Citat:
Ursprungligen postat av
eXtremo
Är du efterbliven eller? Din arbetsgivare kan inte begära ut utdrag ur belastningsregistret (notera att jag inte talar om vissa särskilda, säkerhetsklassade, arbeten), utan du begär ut ett sådant utdrag och lämnar över i ett slutet kuvert. Detta har redan konstaterats i tråden. Det är också högst anmärkningsvärt att du inte kan få tummen ut och googla termerna du uppenbarligen inte förstår.
Den enda möjligheten för din arbetsgivare, dina vänner, din familj, din hund eller någon annan person att få reda på om du är lagförd är att ringa till alla tingsrätter och åklagarkammare för att begära ut allmänna handlingar. Eller använda en internetbaserad tjänst som lagrar alla domar i en sökbar databas (väldigt praktiskt, det är också roligt att söka på sina grannar och se om det finns domar).
Sedan har jag svårt att förstå, att "belastningsregistret" är ett "långt" ord...
Jag minns för ett tag sedan, att jag hörde av nån säga i nåt stil med: ''Snattar man så kommer man hamna i brottsregistret, och kommer vara synlig i fem-tio år.'' En arbetsgivare i t.ex ica, kan ringa till polisen för att sedan höra om hur det är med personen.
Sedan får de höra att den där personen begått snatteri för inte så jätte länge sedan. Det är rätt enkelt att höra det med polisen så länge man är arbetsgivare?
Som du säger det på, låter som att det är avancerad och bara allmänt jobbigt att ringa runt till alla tingsrätt för att höra om personen gjort nåt brott. På ica blir de bara glada att de får en ny personal. Inte orkar arbetsgivaren ringa till alla tingsrätt/åklagarkammaren för att bara se om personen är med i brottsregistret.
Trodde nämligen att det endast är bara att ringa till en person. Den person knappar in på datorn, skriver in personnummer, sedan får man se om personen har gjort nåt brott.
Jag trodde att man hade en sådan här system + att det är SÅÅ mycket enklare system än vad du skriver det.
Är du säker på din sak?
Alltså att man är tvungen att ringa till alla tingsrätt.
Kan du skicka nån länk, så man kan vara hundra procent säker på din information?