• 1
  • 2
2013-12-29, 23:55
Medlem
Jag har planterat alla min orkidéer i vattenkulor dom älskar det!!
Som kompensation för att vissa rötter står vått så skickar de mera rötter upp i luften. "luftrötter" enligt min blomsterhandel!
Har några påsar om du vill köpa
Citera
2014-01-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
De gillar kalkfattigt. Jag brukar ställa dem i en regnbalja om det finns att tillgå (hey, vi lever ju i Sverige...).

Men växter måste få kalk från någonstans. Ute i naturen så finns kalk i tillräckliga mängder i jorden och växtens rötter kan växa längre in i marken. Men när man vattnar en planta som står i en plastburk med kalkfattig vatten hela tiden så kommer plantan att få brist på kalk.
Citera
2014-01-22, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spl4T2ji
Men växter måste få kalk från någonstans. Ute i naturen så finns kalk i tillräckliga mängder i jorden och växtens rötter kan växa längre in i marken. Men när man vattnar en planta som står i en plastburk med kalkfattig vatten hela tiden så kommer plantan att få brist på kalk.
Brudorkidéer är emellertid epifyter, de växer på stammarna hos andra växter och inte i jord. I naturen klarar de sig alltså på de näringsämnen som följer med regnet trots det faktum att regnvattnet är mycket mjukt, och att bevattna dem med regnvatten kan säkert medföra sina fördelar, även om jag inte sett något som tyder på att det faktiskt skulle vara bättre än kranvatten annat än på de orter som har extremt hårt vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in