• 1
  • 2
2013-12-24, 21:33
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Förkylning gör halsen lätt-irriterad.
Annat:
Jag misstänker att FSC-ciggen med tillsats påverkar viskositeten i slemmet på slemhinnor.
Fire safe cigarettes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_safe_cigarette
Tokskallar tror det minskar brandfaran.
Det är någon listig lurendrejare som nog försöker bli rik på att lobba fram lagar mm, som i hemlighet tvingar på oss FSC. Vi får inte välja produkt.

Förra vintern blev jag torr och täppt i ena näsborren, samt lite ont i huvudet. Jag ändrade rök-beteende, så jag inte fick in rök i näsan och problemet minskade.
Då var luften torr.
Nu känns det ibland som man fått frimärksklister på tungan efter att rökt minst två i följd.
Detta har inte nått med förkylning att göra.
När jag rökte en limpa John Silver utan filter, så var det som vanlig riktig tobak. Då den är ganska stark, så drar jag in mindre rök.
Detta är självklart inte vetenskapligt verifierat. Det är bara min hypotes att FSC stör slemhinnan.

Allmänt om slemhinnor:
Vatten och A-vitamin behövs för att slemhinnor skall fungera.
Ibland har jag tyckt lök påverkar slemhinnor.

(Någon fann bara en enda gemensam faktor för mycket gamla, det var att alla gillade lök.)
Obs: Allt i lagom dos.

Det finns massor av myter och överdrifter om tobak.
Men:
Världshistoriens äldsta kvinna och man var rökare.
Rökning verkar inverka ytterst lite på livslängden för högutbildade kvinnor.
Rökning verkar ofarlig för gruppen rika, högutbildade, som inte utsatts för asbest, radon, vitaminbrister och lever lika hälsosamt som ickerökare i övrigt.
Kanske inte konstigt, se signatur.

Christer

En liten del av befolkningen verkar vara immun mot följdsjukdomar relaterade till rökning. Känner flera som storrökt och blivit över 90 år. Problemet är att du inte vet om du tillhör den kategorin förrän det är försent. Att högutbildade skulle klara sig bättre tror jag är ytterst marginellt även om andra faktorer säkert kan påskynda händelseförloppet.
Citera
2013-12-24, 21:44
Medlem
LotaLaxens avatar
Har bara upplevt att rökning smakar Pekka när man är sjuk.
Ta en snus vetja!
Citera
2013-12-25, 01:44
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Hmm, detta fick mig att tänka. Kanske jag fått en riktig smäll så jag kan förstå vad jag utsätter min kropp för.

Talar nog för 99,9% av alla personer när jag säger att sluta nu vore det enda respektabla att göra

Bara en trångsynt pch naiv man fortsätter röka efter att ha dragit på sig det du beskrev.
Citera
2013-12-25, 09:21
Medlem
Arne Perssons avatar
En dubbel lungtransplantation kanske? Sedan är det bara att förpesta omgivningen i ytterligare 25? år...
Citera
2013-12-26, 21:52
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
En liten del av befolkningen verkar vara immun mot följdsjukdomar relaterade till rökning. Känner flera som storrökt och blivit över 90 år. Problemet är att du inte vet om du tillhör den kategorin förrän det är försent. Att högutbildade skulle klara sig bättre tror jag är ytterst marginellt även om andra faktorer säkert kan påskynda händelseförloppet.

Ja, uppenbart finns det några som tål rökning.
Jag vill även upprepa:
För högutbildade kvinnor verkar rökning inverka ytterst lite på återstående medellivslängd.
De rökare som har hög utbildning har betydligt högre återstående medellivslängd än ickerökare med lägre utbildning.

Källa: Pekka Martikainen, professor i sociologi vid Helsingfors universitet. Vid tiden 7:07 i föreläsningen : Grafen har tre utbildnings-indelningar samt uppdelad efter rökning/ickerökning.
http://urplay.se/Produkter/175324-UR-Samtiden-Valfardens-halsoklyftor-Betydelsen-av-alkohol-och-tobak?play_category=f%C3%B6rel% C3%A4sningar+och+debatt
Den lilla skillnad som finns kan bero på asbest, riskundvikandebeteendet mm.

"En amerikansk geriatriker upptäckte att 30 procent av de 100-åringar han studerade hade rökt i minst 40 år. Men, som sagt, det är inte hälsosamt."
http://www.expressen.se/ledare/marte...jakt-pa-rokare
Om det på den tiden var ca 30% som rökte, så verkar rökning vara ofarlig.

Den samlade forskningen tyder på att rökning och passiv rökning är ofarlig, men det krävs att man kan tolka vetenskapliga resultat rätt. Se signatur.

Mitt påstående:
Rökning är ganska ofarlig för gruppen: De som inte utsätts för asbest, radon, social stress, är rika och högutbildade, samt äter minst lika hälsosamt som ickerökare och har bra vitamin och mineral-halter i blodet, samt inte har mer cancer-framkallande retrovirus relativt ickerrökare.

Rika och högutbildade är inte direktorsaker, men är kopplade till faktorer som förlänger livslängden.
Vetenskapen stöder implicit mitt påstående. Det är bara att studera resultaten och tänka effekter.
Tyvärr litar många på skräckpropagandan från auktoriteter, som vantolkar riskfaktorn.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-12-26 kl. 22:00. Anledning: rättelse
Citera
2014-01-02, 20:18
Medlem
Du är inte den ända som har, varje gång jag är förkyld eller lite ont i halsen så är det helt omöjligt att ta en cigg, som du beskrev det river i hela halsen, känns lite som om någon häller syra i hela halsen :/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in