Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Både Nordnet och Avanza är väl hyggliga. Källskatten på utdelningar åker man på i vilket fall och den är 15 % av utdelningen. Den får man tillbaka några år senare, men vi alla vet ju att en krona i dag är roligare att ha en krona i framtiden. Gör bara inte rookie-misstaget nummer ett genom att köpa Apple, Google eller Starbucks utan att vara mycket påläst.
Varför skulle Apple, Google och Starbucks vara "rookie" aktier?
Apples P/E tal ligger på 13.83 känns ju inte dyrt?
Google P/E tal ligger på 29.27 börjar ju bli lite dyrt, men om man tänker på framtiden så känns google som ett säkert kort?
Starbucks P/E tal ligger på 34.18 jo lite förhoppningar verkar det ju finnas här med det är ju inte helt galet?
Kolla tex bara Facebook och Twitter.... facebook ligger ju runt 125 P/E tal och Twitter har ju inte ens genererat vinst... de aktierna bör man inte gå in i om man inte vet vad man gör...
Jag tycker personligen att amerikanska aktier verkar vara mer säkra än de svenska.. men jag ska inte sticka under stolen med att jag började med amerikanska aktier för ca 6 månader sedan... men deras siffror som tillväxt/vinst marginal osv slår ju de flesta svenska aktierna med hästlängder...
Det ända som jag har upplevt som negativt är väl att man får betala mer courtage.
För att svara på TS fråga,
Jag handlar amerikanska aktier via Avanza, tycker det har gått väldigt smidigt... du ska bara skriva under två papper som du enkelt kan göra via hemsidan och vips kan du börja trada...