2013-12-23, 14:33
Medlem
Hej! Har viss erfarenhet i C#, C++, MathLab.

Vill göra ett användarvänligt program där anställda ska trycka i när de inte kan jobba, programmet ska sedan sammanställa nästa veckas schema efter deras önskemål (möjligtvis att det blir något felmeddelande om det är något som inte går ihop). Det schema de får ska då automatiskt föras in i en tidsrapport där arbetade timmar, OB osv räknas ut. Tidsrapporten i sin tur ska skickas till en databas utanför kontoret eller till en internetbaserad.

Hur bör jag gå tillväga? Kan jag använda något av de språk jag har använt tidigare?

Att göra något användarvänligt är inget jag har arbetat med tidigare. Bör jag först utveckla alla programmets funktioner, för att sedan göra så att gemene man kan förstå sig på det?

Alla tips är varmt välkomna,
Mvh!
Citera
2013-12-23, 23:08
Medlem
ska användarna kunna kolla tider via webben / mobil ?
har du redan en databas ?
Citera
2013-12-23, 23:21
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastenGusten
ska användarna kunna kolla tider via webben / mobil ?
har du redan en databas ?
Säger detsamma, där har du första problematiken att ta tag i. Ett annat alternativ är ju att hosta applikationen som en webapplikation på en intern webserver så att säga, fördelen med det är att du inte behöver installera något hos de tänkta anvgändarna, allt som behövs är en webläsare i sådana fall = enklare bugfixar etc då du endast behöver uppdatera "webapplikationen".

Är det för web(och för den delen standalone-applikationer du ska utveckla) rekommenderar jag dig C#, eftersom det troligen är enklast att genomföra detta i då det till att börja med inte är alldeles tidskritiskt och för att du slipper skriva så förtvivlat mycket kod för att få något att hända IMHO.
Citera
2013-12-23, 23:28
Medlem
jag tänkte att han kanske kunde använda Google Calendar API som databas, det måste också finnas en massa färdiga applikationer han kunde modifiera för sina behov.
Citera
2013-12-23, 23:36
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastenGusten
jag tänkte att han kanske kunde använda Google Calendar API som databas, det måste också finnas en massa färdiga applikationer han kunde modifiera för sina behov.
Beror ju som sagt på hur detta ska användas, det är inte omöjligt att det går att göra på det sättet med med lite tweakande, men innan vi vet vad TS avser kan det ju bara bli spekulationer.

Google calendar är väl ingen databas btw?
Citera
2013-12-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Google calendar är väl ingen databas btw?
varför inte använda det som en sådan ?
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
men innan vi vet vad TS avser kan det ju bara bli spekulationer.
+1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in