2013-12-22, 12:41
Medlem
Slovoviks avatar
I det senaste budgetbråket hade de rödgröna som kännt lite svårt att få igenom sina saker. De blåa ville införa en skattesänkning och ett jobbskatteavdrag. De rödgröna ville hindra båda två. SD ville hindra skattesänkningen men inte jobbskatteavdraget.

Så det här är vad som hände, de rödgröna delade upp sitt förslag i två delar så att SD skulle kunna rösta för det ena och emot det andra. Jag har för mig att de själva har gått ut med att de gjorde detta för att kunna använda sig av SD.

Så tankar, åsikter?
Ifall man ogillar SD borde det här ju kännas rätt dåligt. Ifall de båda blocken bara ignorerade SD skulle det i många avseenden vara som att SD inte ens fanns, men nu har man ju inte gjort det. Sverigedemokraternas närvaro i riksdagen har nu tack vare de rödgröna haft en mer påtaglig effekt.
Citera
2013-12-22, 14:11
Medlem
Från början var det nödvändigt att ta tydligt avstånd från SD. Vissa partier röstade mot sina egna förslag när det visade sig att SD tyckte att det var vettiga idéer. Den nivån låg det på.

Nu är det inte lika mycket sandlådenivå, och i vissa fall - så länge det inte handlar om något som kan kopplas direkt till invandringen - är det vissa som har insett att SD faktiskt kan vara till nytta. Jag tror att det kommer att bli mer och mer vanligt att partier närmar sig SD, speciellt efter nästa val när de sitter med 15-20% av rösterna.

Det funkar helt enkelt inte att hålla en dagisnivå och ignorera SD. Ingen vinner på att politikerna fjantar sig på det sättet. Om SD lägger fram ett vettigt förslag som ett annat parti skulle ha röstat ja till om det kom från dem själva, ett förslag som gynnar deras väljare, så tycker jag att de har en skyldighet att ta ställning till det oavsett vilket parti det kommer från. På samma sätt är det ren idioti att rösta tvärtemot SD oavsett vad frågan gäller, eller vägra ta hjälp av SD för att driva igenom förslag som kan göra stor skillnad i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in