2013-12-20, 19:21
Medlem
Hej sitter och försöker lära mig knacka html kod och undrar om jag måste ha ett webhotell för att se hur sidan skulle se ut? Om jag förstått de rätt ska man kunna lägga upp de i sin egen webserver utan att ha en webplats?
Citera
2013-12-20, 19:27
Medlem
Är det vanligt HTML så är det bara att öppna hemsidan direkt i webbläsaren på din dator
Citera
2013-12-20, 19:27
Medlem
Seagates avatar
Är det bara HTML och CSS så kan du öppna projektet lokalt på disken utan att behöva ha någon lokal serverprogramvara installerad eller webbhotell. Bara att öppna filen i din webbläsare.

När du behärskar HTML och CSS och vill kunna skapa dynamiska webbplatser kopplad mot en databas behöver du däremot installera XAMPP eller liknande.

Webbhotell behöver du först när du vill att andra människor ska kunna komma åt din webbplats. Går även att drifta webbplatsen hemifrån ifall du har datorn påslagen 24/7.
Citera
2013-12-20, 19:29
Medlem
men hur får jag upp "Sidan" på min dator? Trycker jag ctrl o får jag bara upp hemsidor jag varit inne på och ser ingen sökfunktion? Någon som skulle orka va min guide genom galaxen via typ privata?
Citera
2013-12-20, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cgostling
men hur får jag upp "Sidan" på min dator? Trycker jag ctrl o får jag bara upp hemsidor jag varit inne på och ser ingen sökfunktion? Någon som skulle orka va min guide genom galaxen via typ privata?

Dra din .html fil in på din webbläsare, ska fungera.

Annars kan du bara ladda upp det på 000webhost.com (gratis hosting)
Citera
2013-12-20, 19:32
Medlem
aha tack
någon som vill bli min guide för antar folk kommer klanka ner på en sån här tråd och kräva att man ska söka söka söka
Citera
2013-12-20, 19:33
Medlem
Seagates avatar
Om du skapar ett HTML-dokument och sparar det med filändelsen .htm i en mapp lokalt på din hårddisk så räcker det att du dubbelklickar på filen då .htm oftast är associerat med din webbläsare.

Populära kodeditors:

Aptana, Coda, Eclipse, Geany, Notepad++, Netbeans, Sublime Text, TextPad, UltraEdit.

Jag rekommenderar Geany.
Citera
2013-12-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cgostling
aha tack
någon som vill bli min guide för antar folk kommer klanka ner på en sån här tråd och kräva att man ska söka söka söka

kan hjälpa dig, skriv din skype i pm.
Citera
2013-12-27, 06:07
Bannlyst
Sätt upp en LAMP lösning med Ubuntu server i VBOX, så har du en utmärkt test och simulerings miljö.
Citera
2013-12-27, 09:57
Medlem
Protons avatar
Annars finns ju http://www.wampserver.com/en/ eller XAMPP(som man googlar sig till) som sätter upp en miljö på din egen dator som du kan experimentera på, allt i en härligt bundlad installer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in