• 1
  • 2
2013-12-21, 21:06
Medlem
hashish-boys avatar
ge honom en skälig summa. säg att en 5år gammal laptop är värd mellan 500-1500 spänn så borde en 500hundring va nog som kompensation. Begär han mer så försöker han bara klämma dig på pengar och bör ej ses som en vän.

Eftersom ni går i skolan så kan jag ändå förstå att han vill ha lite kompensation då studerande ofta har lite pengar att röra sig med och datorn är i regel ett nödvändigt verktyg.
Citera
2013-12-21, 21:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Detta handlar inte så mycket om själva "olyckan" som om vem som ska bekosta kalaset och ta på sig ansvaret.

Vi prövar med Juridik.

/Moderator
Citera
2013-12-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Vad är det du tycker är konstigt?

"Jag fattar inte varför han ville att jag skulle betala hela reparationen av hans bil trots att jag körde in i hans dörr. Bilen funkar ju fortfarande som den ska, det är bara en stor buckla och repor på dörren"

Så man ska slippa göra rätt för sig när man har dåligt med pengar?

Oftast har man ju försäkringar på bilen. Sen kan det ju vara halkigt ute och man inte kan väja/få stopp

Sen kan man ju tänka att han hade ju kunnat tänka till lite och inte ställa drickan precis bredvid datorn också.

Hörde om en snubbe som hade parkerat bilen på för en ett "vattenhål" för brandbilarna så dom tryckte bara undan bilen då det brann i närheten och snubben som parkerat fel fick stå för alla kostnader
Senast redigerad av AsCool 2013-12-21 kl. 23:07.
Citera
2013-12-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
ge honom en skälig summa. säg att en 5år gammal laptop är värd mellan 500-1500 spänn så borde en 500hundring va nog som kompensation. Begär han mer så försöker han bara klämma dig på pengar och bör ej ses som en vän.

Eftersom ni går i skolan så kan jag ändå förstå att han vill ha lite kompensation då studerande ofta har lite pengar att röra sig med och datorn är i regel ett nödvändigt verktyg.

Ska be han ta reda på vad det kostar att laga och se en offert på det.

vi har förövrigt fått datorer av skolan.
Citera
2013-12-22, 00:19
Medlem
Seriöst inte mycket IQ i denna tråd.
Be någon som vet hur en skruvmejsel ser ut att rengöra, är det inga döda pixlar utan bara färgämnen som gör bildskärmen brun så är det fixat på 20 minuter.
Citera
2013-12-22, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsCool
Vet inte om jag postar detta i rätt ämne, men hur som helst.

Vi var 5 grabbar hemma hos en kompis och lanade. Ingen var full eller påtänd av annat häftigt.
Killen som satt bredvid mig hade öppnat en julmust (glasflaska) och jag tänkte inte mer på det. Efter en stund blir jag less på att sitta ner så jag ställer mig upp och går runt i rummet lite.

Tills jag får den briljanta idén att försöka kasta upp en hatt från golvet med foten och fånga den på huvet. Såklart så flyger den över mitt huvud och landar på hans julmust, och såklart så kommer det på hans laptop... så det kom julmust i mellan skärmen. så skärmen funkar som den ska, men det är som en brun fläck på den.

Nu är grejen att han vill att jag ska betala reparationen på hans laptop som inte var något speciellt (typ 5 år gammal)

Såklart vill jag ju inte betala reparationerna för det skulle kosta mer än vad datorn är värt säkert.

Vad ska jag göra?
kan jag bli skyldig att betala?

Vi går förövrigt i samma klass...

Hade du varit min kompis, så hade jag också krävt dig på pengar. Va tror du, bara paja min dator så.
Kan tänka mig att det blev sjukt dålig stämning på lanet efter den incidenten.
Citera
2013-12-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Hade du varit min kompis, så hade jag också krävt dig på pengar. Va tror du, bara paja min dator så.
Kan tänka mig att det blev sjukt dålig stämning på lanet efter den incidenten.
Faktiskt inte, alla började garva. han upptäckte felet när vi var färdiga med lanet då han hade en annan skärm inkopplad till datorn
Citera
2013-12-23, 23:06
Medlem
Sluta skyll ifrån dig, ta ditt ansvar.

Du bör betala skälig kompensation. Att du är fattig har ingen relevans. Betala inte en helt ny dator men hjälp honom köpa en ny.

Att läsken stod bredvid hans dator är mer rimligt än att nån idiot ska lattja och riva ut det över datorn.

Varför gjorde du så egentligen?
Citera
2013-12-24, 01:25
Medlem
Stämmer in i kören; det här är ett solklart fall av att du (TS) skall ersätta din kompis för skadan. MEN! Du ska inte kirra en helt ny dator. Det som är skäligt här är att du antingen betalar en reparation (du har rätt att reparera den själv om du vill, eller känner någon som kan) eller betalar samma summa som datorn är värd. En fem år gammal lappe är inte värd mycket. Du kan säkert ringa till ditt försäkringsbolag och höra vad de bedömer den datorn och den modellen vara värd och betala ur egen ficka för det (alltså du får bara en bedömning av försäkringsbolaget, du måste inte nyttja ev. försäkring även om den täcker).

Du skall inte köpa en flång ny dator! Det är inte nypris värdet på datorn du är skyldig att ersätta, utan endast skadan du åsamkat dvs den kostnad som det kostar att åtgärda det. Du kan gå ut och köpa en likadan second hand dator och ge kompisen och kräva hans dator i utbyte. (så kan du ju göra vad du vill med den dator du skadat).

Fast, du får köpa honom en helt ny dator om du vill, men det är inte ett krav utan det blir snarare en gåva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in