• 1
  • 2
2013-12-25, 21:55
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Helt annan fråga: Sillen ska ligga och urvattnas ett dygn till att börja med. Ska den ligga i vatten eller vatten+salt?

I vatten, om du har i salt så urvattnar du ju inte sillen. Det står på förpackningen hur du ska göra.
Citera
2013-12-26, 16:55
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du kylförvarar max någon dag så går det väl bra, men botulism uppstår utan problem i kylskåp!

Botulinumbakterier producerar endast gift när de befinner sig en anaerob miljö, dvs syrefattig. Så länge sillen och lagen är icke-konserverade kommer ingenting att hända, förutom att sillen så småningom blir dålig och det kommer man både att smaka och lukta.
Citera
2013-12-26, 17:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Botulinumbakterier producerar endast gift när de befinner sig en anaerob miljö, dvs syrefattig. Så länge sillen och lagen är icke-konserverade kommer ingenting att hända, förutom att sillen så småningom blir dålig och det kommer man både att smaka och lukta.

Vilken mystisk förklaring. Är det alltså dåligt/farligt att konservera maten... Del låter ju lite mysko... Jag måste ha läst fel på nåt vis.
Citera
2013-12-26, 17:24
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Ska den ligga i vatten eller vatten+salt?

Bara vatten. Du kan även låta den vattna ur under rinnande kran. Tar 1.5-2 timmar ca. Bara att smaka på en bit om det är för mycket sälta kvar. Vattna inte ut för mycket bara då blir det bara smaklöst.
Citera
2014-03-20, 04:54
Medlem
Jag lånar den här tråden lite...

Då jag bor i Asien har jag ingen tillgång till den färdigsaltade inläggningsillen jag brukar använda i Sverige typ http://www.abba.se/produkter/sill/ov...laggningssill/ .

Är det någon som har ett tips för att komma runt detta problem om jag inte vill salta sillen själv ?
Jag är medveten om att smaken kanske inte kommer bli densamma men min fråga anknyter mer till matsäkerhet.
Citera
2014-03-20, 06:27
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wds
Jag lånar den här tråden lite...

Då jag bor i Asien har jag ingen tillgång till den färdigsaltade inläggningsillen jag brukar använda i Sverige typ http://www.abba.se/produkter/sill/ov...laggningssill/ .

Är det någon som har ett tips för att komma runt detta problem om jag inte vill salta sillen själv ?
Jag är medveten om att smaken kanske inte kommer bli densamma men min fråga anknyter mer till matsäkerhet.

Fråga 1a: Har du tillgång till sill i någon form alls?
Citera
2014-03-20, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fråga 1a: Har du tillgång till sill i någon form alls?

Sill har jag tillgång till.
Tack på förhand.
Citera
2014-03-20, 07:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack på förhand.
Då är det väl bara och kolla in recept på hur man saltar in sill.
Citera
2014-03-20, 12:46
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Tack på förhand.

Då förstår jag inte frågeställningen direkt. Antigen saltar du sillen innan du lägger in den. Eller så struntar du i att salta. Du vet väl att du kan salta naturella sill/ strömmingsfiléer en kort tid innan du lägger in dem? Menar, du behöver inte djupsalta fisken för att sedan laka ur dem igen,det räcker med att ha bra med salt i lagen för att få den rätta smaken. Om du tänker på parasiter så är det ingen fara på den punkten. Du kan käka sill som sushi om du vill det.
Citera
2014-03-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Då förstår jag inte frågeställningen direkt. Antigen saltar du sillen innan du lägger in den. Eller så struntar du i att salta. Du vet väl att du kan salta naturella sill/ strömmingsfiléer en kort tid innan du lägger in dem? Menar, du behöver inte djupsalta fisken för att sedan laka ur dem igen,det räcker med att ha bra med salt i lagen för att få den rätta smaken. Om du tänker på parasiter så är det ingen fara på den punkten. Du kan käka sill som sushi om du vill det.

Jag trodde det var tvång på att salta in sillen först och att det tar lång tid (typ veckor) så jag var mest ute efter någon genväg men om det är som du säger att öka salthalten i lagen (smakmässigt) så ska det nog ordna sig.

Tack för hjälpen, det är min mamma som är helt "hysterisk" att det måste vara saltad sill till löksillen men nu ska jag ge mig ut och leta recept.

Tack igen !
Citera
2014-03-24, 02:10
Medlem
Shintas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Vilken mystisk förklaring. Är det alltså dåligt/farligt att konservera maten... Del låter ju lite mysko... Jag måste ha läst fel på nåt vis.

Nä, konservering är inte alls farligt, om man gör det på rätt sätt. Det jag menade var att botulismtoxin endast kan utvecklas i en syrefri/-fattig miljö och eftersom det inte är fallet här så är det ingen risk för just det problemet.
Senast redigerad av Shinta 2014-03-24 kl. 02:12.
Citera
2014-03-24, 04:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shinta
Nä, konservering är inte alls farligt, om man gör det på rätt sätt. Det jag menade var att botulismtoxin endast kan utvecklas i en syrefri/-fattig miljö och eftersom det inte är fallet här så är det ingen risk för just det problemet.

Aha, läste om det nu och nu gick det upp ett liljeholmens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in