2013-12-23, 01:56
Medlem
Fedor-Schoseeefs avatar
Hej!
Jag funderar på att starta eget på sidan av mitt vanliga jobb. Och min fråga då är om jag fortfarande är a-kassa berättigad om jag köper ett aktiebolag?
Citera
2013-12-23, 02:06
Medlem
zaimans avatar
Du måste ha 50´i startkapital för att få starta ett AB så är högst tveksam om du får A-kassa. Annars hade väl varenda jävel startat ett företag vid sidan om
Citera
2013-12-23, 03:08
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Du måste ha 50´i startkapital för att få starta ett AB så är högst tveksam om du får A-kassa. Annars hade väl varenda jävel startat ett företag vid sidan om

TS kan ha 50000kr i form av ris, kapitalet behöver inte vara i form av likvida medel. Frågan är bara om A-kassan kan anse att TS stora matreserv kan anses som en tillgång?
Citera
2013-12-23, 03:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Fast a-kassan skiter i eventuella tillgångar det baseras på att du har jobbat en viss tid och varit medlem och betalt avgiften samt att du står som aktivt arbetssökande på arbetsförmedligen.
Till TS:
Är ganska säker på att du inte kan ha akassa och driva företag samtidigt. Sen kan det finnas undantag men ring din akassa och fråga.
Citera
2013-12-23, 22:07
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Och min fråga då är om jag fortfarande är a-kassa berättigad om jag köper ett aktiebolag?

Är lite otydligt, har du jobb nu? Och skall starta ett företag på sidan om jobbet? och du undrar om hur det blir om du tappar din anställning?

Om du svarar JA på frågorna ovanför kan jag säga att du kan ha ett företag fast du stämplar men det är mycket regler du måste följa. Nu har jag enskild firma men stämplade under en period och körde mitt företag samtidigt men man får bara tjäna 1920kr per vecka (alltså 1920kr x 52 veckor), utslaget på ett år (kan vara lite mer nu kanske) sedan är det en radda andra regler man skall följa. Tror dock inte företagsformen skiljer sig åt som de andra tror. Jag vet att man får ha enskild firma iaf och stämpla samtidigt.

Men den första regeln är att du måste haft ditt företag i 1 år innan det kan bli aktuellt överhuvudtaget innan du eventuellt blir av med ditt vanliga jobb.
Citera
2013-12-23, 23:28
Medlem
Fedor-Schoseeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Är lite otydligt, har du jobb nu? Och skall starta ett företag på sidan om jobbet? och du undrar om hur det blir om du tappar din anställning?

Om du svarar JA på frågorna ovanför kan jag säga att du kan ha ett företag fast du stämplar men det är mycket regler du måste följa. Nu har jag enskild firma men stämplade under en period och körde mitt företag samtidigt men man får bara tjäna 1920kr per vecka (alltså 1920kr x 52 veckor), utslaget på ett år (kan vara lite mer nu kanske) sedan är det en radda andra regler man skall följa. Tror dock inte företagsformen skiljer sig åt som de andra tror. Jag vet att man får ha enskild firma iaf och stämpla samtidigt.

Men den första regeln är att du måste haft ditt företag i 1 år innan det kan bli aktuellt överhuvudtaget innan du eventuellt blir av med ditt vanliga jobb.

Du har fattat helt rätt! Det var så jag menade. Ser ut som att jag får vänta med företaget eller möjligtvis sätta min far som ägare om det ändå skulle bli aktuellt.
Jag trodde kanske man kunde äga ett AB och ändå plocka ut a-kassa om de skulle skita sig på mitt "Riktiga" jobb efter som att ett AB är en egen "Juridisk person" så som jag fattade det.
Får läsa på lite till
Citera
2013-12-24, 09:59
Medlem
chimichurris avatar
Du kan starta för det finns ingen myndighet som har register av Aktieböcker. Det som är offentligt är styrelsen. Kör på!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in