2013-12-22, 00:01
Medlem
Var precis i tobaksaffären och köpte snus. Får då höra "god jul" av kärringen bakom kassan, en vulgär såväl som respektlös gest mot mig som kund, anser jag. Julfirande, jesus, hetskonsumtion och diverse trams är inget som precis faller mig i smaken.

Vi är runt 2 miljoner i detta land som inte firar jul, men ändå insisterar gemena man på att trycka upp denna högtid i ansiktet på oss. Nu till min fråga: finns det något annat man kan säga än god jul just? Trevlig helg replikerade jag precis till tanten. Tyckte det dög fint.

Vad mer kan man säga förutom god jul? Kom med era bästa förslag!
Citera
2013-12-22, 00:04
Medlem
oskaroskaroskars avatar
God fortsättning? Det är nog det ända jag kan komma på som faller in i smaken någolunda, då kan du alltid skylla på att säga '' Ja men du sa ju god jul, då kan jag säga god fortsättning '' Ifall någon frågar.
Citera
2013-12-22, 00:04
Medlem
Customizes avatar
Men låt traditionerna vara för fan.

Det ska fjantas om allt.. allt.. allt..
Citera
2013-12-22, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Var precis i tobaksaffären och köpte snus. Får då höra "god jul" av kärringen bakom kassan, en vulgär såväl som respektlös gest mot mig som kund, anser jag. Julfirande, jesus, hetskonsumtion och diverse trams är inget som precis faller mig i smaken.

Vi är runt 2 miljoner i detta land som inte firar jul, men ändå insisterar gemena man på att trycka upp denna högtid i ansiktet på oss. Nu till min fråga: finns det något annat man kan säga än god jul just? Trevlig helg replikerade jag precis till tanten. Tyckte det dög fint.

Ska man ta hänsyn till allas kulturer eller vanor kommer man inte göra annat än att tänka på vad man säger så ingen blir "sårad". Alla kan inte bli nöjda, men i och med att majoriteten av Sverige firar jul kan det vara en trevlig gest?
Citera
2013-12-22, 00:06
Medlem
Narkotikovs avatar
Jul är det ju oavsett om du firar det eller inte. Helg är det ju för att det är jul, så om hon önskar dig en god jul blir det väl per automatik att hon önskade dig en god helg också?
Citera
2013-12-22, 00:07
Medlem
Uran233s avatar
Anmäl till DO, inkassera 30.000 kr.
Citera
2013-12-22, 00:07
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:

Kärring kallar du henne , vad är du då.. en loser ?
Citera
2013-12-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narkotikov
Jul är det ju oavsett om du firar det eller inte. Helg är det ju för att det är jul, så om hon önskar dig en god jul blir det väl per automatik att hon önskade dig en god helg också?

Där har du fel. Det är inte jul för mig. Utan vilken annan veckodag som helst. Ska inte behöva dras in i andras tanklösa vanföreställningar. Vill man önska mig trevlig helg, duger trevlig helg alldeles utmärkt.

Nu lämnar vi politiken och återgår till språket, konkreta förslag, människor!
Citera
2013-12-22, 00:21
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Där har du fel. Det är inte jul för mig. Utan vilken annan veckodag som helst. Ska inte behöva dras in i andras tanklösa vanföreställningar. Vill man önska mig trevlig helg, duger trevlig helg alldeles utmärkt.

Äh, ska du gnälla på att folk säger "God Jul" till dig skulle jag rekommendera en sista-minuten-resa någonstans söderut, och då inte till nått av hävd kristet färgat land, fram till nån gång i januari. Slipper du allt som har med svensk jul att göra. Betala kan du göra med dina nya fina DO-pengar.
Senast redigerad av Uran233 2013-12-22 kl. 00:23.
Citera
2013-12-22, 00:24
Medlem
Narkotikovs avatar
Citat:

Vanfreställningar? Vilka vanföreställningar syftar du på? Tomten? Om du syftar på Jesus så har inte det något med julafton att göra, då det inte är en kristen högtid. Det kanske är det för vissa, men för majoriteten är det bara en tradition där man delar ut presenter, äter god mat och umgås med familjen.

Jag tänker fortsätta önska människor god jul, då det är sed och tradition att göra så i Sverige. Klaga inte för att människor försöker vara trevliga.
Citera
2013-12-22, 00:25
Medlem
Solingens avatar
Funkar gott nytt år?

Eller så kan man försöka att bara skaka av sig det, så fruktansvärt ledsen kan du väl inte blivit?
Citera
2013-12-22, 00:28
Medlem
egon2bs avatar
Ordet jul är obundet till aktuella konfessioner. Tolka ordet som en praktisk förkortning av midvintersolståndet (uppåt 20 bokstäver).

I engelskan säger man ibland “yule” / “yuletide” för att vara neutral.

Naturligtvis kan vi även välja att önska tanten i kassan »Lycklig Säsong!«
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in