2013-12-21, 23:44
Medlem
Cautions avatar
Det hela gick till på följande vis... Kom hem lite full en natt, kände mig plötsligt helt utsvulten och beslutade mig att laga mat. Efter att ha stått där och väntat på att riset skulle koka upp, och att köttgrytan skulle tina, så fick jag iden att sätta mig i soffan och vila en stund... Nästa sak jag upptäcker är att brandlarmet ringer och lägenheten är full av rök.

Rusar upp och stänger av spisen, öppnar fönster osv. 5-10 minuter senare dyker polisen och brandkåren upp. Hotar mig lite med att möjligtvis kan få böter. Var ju en olycka!

Problemet är dock att det luktade rök som fan i lägenheten. Vädrade flera dagar, skrubbade väggarna, hade flaskor av ättika ute flera dygn. Anlitade till och med en städfirma som fick uppdraget att sanera lukten... Och det blev faktiskt betydligt bättre efter att de varit där. Kände knappt någon lukt.

Har dock flytat ut ur lägenheten nu, ca en vecka senare, och min hyresvärd hävdar att det luktar starkt i lägenheten, och pratar om att anticimex ska komma dit.

Vad kan det innebära? Hur mycket pengar kan han kräva av mig, och vad har jag själv för möjligheter?
Senast redigerad av Caution 2013-12-22 kl. 00:06.
Citera
2013-12-21, 23:50
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caution
Det hela gick till på följande vis... Kom hem riktigt full en natt, kände mig plötsligt helt utsvulten och beslutade mig att laga mat. Efter att ha stått där och väntat på att riset skulle koka upp, och att köttgrytan skulle tina, så fick jag iden att sätta mig i soffan och vila en stund... Nästa sak jag upptäcker är att brandlarmet ringer och lägenheten är full av rök.

Rusar upp och stänger av spisen, öppnar fönster osv. 5-10 minuter senare dyker polisen och brandkåren upp. Hotar mig lite med att möjligtvis kan få böter. Var ju en olycka förfan!

Problemet är dock att det luktade rök som fan i lägenheten. Vädrade flera dagar, skrubbade väggarna, hade flaskor av ättika ute flera dygn. Anlitade till och med en städfirma som fick uppdraget att sanera lukten... Och det blev faktiskt betydligt bättre efter att de varit där. Kände knappt någon lukt.

Har dock flytat ut ur lägenheten nu, ca en vecka senare, och min hyresvärd hävdar att det luktar starkt i lägenheten, och pratar om att anticimex ska komma dit.

Vad kan det innebära? Hur mycket pengar kan han kräva av mig, och vad har jag själv för möjligheter?

Och du hade förstås ingen hemförsäkring?
Citera
2013-12-21, 23:59
Medlem
Cautions avatar
Nej...
Citera
2013-12-22, 00:07
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Nej...
Åberopa Hyresnämnden, eller hyresgästföreningen.
Citera
2013-12-22, 00:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Var ju en olycka!
Löjlig bortförklaring kallar jag det där, allmänfarlig vårdlöshet kan polisen kategorisera det som vid en anmälan.
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
eller hyresgästföreningen.
Kräver medlemskap sen tidigare.
Citera
2013-12-22, 03:34
Medlem
Du är en idiot, TS.
Och idioter får fan skylla sig själva.
Citera
2013-12-22, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Åberopa Hyresnämnden, eller hyresgästföreningen.

På vilka grunder? Och till vilken nytta? Åberopa? hyresnämnden är något man drar inför, inte åberopar. TS kommer troligen gå förlorande ur det, med motpartens rättegångskostnader som extra salt i såren.
Citera
2013-12-22, 11:35
Medlem
Citat:
Det hela gick till på följande vis... Kom hem lite full en natt, kände mig plötsligt helt utsvulten och beslutade mig att laga mat. Efter att ha stått där och väntat på att riset skulle koka upp, och att köttgrytan skulle tina, så fick jag iden att sätta mig i soffan och vila en stund... Nästa sak jag upptäcker är att brandlarmet ringer och lägenheten är full av rök.

Rusar upp och stänger av spisen, öppnar fönster osv. 5-10 minuter senare dyker polisen och brandkåren upp. Hotar mig lite med att möjligtvis kan få böter. Var ju en olycka!

Du kommer att få en räkning från hyresvärden på sanering av lägenheten. Har du ingen hemförsäkring så får du betala hela kalaset ur egen ficka....
Hur mycket hyresvärden kan kräva av dig.... Tja ALLT vad renoveringen kostar så klart....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in