterbliven eller? Din arbetsgivare kan inte begära ut utdrag ur belastningsregistret (notera att jag inte talar om vissa särskilda, säkerhetsklassade, arbeten), utan du begär ut ett sådant utdrag och lämnar över i ett slutet kuvert. Detta har redan konstaterats i tråden. Det är också högst anmärkningsvärt att du inte kan få tummen ut och googla termerna du uppenbarligen inte förstår.

Den enda möjligheten för din arbetsgivare, dina vänner, din familj, din hund eller någon annan person att få reda på om du är lagförd är att ringa till alla tingsrätter och åklagarkammare för att begära ut allmänna handlingar. Eller använda en internetbaserad tjänst som lagrar alla domar i en sökbar databas (väldigt praktiskt, det är också roligt att söka på sina grannar och se om det finns domar).

Sedan har jag svårt att förstå, att "belastningsregistret" är ett "långt" ord...
Citera
2013-12-29, 17:30
Medlem
Citat:
Är du efterbliven eller? Din arbetsgivare kan inte begära ut utdrag ur belastningsregistret (notera att jag inte talar om vissa särskilda, säkerhetsklassade, arbeten), utan du begär ut ett sådant utdrag och lämnar över i ett slutet kuvert. Detta har redan konstaterats i tråden. Det är också högst anmärkningsvärt att du inte kan få tummen ut och googla termerna du uppenbarligen inte förstår.

Den enda möjligheten för din arbetsgivare, dina vänner, din familj, din hund eller någon annan person att få reda på om du är lagförd är att ringa till alla tingsrätter och åklagarkammare för att begära ut allmänna handlingar. Eller använda en internetbaserad tjänst som lagrar alla domar i en sökbar databas (väldigt praktiskt, det är också roligt att söka på sina grannar och se om det finns domar).

Sedan har jag svårt att förstå, att "belastningsregistret" är ett "långt" ord...
Jag minns för ett tag sedan, att jag hörde av nån säga i nåt stil med: ''Snattar man så kommer man hamna i brottsregistret, och kommer vara synlig i fem-tio år.'' En arbetsgivare i t.ex ica, kan ringa till polisen för att sedan höra om hur det är med personen.

Sedan får de höra att den där personen begått snatteri för inte så jätte länge sedan. Det är rätt enkelt att höra det med polisen så länge man är arbetsgivare?

Som du säger det på, låter som att det är avancerad och bara allmänt jobbigt att ringa runt till alla tingsrätt för att höra om personen gjort nåt brott. På ica blir de bara glada att de får en ny personal. Inte orkar arbetsgivaren ringa till alla tingsrätt/åklagarkammaren för att bara se om personen är med i brottsregistret.

Trodde nämligen att det endast är bara att ringa till en person. Den person knappar in på datorn, skriver in personnummer, sedan får man se om personen har gjort nåt brott.

Jag trodde att man hade en sådan här system + att det är SÅÅ mycket enklare system än vad du skriver det.

Är du säker på din sak?
Alltså att man är tvungen att ringa till alla tingsrätt.

Kan du skicka nån länk, så man kan vara hundra procent säker på din information?
Citera
2013-12-29, 17:45
Medlem
Citat:

Nej, korrekt term är belastningsregistret, brottsregister är helt enkelt ett register av brott (även om det felaktigt ibland nyttjas synonymt). Förkortningen för belastningsregister är BR, men få människor på stan skulle direkt göra den korrekta tolkningen av detta utan eventuellt tro att du letade efter en leksaksbutik. BR = Belastningsregister, MR = Misstankeregister

Arbetsgivare kan som regel ej se detta om du ej överlämnar ett intyg (alternativt söker arbete inom exempelvis polisväsendet). Skall du arbeta inom förskola är det krav på ett särskilt intyg, som du själv begär som endast visar viss brottslighet, samma sak inom vissa ekonomiska yrken. Däremot kan vilken arbetsgivare som helst begära att se ett utdrag, vilket du ej har skyldighet att presentera, men som regel är du nog chanslös till arbetet om du ej visar upp utdraget.

Mycket av det du talar om är väldigt grundläggande, läs lite på detta juridiska forum (och håll dig noga till den juridiska delen) eller gå igenom hemsidorna för polis, åklagare och rättsväsende. Alternativt gå högstadiet/gymnasiet, eller läs en bok om straffrätt... Finns många vägar att få denna grundläggande kunskap som kan vara nyttig att ha i vårt samhälle. För värt att notera är att brottsliga handlingar ej är beroende av att du känner till att de är brottsliga, utan även om du tror att det är lagligt kan du fällas...
Citera
2013-12-29, 17:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag minns för ett tag sedan, att jag hörde av nån säga i nåt stil med: ''Snattar man så kommer man hamna i brottsregistret, och kommer vara synlig i fem-tio år.'' En arbetsgivare i t.ex ica, kan ringa till polisen för att sedan höra om hur det är med personen.

Sedan får de höra att den där personen begått snatteri för inte så jätte länge sedan. Det är rätt enkelt att höra det med polisen så länge man är arbetsgivare?

Som du säger det på, låter som att det är avancerad och bara allmänt jobbigt att ringa runt till alla tingsrätt för att höra om personen gjort nåt brott. På ica blir de bara glada att de får en ny personal. Inte orkar arbetsgivaren ringa till alla tingsrätt/åklagarkammaren för att bara se om personen är med i brottsregistret.

Trodde nämligen att det endast är bara att ringa till en person. Den person knappar in på datorn, skriver in personnummer, sedan får man se om personen har gjort nåt brott.

Jag trodde att man hade en sådan här system + att det är SÅÅ mycket enklare system än vad du skriver det.

Är du säker på din sak?
Alltså att man är tvungen att ringa till alla tingsrätt.

Kan du skicka nån länk, så man kan vara hundra procent säker på din information?
Herregud... Du kan börja med att söka runt på FB då det finns en GIGANTISK tråd om just BR, där det jag skriver bekräftas gång på gång. Om du vill ha lagstöd får du gärna studera lag om belastningsregister samt offentlighets- och sekretesslagen.

Jag kan ta det en gång till, för att se om du kan få in det i huvudet (detta blir då tredje gången jag reder ut rättsläget i denna tråd).
  • Arbetsgivaren kan INTE ringa till polisen för att begära ut ditt registerutdrag.
  • Du kan skicka in en begäran till polisen för att begära ut DITT utdrag.
  • Det finns undantag för VISSA SPECIELLA arbeten, t.ex. dagisfröken, säkerhetsklassade tjänster.
  • Det arbetsgivaren kan göra är att säga åt dig att begära ut DITT utdrag, och lämna över det utan att öppna kuvertet.
  • Arbetsgivaren kan också ringa runt och fråga om en person med ditt personnummer är dömd, men då måste arbetsgivaren ringa runt till alla tingsrätter.
  • Det finns databaser som används av bl.a. jurister och journalister där domar lagras, om arbetsgivaren har ett konto är kan vederbörande söka upp dig om du är dömd för någonting.
  • Jag repeterar: Polisen kommer inte lämna ut information om någon ringer och frågar, dock kommer domstolarna göra det då en dom är en allmän handling.
Senast redigerad av eXtremo 2013-12-29 kl. 17:49.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in