Märkligt problem, osäker på om tråden ska ligga här eller i windowsdelen men då jag redan gjort vad jag kunnat i windows testar jag här:
Extern hårddisk 1TB, helt plötsligt en dag så har den konvererat sig själv till RAW från NTFS, jag har i windows testat köra convert F: FS/NTFS men får då till svar att disken redan är NTFS men i enhetshanteraren står det att den är RAW. Det tar ungefär en kvart för disken att hittas i windows och ytterliggare 10 min innan det går klicka på den.
Jag laddar då ner ubuntu och kör en live-session på den, kopplar in disken och viola, där hittas disken och allt innehåll, då kan jag iallafall köra en backup på den om jag nu hade en tusing att lägga på ny disk. MEN, jag vill ju kunna konvertera den så att jag kommer åt allt från windows sedan och hade då den smarta iden att försöka reparera den i ubuntu, startar gparted och letar fram disken och där står också att den är i ntfs. Nu tar mina kunskaper slut.
Vad tror ni felet är? korrupta filer som måste grejas på nåt sätt eller hur kan jag göra för att få disken helt i ntfs för att sen kunna mounta den i windows? kan det vara så enkelt att konvertera den till typ ext4 och sen tillbaka? hur konverterar jag överhuvudtaget i linux?
Och, allt MÅSTE ske utan dataförlust...
Tack