2013-12-23, 07:13
Medlem
RastaSouls avatar
Har haft en tanke ett tag nu och den har tagit form lite så här:

tid och tidrum
Hur skulle saker och ting varit annorlunda om dygnet skulle varit dubbelt så långt?
Alltså, 24 timmar dagar och 24 timmars nätter!

Skulle det kunna vara så att vi inte skulle uppleva någon skillnad utan våran uppfattning av tid och rum bara skulle varit anpassad och våra kroppar därefter?

Skulle vi behöver mer sömn?
svårt för mig att infatta att vi skulle behöver längre samt mer sömn, dock så skulle längre sömn perioder behövas för den längre dagarna som kommer, om inte så att våran sinne och kropp skulle förstärkas, och vi skulle klara av längre dagar som 36/12h, men det skulle inte stämma av med dygnet och solens gång.

Hur skulle våra arbetspass se ut?
hade vi bara behövt jobba 8 h om dagen och haft resten fri?
Skulle nog inte heller stämma överens för om nu dagarna längre, vi starkare så skulle det nog känns normal och inte så stor skillnad (kropps och styrkemässigt) att jobba 16 h.

hur skulle våra kroppar och sinne varit utvecklad? etc etc
Citera
2013-12-23, 07:41
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Längden på det biologiska dygnet varierar en hel del. Vissa har en dygnsrytm på 21 timmar, andra har 27 timmar

http://www.aftonbladet.se/halsa/somn...cle12519101.ab
Citera
2013-12-23, 08:35
Medlem
Om alla proportioner skulle behållas - Vi sover dubbelt så mycket, äter med dubbelt så långa mellanrum osv så tror jag att vi skulle bli utbrända otroligt kvickt. Jag antar att vår dygnsrytm är något som vi under lång tid anpassat oss till under evolutionens gång. Om vi plötsligt skulle få dubbelt så långa dagar och nätter skulle ingen orka göra något alls och ingen skulle sova 16-20 timmar ändå, om vi antar att den normala tiden nu ligger mellan 8 och 10 timmar.

Ett arbestpass som fortfarande är 8 timmar skulle nog inte heller fungera. Jag tror det skulle skapa en viss obalans i förhållandet mellan avlöning och konsumtion.
Senast redigerad av hoaz 2013-12-23 kl. 08:37.
Citera
2013-12-23, 09:08
Medlem
48 timmar är lite för långt, men en 30-35 timmars dygn skulle passa mig bättre än 24 timmar. med 24 timmar hinner jag aldrig bli trött när jag ska gå och sova, och jag hinner aldrig heller sova tillräckligt, så det är för kort egentligen.
Citera
2013-12-24, 09:56
Medlem
Sailing-Silverfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
48 timmar är lite för långt, men en 30-35 timmars dygn skulle passa mig bättre än 24 timmar. med 24 timmar hinner jag aldrig bli trött när jag ska gå och sova, och jag hinner aldrig heller sova tillräckligt, så det är för kort egentligen.

Läste för längesen om människor som lever efter sin biologisk klocka. De förskjuter dygnet så att det tex blir 27 timmar. Ganska opraktiskt om man skall ha med andra människor att göra.

Dygn 1 står man upp kl. 06.00. Dygn 2 står man upp kl.09.00. Dygn 3 står man upp kl. 12.00 osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in