2013-12-20, 14:07
Medlem
svindyrs avatar
Så jag är en hyfsat erfaren java-utvecklare. Nu ska jag ge mig på att skapa en webb-applikation.

Mitt stora problem är att min server kör på PHP, och jag får rätta mig efter det. Det finns ingen chans till något annat (annars hade jag lätt kört Vaadin).

PHP kan jag också, så att skriva server-koden är inget problem, men det är front-end, layout, CSS etc som är min svaga sida.

Finns det något bra ramverk som gör det väldigt lätt att skapa en layout med få rader kod, som sen fungerar på en PHP-server?

Ett exempel jag är ute efter att göra är en vänster side-bar med ett antal knappar uppifrån och ned, och resten av sidan ska sen laddas om beroende på vilken knapp man klickar på. Sen ska det finnas fler knappar på den sidan som också kommer att ladda om sig själv.

Hade jag gjort det med java hade jag ju bara använt BorderLayout i kombination med GridBagLayout på de två "paneler" som hade skapats.
Citera
2013-12-20, 14:36
Medlem
Knilds avatar
Kolla in bootstrap!
Citera
2013-12-20, 14:40
Medlem
Turbotores avatar
Just ju är bootstrap störst i css framework
HTTP://Www.getbootstrap.com
Citera
2013-12-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svindyr
Finns det något bra ramverk som gör det väldigt lätt att skapa en layout med få rader kod, som sen fungerar på en PHP-server?

det finns vad jag vet inga komplett ramverk för kod som man kör på klientsidan. Det finns ramverk för html och css och lite grundläggande javascript funktioner. Bootstrap (som andra nämnt i den här tråden) och Zurb är populära alternativ. Sen finns det en massa javascript ramverk exempelvis AngularJS.

Jag rekomenderar dig att i största möjliga utsträckning bygga en applikation där logik på serversidan och klientsidan är åtskilda genom att använda HTTP verb och skicka data i json format. Fast det är kanske det du redan tänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in