• 1
  • 2
2013-12-23, 19:15
Medlem
Mellems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Ni skall inte göra upp något innan lägenheten är såld. Planerar du att ändå sälja den så gör ni det, det som blir kvar är det ni tvistar om. Är du med?

Finns ingen anledning att göra något annat, absolut ingen alls.
Det här lånet du talar om - har ni alltså tagit ett lån åt dina föräldrar på en annan lägenhet?
Eller har ni använt er lägenhet som säkerhet till ett lån på en annan fastighet? Låter väldigt rörigt.

Jo det är pengarna vid en försäljning av bostaden man tvistar om. Verkar som att hon är delägare i bostaden men kan tycka att hon inte ska ha rätt till halva summan vid en försäljning

Vi använde den bostaden som jag fick som säkerhet för lånet, och håller med dig till 100% att detta är väldigt rörigt
Citera
2013-12-23, 19:57
Medlem
1. Har ni köpt lägenheten av dina föräldrar eller bara lånat den?
Vem står som ägare i BRF-medlemsregister?

2. Om ni köpt lägenheten, hur mycket har ni betalt till dina föräldrar?

3. Har dina föräldrar betalt skatt/ deklarerat för försäljningen?

Om inte ni har köpt lägenheten enligt ovan så är det dina föräldrar som äger den. Ni har i så fall bara lånat lägenheten av dem och det finns ingen anledning att ditt ex ska ha någonting.
Citera
2013-12-23, 20:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Ni skall inte göra upp något innan lägenheten är såld. Planerar du att ändå sälja den så gör ni det, det som blir kvar är det ni tvistar om. Är du med?

Finns ingen anledning att göra något annat, absolut ingen alls.
Det här lånet du talar om - har ni alltså tagit ett lån åt dina föräldrar på en annan lägenhet?
Eller har ni använt er lägenhet som säkerhet till ett lån på en annan fastighet? Låter väldigt rörigt.

Fast om TS vill bo kvar och exet vill ha pengar så har han inte den möjligheten.
Citera
2013-12-23, 20:05
Medlem
Mellems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
1. Har ni köpt lägenheten av dina föräldrar eller bara lånat den?
Vem står som ägare i BRF-medlemsregister?

2. Om ni köpt lägenheten, hur mycket har ni betalt till dina föräldrar?

3. Har dina föräldrar betalt skatt/ deklarerat för försäljningen?

Om inte ni har köpt lägenheten enligt ovan så är det dina föräldrar som äger den. Ni har i så fall bara lånat lägenheten av dem och det finns ingen anledning att ditt ex ska ha någonting.

Jag fick bostaden som en gåva med gåvobrevet, jag står som 100% ägare i medlemsregistret

Har alltså fått lgh som gåva som enskild egendom, har inte lånat eller köpt den
Citera
2013-12-23, 20:15
Medlem
Bra att du har fått den som gåva (Enskild egendom med gåvobevis. I så fall är saken klar, en personlig gåva kan en sambo inte begära del av. Tips!, sök runt på nätet kring enskild egendom.

Viktigt att det finns vissa formkrav som är uppfyllda.
http://www.swedbank.se/privat/mer-om...och-gava/gava/
Senast redigerad av Mynicname 2013-12-23 kl. 20:18.
Citera
2013-12-23, 20:17
Medlem
Mellems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Fast om TS vill bo kvar och exet vill ha pengar så har han inte den möjligheten.
Vill inte bo kvar för dyrt boende för mig, ville bara kommentera det
Citera
2013-12-23, 20:24
Medlem
Bandhundens avatar
Varför i helvete postar du hela tiden i fel forum? Vill du ha några vettiga svar på ditt problem bör du lägga tråden i Juridik och ingen annanstans.
Citera
2013-12-23, 21:17
Medlem
Mellems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Varför i helvete postar du hela tiden i fel forum? Vill du ha några vettiga svar på ditt problem bör du lägga tråden i Juridik och ingen annanstans.
Postade detta i ekonomi för tyckte det passade under det för rör min privata ekonomi. Tycker man inte tar upp så mycket om juridik problem, utan ett ekonomiskt dilemma

Men tycker moderatorer att det är fel får man flytta den, känns konstigt att posta detta inlägg i juridik för då finns den på två ställen.

Så fel forum är ju inte detta tycker jag men måste säga att det är svårt ibland att välja rätt forum
Citera
2014-01-03, 21:15
Medlem
Mellems avatar
Ex har nu skrivit ett mail till mig och säger att det har dragit ut på tiden och säger att hon vill bli få ett avslut på detta, hon har lagt ut 25 000 på juristen och vill få ett slut på detta. Hon har hittat en lgh som hon vill ha och vill bli utköpt för 200 000, sen vill hon ha tillbaka det räntepengarna hon betalat för tiden hon flyttat ut till idag, drygt 12 000.

Hon vill att man betalar henne 212 000 och hon står kvar på lånet till tills man har sålt lägenheten och då kan jag lösa hennes del av lånet eller att du får ta över lånet helt.

Jag är inne på att jag betalar 490 000 av lånet och att hon får betala resten, för resten har gått till henne föräldrar. Så hon ska inte behöva betala något som gått till mina föräldrar. Är det fel tycker ni?

Funderar på att höra av sig till henne och säga att hon får 165 000 när man sålt bostaden. Hon tyckte man skulle låna 200 000 av mina föräldrar eller på något annat sätt. Är inget jag tänker göra, hon får vänta tills man har sålt bostaden. Vill sälja den så kommer inte att förhindra henne en längre period.

Vill inte få detta vidare till att hela ärendet går till delgivningsman som kostar pengar plus att risken finns att man får betala en vis summa pengar som hon har rätt till plus hennes jurist kostnader
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in