2013-12-21, 16:23
Medlem
Heroinepupilss avatar
Jag bor på ett motell/kollektiv sedan 1 vecka tillbaka. Igår kväll var jag väldigt full när jag kom hem, jag tog mina sömntabletter och lade mig i sängen (glömde låsa min dörr). på natten kom en av männen som också bor där IN I MITT RUM. han är nog 20 år äldre än mig tror jag. han pratade lite, lade sedan sig i sängen och vi hade sex. Jag ville egentligen inte, men vi hade de för jag var påverkad.

Jag mår jätte dåligt över det och vågar inte vara där just nu så har åkt bort, hyresvärden är utomlands 2 veckor så får inte tag på honom. Jag tycker att han borde kunna bryta kontraktet med tanke på händelsen. Jag vill verkligen inte vara där. Det är väl ändå INTE okej det som hänt?

Jag har kontrakt på 5 månader, jag har bott där en vecka, hyresvärden har redan fått sin första hyra. Jag vill bryta kontraktet omedelbart. Hur går jag tillväga? Snälla ge mig råd hur jag ska göra.
Citera
2013-12-21, 16:32
Medlem
Hur ser kontraktet ut? Har ni avtalat ngt om uppsägningstid etc?

Lås dörren annars...
Citera
2013-12-21, 16:46
Medlem
SingleStars avatar
Har du provat att anmäla honom för våldtäkt?
Citera
2013-12-21, 16:49
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Hur ser kontraktet ut? Har ni avtalat ngt om uppsägningstid etc?

Lås dörren annars...

5 månader har jag skrivit under. Vet ingenting om sånt med uppsägningstid. Jag måste ju betala hyra i 5 månader iaf. Men detta som har hänt kan ju inte tillåtas. Jag ska ju inte behöva låsa dörren när jag är "hemma" , han var väl ingen rätt att komma in i mitt rum. han utnyttjade ju mig för jag var såpass påverkad!
Citera
2013-12-21, 16:50
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Har du provat att anmäla honom för våldtäkt?

Men det var ju ingen våldtäkt..
Citera
2013-12-21, 17:00
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heroinepupils

menar du att du ville ligga med han? kolla upp var gränsen går för våldtäkt,
Citera
2013-12-21, 17:04
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Vill hellre diskutera dina rättigheter och skyldigheter gentemot din hyresvärd snarare än att du råkat ut för vad som absolut skulle kunna bedömas i rätten som våldtäkt så kanske du borde fundera på att byta rubrik.
Citera
2013-12-21, 17:06
Medlem
Lunaticxs avatar
Skulle också försöka å flytta därifrån- du kommer inte må bra i längden av att stanna där och gubben kommer å vilja ha mer än så och när du nekar honom det så kommer det att bli en dålig stämning där...
Bor du i första hand så är det vanligtvis 3 månader som gäller. Det bästa sättet vore väl om du hittade någon som skulle kunna hyra ut ditt rum nästan omgående- tror knappast att hyresvärden bryr sig vem han får pengarna av så länge dom kommer.
Citera
2013-12-21, 17:08
Medlem
Heroinepupilss avatar
[quote=negerbarn|46692735]Vill hellre diskutera dina rättigheter och skyldigheter gentemot din hyresvärd snarare än att du råkat ut för vad som absolut skulle kunna bedömas i rätten som våldtäkt så kanske du borde fundera på att byta rubrik.[/
jag försökte inte få bort han eller något. Jag var ju med på det. Jag hade kunnat säga nej juh....
Citera
2013-12-21, 17:13
Medlem
Heroinepupilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
menar du att du ville ligga med han? kolla upp var gränsen går för våldtäkt,

nej jag ville inte de men ja gjorde de för att jag va så påverkad o ville va snäll tänkte la " de här går fort sen kan jag sova"

Citat:
Ursprungligen postat av Lunaticx
Skulle också försöka å flytta därifrån- du kommer inte må bra i längden av att stanna där och gubben kommer å vilja ha mer än så och när du nekar honom det så kommer det att bli en dålig stämning där...
Bor du i första hand så är det vanligtvis 3 månader som gäller. Det bästa sättet vore väl om du hittade någon som skulle kunna hyra ut ditt rum nästan omgående- tror knappast att hyresvärden bryr sig vem han får pengarna av så länge dom kommer.

Ne jag vet, jag mår sjukt dåligt redan nu.. Jag är inte där just nu.. Det är ett kollektiv/motell så det är en gubbe som äger huset som hyr ut 4 rum och jag skrev under 5 månader.. han sa att man måste bo där minst 2 månader iaf när ja flytta in men ja skrev under på 5 månader alltså måste ja betala hyra 5 mån? hyresvärden e utomlands nu 2 veckor...
Citera
2013-12-21, 17:21
Medlem
Uppsägningstid för inneboende:

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Jag-ar-inneboende-Vilken-uppsagningtid-har-jag.aspx

Du har tre månader om du skrivit på för fem månader.
Om du vill flytta när kontraktet går ut ska du säga upp dig redan nu.

I annat fall kan du bo kvar. Gå fram till han som låg med dig, förklara att det inte får upprepas, försöker han igen ringer du polisen.
Och så länge du inte bor ensam ska du ge fan i att supa+droga dig i ett hjälplöst tillstånd. Det är ditt ansvar att se till att du inte utsätter dig för onödiga risker.
Citera
2013-12-21, 17:24
Medlem
Lunaticxs avatar
Citat:
nej jag ville inte de men ja gjorde de för att jag va så påverkad o ville va snäll tänkte la " de här går fort sen kan jag sova"

Ne jag vet, jag mår sjukt dåligt redan nu.. Jag är inte där just nu.. Det är ett kollektiv/motell så det är en gubbe som äger huset som hyr ut 4 rum och jag skrev under 5 månader.. han sa att man måste bo där minst 2 månader iaf när ja flytta in men ja skrev under på 5 månader alltså måste ja betala hyra 5 mån? hyresvärden e utomlands nu 2 veckor...

Men hittar du någon som är villig att flytta in så fort du flyttar ut så borde det inte spela någon roll eftersom hyresvärden får sina pengar iaf...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in