Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-20, 16:30
  #1
Medlem
zillozs avatar
Hej.
Ska investera en större summa pengar i papper, ca 500.000kr.
Håller egentligen enbart på med daytrade/investeringar av små aktier men vill nu investera i fonder, som jag inte kan något om!

Har ni några tips på hur jag ska tänka? Några tips på fonder?

Med vänlig hälsning
Citera
2013-12-20, 16:59
  #2
Medlem
WACCs avatar
I all välmening till ditt val...

.. men med 500k kan du enkelt skapa dig en egen fond för en spottstyver av avgifterna. Har du tid med att hålla koll på 10 bolag så är det mitt tips.
Citera
2013-12-20, 18:01
  #3
Medlem
zillozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
I all välmening till ditt val...

.. men med 500k kan du enkelt skapa dig en egen fond för en spottstyver av avgifterna. Har du tid med att hålla koll på 10 bolag så är det mitt tips.


Vet dock inte om jag vill investera 1/5 för att bara få ansöka om att starta fond. Skulle trivas bättre med investering i 3-4 fonder, men tack!
__________________
Senast redigerad av zilloz 2013-12-20 kl. 18:10.
Citera
2013-12-20, 18:09
  #4
Medlem
zillozs avatar
Hur ser bostadsmarknaden ut och räntor på lån? Kanske göra en värdering i sådan investering?

Mvh
Citera
2013-12-21, 14:38
  #5
Medlem
zillozs avatar
Bump
Citera
2013-12-21, 14:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilloz
Vet dock inte om jag vill investera 1/5 för att bara få ansöka om att starta fond. Skulle trivas bättre med investering i 3-4 fonder, men tack!
Tror att han menade en "egen fond", alltså att du helt enkelt ligger investerad en mängd företag som skulle motsvara en fond, men inte officiellt är det.
Eller så har jag fel.
Citera
2013-12-21, 18:28
  #7
Medlem
Det är ju väldigt svårt att ge tid tips på fonder när man inte vet vilken risk du är villig att ta... samt om du måste ha pengarna inom en snar framtid (ca 1-2 år) eller om du är villig att låta pengarna ligga i 5+ år...

Om du själv håller på med daytrading så borde det inte vara särskilt svårt för dig att investera 500k... Varför vill du lägga in pengarna i en fond? Om jag hade 500k skulle jag lägga dem i ca 20 olika large cap bolag.. typ 10 i USA, 10 norden...

Men om du prångt vill investera pengarna i fonder kan du väll köra 3/4 i räntefonder samt 1/4 i Avanza Zero... Då kör du ganska safe... men om du håller på med aktier redan känns det som du redan vet det här...
Citera
2013-12-21, 19:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilloz
Vet dock inte om jag vill investera 1/5 för att bara få ansöka om att starta fond. Skulle trivas bättre med investering i 3-4 fonder, men tack!

Tror som fallone ovan, han menade inte att du skulle starta en officiell fond utan att du ska bygga dig en egen aktieportfölj på ex. 10 aktier och på så sätt slippa förvaltningsavgifter.

Men om du inte vill oroa dig över att behöva förvalta/se över portföljen några ggr per år så funkar ju självklart 3-4 fonder bra.

Har själv inte så bra koll på fonder, men försök placera på lite olika marknader och med olika inriktningar. Avanza Zero och Atlant Stability är två defensiva fonder som ger en bra bas. Krydda sen med 2-3 fonder med lite högre risk.

Avanza Zero är helt utan avgifter och Atlant Stability är en hedgefond (hyfsat höga avgifter) som ska ge avkastning hur börsen än går. Zero ska följa de 30 mest omsatta aktierna på OMX.
Citera
2013-12-21, 19:21
  #9
Medlem
Köp ett antal investmentbolag istället. Vill du betala 5000kr i avgift ?
Citera
2013-12-21, 20:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Köp ett antal investmentbolag istället. Vill du betala 5000kr i avgift ?

helt rätt tycker jag!

välj ngr investmentbolag istället. köp inte för allt på en gång. typ: Lundberg, Investor, Berkshire Hathaway.

om du vill slänga pengar på förvaltare:ett alt:

didner och gerge aktiefond sverige
skagen kontiki
skagen global
Citera
2013-12-21, 21:42
  #11
Avstängd
En slant i Avanza zero. Är en passiv fond som följer sthlms börsens index. Inga avgifter. Och historiskt sett har index fonder ofta slagit aktivt förvaltade fonder (sådana har avgifter).
Citera
2013-12-21, 21:45
  #12
Medlem
zillozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Det är ju väldigt svårt att ge tid tips på fonder när man inte vet vilken risk du är villig att ta... samt om du måste ha pengarna inom en snar framtid (ca 1-2 år) eller om du är villig att låta pengarna ligga i 5+ år...

Om du själv håller på med daytrading så borde det inte vara särskilt svårt för dig att investera 500k... Varför vill du lägga in pengarna i en fond? Om jag hade 500k skulle jag lägga dem i ca 20 olika large cap bolag.. typ 10 i USA, 10 norden...

Men om du prångt vill investera pengarna i fonder kan du väll köra 3/4 i räntefonder samt 1/4 i Avanza Zero... Då kör du ganska safe... men om du håller på med aktier redan känns det som du redan vet det här...

Tack för svar. Grejen är att det är inte mina egna pengar så vill inte behöva hålla så mycket koll på dem. Det ska vara en 5+års investering med en relativt hög risk.

Jag har hållt på med aktier i ett år ca. Då mycket örestrading, vilket har gått riktigt bra. Har dock inte satt mig in i större bolag eller fonder så därför jag frågar!
__________________
Senast redigerad av zilloz 2013-12-21 kl. 21:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback