2013-12-18, 15:43
Bannlyst
Jag går i 9:an och ska snart söka gymnasium. Min fråga är: vilken gymnasieskola som har högst kvalité och högst antagningspoäng i Skåne?
Citera
2013-12-18, 15:44
Medlem
ManJuices avatar
Hur gammal är du?
Citera
2013-12-18, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholai
Han är 18 år och går i nian förstår du väl?
Nej jag är 15... 18-åringar går knappast i nian
Citera
2013-12-18, 16:46
Medlem
Vem bryr sig om kvalitén på gymnasiet, de är inte så att din arbetsgivare eller din framtida högskola kommer bli imponerad. Det är du själv som sätter kvalitén, vill du lära dig något så studerar du och läser, vill du inte lära dig så läser du inte. Du hade kunnat gå på den bästa skolan men lägger du inte ner tid så är det skitsamma vilken skola du går på.
Citera
2013-12-18, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Vem bryr sig om kvalitén på gymnasiet, de är inte så att din arbetsgivare eller din framtida högskola kommer bli imponerad. Det är du själv som sätter kvalitén, vill du lära dig något så studerar du och läser, vill du inte lära dig så läser du inte. Du hade kunnat gå på den bästa skolan men lägger du inte ner tid så är det skitsamma vilken skola du går på.
Visst är det så, men jag vill gå i en skola med elever med samma ambition som jag. Om skolan har bra lärare och elever blir det såklart en helt annan atmosfär än i en skola med omotiverade lärare och elever. Jag går inte heller gymnasiet för att "imponera" mina framtida arbetsgivare utan för att lära mig saker. Jag tycker det är KUL att lära mig.
Citera
2013-12-18, 17:22
Medlem
semuors avatar
Skulle gissa på ProCivitas
Citera
2013-12-18, 17:36
Medlem
Pastmasters avatar
Det spelar ingen roll vilket gymnasium du läser på. Det spelar större roll när du väljer lärosäte vid vidare studier.

I gymnasiet får du ändå samma poäng och lärarna kanske är dåliga på gymnasiet med bra rykte. Det sänker dina betyg och du blir tvungen att skriva HP.
Citera
2013-12-18, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Det spelar ingen roll vilket gymnasium du läser på. Det spelar större roll när du väljer lärosäte vid vidare studier.

I gymnasiet får du ändå samma poäng och lärarna kanske är dåliga på gymnasiet med bra rykte. Det sänker dina betyg och du blir tvungen att skriva HP.

Som sagt går jag inte enbart gymnasiet för att få bra poäng utan jag vill lära mig mycket för jag tycker det är kul. Därför vill jag gå ett gymnasium med en akademisk och motiverande miljö.
Citera
2013-12-18, 20:03
Medlem
wexxxs avatar
ÖP i Ystad eller Borgar
Citera
2013-12-18, 23:45
Medlem
Hade hellre gått på en medelbra skola, då blir ju konkurrensen mindre för dig och därmed har du lättare för att få högre betyg.
Citera
2013-12-19, 14:29
Medlem
Kör på Procce i Helsingborg/Malmö, får väl anses vara lite över medel i alla fall. Sen som andra sagt, ingen, jag upprepar, ingen, bryr sig om var du gick i gymnasiet så länge du kommer in på rätt universitet.
Citera
2013-12-19, 15:35
Medlem
eradicos avatar
Beror helt på var du bor. Om du bor i Lund/Malmö så vet jag att Katedralskolan, Spyken och S:t Petri håller väldigt hög standard. Om du däremot bor i ängelholm, hässleholm eller kristanstad är det rätt ovärt att pendla dit för marginellt bättre gymnasier. Jag gick själv på en typisk "medelbra" gymnasieskola och det blev folk av mig med. Som alla andra härinne säger spelar skolan inte så stor roll, den blir vad du gör den till. Trots att jag gick på en rätt bra skola så skolkade jag ändå för det mesta (hade nog 45% frånvaro i trean) men pluggade en del hemma, gick ut med ett snitt på 20,1, klasskamrater jag hade som var på varje lektion men inte läste något alls fick mycket sämre betyg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in