Citat:
Ursprungligen postat av
Carl Serung
När i filmen ser man Jan Carlzon som kypare?

Han sägs flimra förbi i scenen "Herr Ober, eis bitte!"
Möjligen var rollen ursprungligen tänkt att vara mer än av statistkaraktär. Så här berättar Jan Carlzon själv i en artikel i Expressen 2012:
Citat:
Lasse Åbergs gode vän, då vd för SAS, Jan Carlzon hade en mindre roll i uppföljaren Sällskapsresan 2 - Snowroller.
- Jag skulle spela servitör och anlände till inspelningen i en skidoverall. Under den hade jag svarta byxor, vit skjorta och fluga. Jag kände mig som vilken James Bond som helst. Det var min mesta machoroll.
http://www.expressen.se/nyheter/doku...arterturismen/
För övrigt undrar jag om det finns någon annan film som i lika stor utsträckning skildrar när Sverige som land stod på topp. I den första Sällskapsresan som kom 1980 och utspelade sig 1979 framstår ju resenärerna som ganska bortkomna och ödmjuka inför upplevelsen.
Snowroller från 1985 utspelar sig på en fiktiv schweizisk skidort(spelades in i Verbier). Men svenskarnas sätt att se på lokalbefolkningen påminner ju snarare om en resa till Balkan. Ett generiskt samtalsämne som den bortkomne Hedlund uppmanas av sin chef att inleda är alltså "vad dyrt det har blitt här i Schweiz".
I SCHWEIZ! Förvånade? Ja, uppenbarligen.
Samme byfåne till sparktillverksningschef uppträder liksom bland annat reseledarna och direktör Jönsson mycket arrogant gentemot lokalbefolkningen.
Men det mest talande är att manusförfattarna har skrivit in att den förmodade schweizertysken(!?) Rudi, som stöter på direktör Jönssons fru Gullan, alltså har bott i Sverige där han har arbetat på Pizzeria Napoli i Säffle!
Allt detta alltså i en film som utspelades i SCHWEIZ!