2013-12-27, 18:49
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Har jag en chans att studera utomlands. Bortom EU. T.ex plugga i U.S.A? Skulle det gå med två prickar?
Som jag skrev, det beror på landet, vad för brott det handlar om, vad för utbildning det gäller och hur du avser att hantera situationen. För att ta USA som exempel. USA har ingen tillgång till det svenska brottsregistret. För att de ska få uppgifter ur det krävs det att du inkommer med ett utdrag själv. Det är inte självklart att man nekas visa bara för att man är straffad eller varit misstänkt för brott. Allt handlar om brottens art, straff och hur länge sedan det var. Jag kan dock väldigt lite om amerikansk immigrationsrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Fortfarande - Vilka "två prickar"?
Har du dömts för något brott som ger ordningsbot finns du registrerad i fem år i belastningsregistret.
En villkorlig dom, dagsböter eller fängelse finns lagrad i tio år. Begår du nya brott så sparas de tidigare förseelserna ytterligare tills tio år gått från den sista förseelsen.
Får förtydliga lite vad du skrev, dagsböter lagras i fem år och inte tio. Jag undrar också vad för "prickar" som diskuteras, är det vattkoppor möjligen?
Citat:
Jag är otroligt nervös, och jag undrar vad som kommer ske om jag skulle få prick i registret. Tyvärr har jag redan en prick i registret redan, som jag absolut inte är stolt över. Ett litet ''misstag'' av min sida.
Om du får en till prick så riskerar du att bli helt prickig. Och det vill du väl inte, flickor tenderar att inte gilla pojkar med dålig hy. Vad gäller ytterligare en anteckning i belastningsregistret så får det den troliga konsekvensen att den nya anteckningen förlänger gallringstiden för den gamla anteckningen. Således kommer dina brott stå kvar längre i registret än om du inte döms för något nytt brott.
Citat:
Så jag vet inte vad för prick jag kommer att få. Trodde inte att det fanns olika ''raser'' av det.
Prickar kommer i olika färger och storlekar. Det är lite kategoriskt att rasindela dem. Om du får en anteckning i belastningsregistret så är den stora skillnaden dem emellan hur länge de sparas och detta har jag och andra redan skrivit i tråden.
Citat:
Jag är hemskt ledsen - Återkommer vad jag är misstänkt för senare. Kan inte just nu. Ha förståelse för min del. Rör sig mycket om orolighet i min skallen, ångesten tar kål på mig. Ha en förståelse, tack!

Återkommer förmodligen.
Usch, låter som en jobbig situation. Kanske stundande rättegång, sabbade utlandsstudier och till råga på eländet ett rejält fall av prickiga utslag. Hoppas det går bra för dig!
Citera
2013-12-27, 22:44
Medlem
Citat:
Jag är otroligt nervös, och jag undrar vad som kommer ske om jag skulle få prick i registret. Tyvärr har jag redan en prick i registret redan, som jag absolut inte är stolt över. Ett litet ''misstag'' av min sida.
.

Det finns inget som "prickar" i Sverige, det finns domar och de gallras efter viss tid, som det tidigare redovisats i tråden.
Citera
2013-12-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Som jag skrev, det beror på landet, vad för brott det handlar om, vad för utbildning det gäller och hur du avser att hantera situationen. För att ta USA som exempel. USA har ingen tillgång till det svenska brottsregistret. För att de ska få uppgifter ur det krävs det att du inkommer med ett utdrag själv. Det är inte självklart att man nekas visa bara för att man är straffad eller varit misstänkt för brott. Allt handlar om brottens art, straff och hur länge sedan det var. Jag kan dock väldigt lite om amerikansk immigrationsrätt.

för USA är begreppet "moral turpitude" nyttigt att förstå,
bra dokument:
http://www.state.gov/documents/organization/86942.pdf

lämpligtvis för VISA-ansökan med svenskt belastningsregister hänvisas till USAs ambassad som kan nyckla ner i mer svenska begrepp och synkronisera med lämpliga svenska myndigheter och rättstillämpning.
Rent generellt är det enklare om brottet ("pricken") begicks innan 18 års ålder.
Senast redigerad av pagamama 2013-12-28 kl. 00:07.
Citera
2013-12-28, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Det finns inget som "prickar" i Sverige, det finns domar och de gallras efter viss tid, som det tidigare redovisats i tråden.
Nja, men prick kallas de för?

Polisen och andra jurister kallar det för just ''prickar''?
Citera
2013-12-28, 15:02
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:

Nej det gör de inte. Verkligen inte.

Och polis och jurist är två helt skilda saker. Den ene arbetar oftast som fyllechaffis på lördagarna, en dag då den andre vilar sina händer efter veckans knackande på tangentbord. Eller för att säga det rent ut, poliser kan inte mycket om juridik. Två helt olika utbildningar, två helt olika yrken, två helt olika lönenivåer. Dock finns det jurister som är poliser, dessa är då i högre chefsbefattningar inom polisen.
Citera
2013-12-28, 16:51
Medlem
t2ms avatar
Citat:

Ett utdrag ur belastningsregistret innehåller avsnitt.

Exempel på avsnitt:
  • lagföring (dom, strafföreläggande eller ordningsbot) med påföljd (böter, fängelse, osv.)
  • åtalsunderlåtelse
  • kontaktförbud och tillträdesförbud

Det är ovanligt att exakt antal avsnitt har någon särskild betydelse. Ett undantag är när man bestämmer påföljden för grov olovlig körning, där antalet tidigare avsnitt innehållande samma brott (inom viss tidsperiod) i princip bestämmer om det blir böter eller fängelse.
Citera
2013-12-28, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
Ett utdrag ur belastningsregistret innehåller avsnitt.

Exempel på avsnitt:
  • lagföring (dom, strafföreläggande eller ordningsbot) med påföljd (böter, fängelse, osv.)
  • åtalsunderlåtelse
  • kontaktförbud och tillträdesförbud

Det är ovanligt att exakt antal avsnitt har någon särskild betydelse. Ett undantag är när man bestämmer påföljden för grov olovlig körning, där antalet tidigare avsnitt innehållande samma brott (inom viss tidsperiod) i princip bestämmer om det blir böter eller fängelse.
Okej...Men de kallas för ''prick''. Alltså - ''Prick i registret''

Som sitter i registret i 5-10 år.

Det är det som gör att man har svårt att hitta jobb. Liksom - Arbetsgivaren ringer upp polismyndigheterna, eller nåt sådant och frågar om personen har begått tidigare brott.

Har man ''prick'' så stor det att denne person har begått ett brott och talar om till arbetsgivaren att denne har en eller flera prickar i sitt register.
Citera
2013-12-28, 20:16
Medlem
Så om de inte kallas för ''prick'' vad kallas de för då?
Citera
2013-12-28, 22:17
Medlem
Citat:
Så om de inte kallas för ''prick'' vad kallas de för då?

Anmärkning i belastnings- och/eller misstankeregistret.
Citera
2013-12-28, 22:29
Medlem
Kapar tråden lite: Om man varit misstänkt för ett litet brott men fått målet nedlagt av tingsrätten, finns det kvar i misstankeregistret?
Citera
2013-12-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the.sentinel
Kapar tråden lite: Om man varit misstänkt för ett litet brott men fått målet nedlagt av tingsrätten, finns det kvar i misstankeregistret?

Om man frias i Tingsrätten så är man inte längre misstänkt, alltså försvinner man ur Misstankeregistret. Även om man döms försvinner man, men då hamnar man i Brottsregistret istället.
Citera
2013-12-29, 02:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Okej...Men de kallas för ''prick''. Alltså - ''Prick i registret''

Som sitter i registret i 5-10 år.

Det är det som gör att man har svårt att hitta jobb. Liksom - Arbetsgivaren ringer upp polismyndigheterna, eller nåt sådant och frågar om personen har begått tidigare brott.

Har man ''prick'' så stor det att denne person har begått ett brott och talar om till arbetsgivaren att denne har en eller flera prickar i sitt register.
Det fungerar inte så. Och varför benämner du det som en "prick" hela tiden? Flera skribenter har påpekat att det är fel!!

Polisen berättar inte om du är dömd för någonting. Du får själv begära ut ett utdrag ur belastningsregistret. Eller så får arbetsgivaren ringa runt till alla tingsrätter och åklagarkammare för att begära ut domar och strafförelägganden. Alternativt nyttjas en tjänst som t.ex. Sirén för att kunna söka på dig direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in