Resultat: Who who who? (Länkar till alla inlägg finns i de första inläggen))
Illusioner - Uppsala domkyrka.
5,82%
53 röster
SkepticalHippo - Vem bor i en ananas djupt i det blå?!
11,86%
108 röster
Stegosaurusen - Tower Bridge.
19,87%
181 röster
duckling - Vikingaby.
10,21%
93 röster
edse1991 - Stockholms stadshus.
30,08%
274 röster
Brumelbryn - Terrorattacken mot WTC i New York.
3,40%
31 röster
Allaballawalla - En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus.
14,93%
136 röster
panzer-siddhartha - Högkvarter.
2,74%
25 röster
konnotativ - Askungens Slott.
1,10%
10 röster
2013-12-20, 22:26
Medlem
larimars avatar
Självklart fick dödsknarkarnazistvarianten min röst! Huset är väldigt kreativt och fantasifullt och det stilfulla hakkorset är verkligen pricken över i:et!
Citera
2013-12-20, 23:04
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADfullHD
Den första var asful så den skulle jag rösta på
Gott! Rösta på!
Citera
2013-12-21, 00:11
Moderator
rotadents avatar
Flera riktigt bra bidrag! ScepticalHippo blev dock den som tog hem rösten till slut.
Citera
2013-12-21, 16:57
Moderator
Allaballawallas avatar
Angående sluttid för omröstning!

Då den officiella sluttiden för omröstning i tävlingen är 2013-12-26 klockan 23:59 men pollen inte stänger förrän 2013-12-27 klockan 18:56 kommer jag (Allaballawalla) att ta en skärmdump på ställningen 2013-12-26 klockan 23:59, lägga upp den på nätet och publicera en länk till den här i tråden. Det resultat som står på resultattavlan då kommer att vara det resultat som gäller för tävlingen och därmed det som ligger till grund för segern i tävlingen Flashback bygger pepparkakshus 2013!. Om det däremot skulle visa sig att två eller flera bidrag står på samma antal röster vid denna tidpunkt fortsätter omröstningen fram till dess att pollen stänger.

Då det är mitt fel att det har blivit så här snurrigt så kan jag inte göra så mycket mer än att beklaga situationen och försöka lösa det hela så gott det går; alltså med en skärmdump på det officiella slutresultatet.

Om det är något som är oklart eller något som någon undrar över så är det bara att fråga så ska vi nog kunna lösa det.
Citera
2013-12-21, 18:28
Medlem
ducklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Självklart går det utmärkt att fortsätta posta bilder på pepparkakshus, men dessa kommer då att vara utom tävlan (Såvida det inte är nya bilder på redan anmälda bidrag.). Vem vet det kanske finns någon som vill visa utvecklingen för sin skapelse eller hur det ser ut när ett pepparkakshus sprängs...

Jag pimpade min by lite, tog bort eldstaden och lade till ett äppelträd samt en runsten

http://imgur.com/a/ELaSB (3 bilder)
Citera
2013-12-21, 18:34
Medlem
DarthDarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duckling
Jag pimpade min by lite, tog bort eldstaden och lade till ett äppelträd samt en runsten

Det avgör saken, du får min röst!
Citera
2013-12-21, 18:37
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duckling

Citat:
Ursprungligen postat av DarthDarko
Det avgör saken, du får min röst!

Samma här!

Väldigt bra uttänkt och väldigt bra genomfört.
Citera
2013-12-21, 20:19
Medlem
Illusioners avatar
Riktigt dålig stil att lägga till saker i efterhand. Blir du inte diskad drar jag.
Citera
2013-12-21, 20:43
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Riktigt dålig stil att lägga till saker i efterhand. Blir du inte diskad drar jag.
Jag instämmer till 110% med dig.

Även om tillägget var fint, så måste det ju vara tvärt emot reglerna att göra tillägg när tävlingstiden har gått ut? Nej, det är inte ett dugg ok i min bok.
Citera
2013-12-21, 21:57
Medlem
ducklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Jag instämmer till 110% med dig.

Även om tillägget var fint, så måste det ju vara tvärt emot reglerna att göra tillägg när tävlingstiden har gått ut? Nej, det är inte ett dugg ok i min bok.

Läs texten som jag citerade i mitt tillägg. Jag tänkte inte lägga till nåt, men sedan läste jag den biten (postad av tävlingens anordnare). Tolkade jag den fel på något sätt?
Citera
2013-12-21, 22:01
Medlem
solopoetry.s avatar
Rolig tävling, många fina bidrag. Pepparkakshus är svårare än man kan tro.

Mina motiveringar:

Kul med ställen man känner igen, så som Uppsala domkyrka. Söndriga kanter, ranglighet, och sockerlimskladd behöver absolut inte vara några dealbreakers för mig, men jag saknar detaljer.

En eloge till Askungens slott, med tanke på att detta skulle vara det första du någonsin gjort?
Detaljerna är fina och du har vågat karva en hel del i materialet. En ljusinstallation hade verkligen varit intressant att se i detta konstverk. Du kommer förmodligen gå långt i pepparkakssvängen och vill gärna se mer av dig nästa år.

Mycket känsla i 'Terrorattacken mot WTC', chokladstänken talar sitt tydliga språk. Efterlyser även här mer detaljerikedom även om det kraschade flygplanet gillades.

Mina ögonbryn for upp när jag såg 'Vem bor i en ananas djupt i det blå?'. Polkagrisskorstenen går rätt in i hjärtat på mig och jag imponeras av takets fina rundning. Bra val av "fönster" i form av lakritsdäck, passade fint. Jag älskar detaljer men för mig är det viktigt att det tydligt framgår att pepparkaksdeg är främsta ingrediensen samt att de hör till huset och inte är enbart fristående och pga detta så tar jag inte med bläckfiskarna och Svampbob själv i poängsättningen.

Tower Bridge var en fin skapelse med mycket detaljerikedom med fokus på grundhantverket, pepparkaka. Jag gillar belysningen även om jag tycker att den hade kunnat monterats på ett sätt som hade varit mer till bildens fördel. Hantverket ses bäst utan belysning och jag tycker det är välgjort men jag undrar över det bruna sträcket på högra tornet, ett misstag? Sprickor i fasaden kan charma men jag vill känna att det finns en tanke med det, det gick inte riktigt fram till mig.

Vikingaby är väldigt vacker i sin enkelhet, rent och avskalat. Känner dock att bagaren kunde ha utmanat sig själv i någon utsträckning, lite mer risktagande. Eldstaden gör mycket för känslan och jag skulle gärna vilja se mer sådant i pepparkaksutförande. De tillägg som kommit i denna tråd illustrerar exakt det jag är ute efter här men tas givetvis inte med i min skattning eftersom dessa är tillagda i efterhand och jag ställer mig öppen för att diska Vikingaby pga detta mycket olyckliga övertramp.

'En dödsknarkarnazistvariant på Spongebobs hus', ja det var ju inte riktigt meningen att det skulle bli såhär, det förstår jag verkligen. För mig är hantverket viktigt och glasyr i all ära, men jag vill inte ha känslan att huset lika gärna kunde vara gjort i play-do-lera. Har dock full förståelse att det var en nödsituation.

'Högkvarter' är ståtligt men även här vill jag påpeka att nästan alla detaljer kommer fram i form av glasyr. Ta bort glasyren och detta är ett tryggt val, ta mer risker, våga skapa detaljer med kniven innan gräddning. Dock skall det sägas att det är en glasyr som kräver ett visst tålamod.

Och till sist... det bidrag som får min röst i Flashbacks pepparkakshustävling år 2013: Stockholms stadshus. Ett välplanerat arbete med ritningar som speglar den tävlandes ambitioner. Ett arbete där man vågat göra det jag tycker är så speciellt: små detaljer bestående av ren pepparkaka. Bitarna är noggrant placerade för ett stadigt hus som ger känslan av att huset håller även om en skock ungar far fram och pillar på det. Skulle jag velat be om något extra så skulle jag ha velat se borggården något mer utvecklad samt dörrar alternativt väggar på kortsidorna. Ett helt otroligt jobb, jag är väldigt imponerad.
Senast redigerad av solopoetry. 2013-12-21 kl. 22:06.
Citera
2013-12-21, 22:18
Medlem
ducklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solopoetry.
Vikingaby är väldigt vacker i sin enkelhet, rent och avskalat. Känner dock att bagaren kunde ha utmanat sig själv i någon utsträckning, lite mer risktagande. Eldstaden gör mycket för känslan och jag skulle gärna vilja se mer sådant i pepparkaksutförande. De tillägg som kommit i denna tråd illustrerar exakt det jag är ute efter här men tas givetvis inte med i min skattning eftersom dessa är tillagda i efterhand och jag ställer mig öppen för att diska Vikingaby pga detta mycket olyckliga övertramp.

Läs texten skriven av tävlingsanordnaren som jag citerade i mitt tillägg. Tack för din kommentar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in