2013-12-23, 14:09
Medlem
Solingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TB12P
Man tar seden dit man kommer.
Alla som är födda i Sverige firar inte heller jul.
Citera
2013-12-23, 18:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solingen
Alla som är födda i Sverige firar inte heller jul.

En försvinnande liten minoritet av de som är födda i Sverige firar inte jul törs jag påstå. Ska vi smala av det till de som avstår från att fira jul av någon sorts principiella skäll så är vi säkert nere på någon promille. Fy skäms på fascisttanten i tobaksaffären som generaliserade så fräckt!
Citera
2013-12-23, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Var precis i tobaksaffären och köpte snus. Får då höra "god jul" av kärringen bakom kassan, en vulgär såväl som respektlös gest mot mig som kund, anser jag. Julfirande, jesus, hetskonsumtion och diverse trams är inget som precis faller mig i smaken.

Vi är runt 2 miljoner i detta land som inte firar jul, men ändå insisterar gemena man på att trycka upp denna högtid i ansiktet på oss. Nu till min fråga: finns det något annat man kan säga än god jul just? Trevlig helg replikerade jag precis till tanten. Tyckte det dög fint.

Vad mer kan man säga förutom god jul? Kom med era bästa förslag!

Julen är en högtid vare sig du gillar det eller inte. Och folk lär ju inte sluta fira jul bara för att du vill det.

Om jag bodde i ett annat land och någon önskade mig exempelvis en trevlig ramadan skulle jag bara svara 'tack det samma'. Om du känner att du vill markera är mitt förslag att du svarar någonting i stil med 'Jag firar inte jul men tackar ändå för din malplacerade högtidshälsning och önskar dig en trevlig högtid tillbaka.' Lagom markering men fortfarande artigt och respektfullt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in