2005-07-20, 20:28
Medlem
Gudruns avatar
Jag funderar på att sätta upp brevboxar i entren/porten.
Har du någon erfarenhet hur det fungerar. Bra - dåligt?
Lämnas dagstidningarna där oxå?
Har du blivit av med post?

Skulle vilja sätta upp en till port, så postboxen liksom hamnar i en sluss.
Ska jag ha kodlås på båda portarna, vad tycker du?
Citera
2005-07-20, 20:48
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag förstår inte vitsen med brevlådor vid porten/entren när man bor i lägenhet? Det är ju mycket smidigare att få posten direkt på hallmattan! Vari ligger det positiva med att tvingas ta hissen ned för att hämta posten?
Citera
2005-07-20, 20:49
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag förstår inte vitsen med brevlådor vid porten/entren när man bor i lägenhet? Det är ju mycket smidigare att få posten direkt på hallmattan! Vari ligger det positiva med att tvingas ta hissen ned för att hämta posten?
det är mest för brevbärarnas skull vad jag förstår. på sikt kommer fler hus att skaffa detta,
Citera
2005-07-20, 20:49
Medlem
miklons avatar
Citat:

Det är väl framför allt för brevbärarna det är positivt.
Citera
2005-07-20, 20:52
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Förstår din reaktion GH (delar din åsikt), men var framgår det att Gudrun avser hus med lägenheter? Förhastad slutsats?
Citera
2005-07-20, 20:53
Medlem
Gudruns avatar
Citat:

Jag tycker att det skulle vara skönt att slippa alla människor som springer runt med post o reklam.
Posten tar man med sig upp när man kommer hem från jobbet.
Att sen få upp en extra port för att inte få in kyla o uteliggare skulle göra mig glad.
Citera
2005-07-20, 21:16
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det är väl framför allt för brevbärarna det är positivt.

? mindre jobb ,behövs alltså mindre antal brevbärare,bra för brevbärarekåren ,tja...

Däremot är det naturligtvis bra för arbetsgivaren : Posten.

Personligen tycker jag detta påfynd är sk-t,fick under våren helt utan någon som helst förvarning ,postbox uppsatt i bottenplan ,ytterliggare en nyckel att hålla reda på!
Bruka numera endast kolla boxen 2-3 ggr i veckan ,nackdelen med den taktiken är att boxen ,som är försnålt tilltagen ,blir smocktjock med reklam.

Hur har dem (Posten) tänkt sig man skall göra vid längre bortvaro ,som semester?
Citera
2005-07-20, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Hur har dem (Posten) tänkt sig man skall göra vid längre bortvaro ,som semester?
Då får man beställa lagring på posten.
Citera
2005-07-20, 21:31
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
det är mest för brevbärarnas skull vad jag förstår. på sikt kommer fler hus att skaffa detta,
Sant, där jag tidigare var vicevärd fick vi aviserat av posten att detta skulle införas inom en ganska snar framtid, anledningen är (som vanligt) personalnedskärningar.
Om allt trappspringande rationaliseras bort kan distriktet för varje brevbärare ökas i storlek. Det är av samma anledning brevlådor i villakvarter buntas ihop.

Tidningarna berördes i mitt fall inte då dessa delas ut av privat företag som skulle fortsätta springa i trappor.

Den stora funderingen i mitt fall var att jag hade ganska många hyresgäster som av ålderskäl inte kunde gå i trappor, och ingen hiss hade vi heller.
Då skulle det samordnas så hemtjänsten skulle få ta med posten upp.
Men då skall de få en hel jäkla massa koder eller nycklar till postboxar att handhålla, och de har redan nu uppenbara problem att hålla reda på dörrnycklarna de kvitterat ut.
Citera
2005-07-20, 21:35
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
? mindre jobb ,behövs alltså mindre antal brevbärare,bra för brevbärarekåren ,tja...

Däremot är det naturligtvis bra för arbetsgivaren : Posten.

Jo, förmodligen blir det väl så, men rent teoretiskt skulle det ju även kunna betyda av brevbärarna kan ta det lite lugnare.

Om det leder till minskade kostnader för Posten så är det ju bra för alla som skickar brev också, eftersom portot då kan hållas lägre.

Citat:

Det fungerar ju för alla oss som har brevlåda utomhus, så varför skulle det inte fungera för de som bor i lägenhet?
Citera
2005-07-20, 21:53
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Då får man beställa lagring på posten.

Tack för det svaret! ,det visste jag inte,posten har som sagt inte nämt ett ljud om detta ,utan pang bom satte dem upp sina boxar.

Citat:
MIKLON:Om det leder till minskade kostnader för Posten så är det ju bra för alla som skickar brev också, eftersom portot då kan hållas lägre.
Knappast ,har ALDRIG hänt att posten sänkt portot ,kommer dem inte göra nu heller ,möjligen ger dem VD ännu högre lönelyft.

hur många är det förresten som privat personer som skickar brev? ,ja själv händer det nästan aldrig numera ,med undantag för julkorten då ,det finns ju e-post ,som är tusan så mycket smartare och snabbare än posten.

Anser för övrigt att Postens prissättning för paket är helt sjuk! kostar ju en mindre förmögenhet att skicka ens det minsta paket.
Men det är ju bara att vänta sig av ett monopolföretag......
Citera
2005-07-20, 23:50
Medlem
Arasalls avatar
Själv anser jag nog att det beror på var man bor. Det som redan anses som ghetton blir ännu mer ghettobetonat när det kommer upp boxar i trapphallen, det som kan stjälas, det stjäls.

Och jag tycker inte att det är rätt att det ska vara så, men ändå är det så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in