2013-12-18, 15:16
Medlem
Tjena,

Vad är det smidigaste sättet att handla på den amerikanska börsen? Allt från sveriges bästa mäklare, interactive brokers, lågt courtage, minimal skatt osv.
Citera
2013-12-18, 21:13
Medlem
Caparzos avatar
Både Nordnet och Avanza är väl hyggliga. Källskatten på utdelningar åker man på i vilket fall och den är 15 % av utdelningen. Den får man tillbaka några år senare, men vi alla vet ju att en krona i dag är roligare att ha en krona i framtiden. Gör bara inte rookie-misstaget nummer ett genom att köpa Apple, Google eller Starbucks utan att vara mycket påläst.
Citera
2013-12-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Både Nordnet och Avanza är väl hyggliga. Källskatten på utdelningar åker man på i vilket fall och den är 15 % av utdelningen. Den får man tillbaka några år senare, men vi alla vet ju att en krona i dag är roligare att ha en krona i framtiden. Gör bara inte rookie-misstaget nummer ett genom att köpa Apple, Google eller Starbucks utan att vara mycket påläst.

Varför skulle Apple, Google och Starbucks vara "rookie" aktier?

Apples P/E tal ligger på 13.83 känns ju inte dyrt?
Google P/E tal ligger på 29.27 börjar ju bli lite dyrt, men om man tänker på framtiden så känns google som ett säkert kort?
Starbucks P/E tal ligger på 34.18 jo lite förhoppningar verkar det ju finnas här med det är ju inte helt galet?

Kolla tex bara Facebook och Twitter.... facebook ligger ju runt 125 P/E tal och Twitter har ju inte ens genererat vinst... de aktierna bör man inte gå in i om man inte vet vad man gör...

Jag tycker personligen att amerikanska aktier verkar vara mer säkra än de svenska.. men jag ska inte sticka under stolen med att jag började med amerikanska aktier för ca 6 månader sedan... men deras siffror som tillväxt/vinst marginal osv slår ju de flesta svenska aktierna med hästlängder...

Det ända som jag har upplevt som negativt är väl att man får betala mer courtage.

För att svara på TS fråga,

Jag handlar amerikanska aktier via Avanza, tycker det har gått väldigt smidigt... du ska bara skriva under två papper som du enkelt kan göra via hemsidan och vips kan du börja trada...
Senast redigerad av Bomben1 2013-12-18 kl. 21:54.
Citera
2013-12-18, 23:19
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1

Google P/E tal ligger på 29.27 börjar ju bli lite dyrt, men om man tänker på framtiden så känns google som ett säkert kort?
Starbucks P/E tal ligger på 34.18 jo lite förhoppningar verkar det ju finnas här med det är ju inte helt galet?

Kolla tex bara Facebook och Twitter.... facebook ligger ju runt 125 P/E tal och Twitter har ju inte ens genererat vinst... de aktierna bör man inte gå in i om man inte vet vad man gör...

Jag tycker personligen att amerikanska aktier verkar vara mer säkra än de svenska.. men jag ska inte sticka under stolen med att jag började med amerikanska aktier för ca 6 månader sedan... men deras siffror som tillväxt/vinst marginal osv slår ju de flesta svenska aktierna med hästlängder...

Rookie-misstaget är att köpa den typen av aktier utan någon djupare kunskap. Det finns sparare som köper typ Google eller Sbucks utan att bry sig om ifall bolaget kan bära sin egen multipel eller inte. Kan man lägga fram argument för att de i själva verket gör det är det bra, men hur kommer du fram till att mutiplarna inte är höga? Vad gäller Apple så är många på tok för säkra på framtiden i en ytterst snabbrörlig bransch. Det är ett av världens mest genomlysta och bevakade företag vi snackar om, hur sannolikt är det att kreti och pleti ska kunna hitta stora felprissättningar då? Det är inte Bosses bil och dekaler vi snackar om. Då är det mycket bättre att köpa index om man inte har tid och ork att läsa på ordentligt.

Jag vill poängtera att jag anser det vara bättre att köpa exempelvis Starbucks än valfritt förhoppningsbolag, men det man ska vara medveten om är att ju dyrare man köper något, desto lägre blir den sannolika avkastningen. Talesättet: "Köp bra grejer, oavsett värdering", har aldrig fallit mig i smaken. Jag föredrar en V70 som jag får till en spottstyver framför en ferrari med hermelinklädsel som jag behöver sälja huset för att ha råd med.
Citera
2013-12-18, 23:56
Medlem
Citat:

Hur funkar det där med skatten på utdelningarna?

15% dras direkt automatiskt? Får man tillbaks det automatiskt?
Citera
2013-12-19, 00:00
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz
Hur funkar det där med skatten på utdelningarna?

15% dras direkt automatiskt? Får man tillbaks det automatiskt?

De drar 15 % sedan måste Avanza söka om att få tillbaka cashen och det brukar ta några år.
Citera
2013-12-19, 00:01
Medlem
Citat:
De drar 15 % sedan måste Avanza söka om att få tillbaka cashen och det brukar ta några år.

Ok, man behöver alltså inte göra nånting själv?
Citera
2013-12-19, 00:26
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz
Ok, man behöver alltså inte göra nånting själv?

http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2012/07/fa-tillbaka-utlandsk-kallskatt.html

Om du har kapitalförsäkring sköts det automagiskt.
Citera
2013-12-19, 07:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1

Det ända som jag har upplevt som negativt är väl att man får betala mer courtage.

För att svara på TS fråga,

Jag handlar amerikanska aktier via Avanza, tycker det har gått väldigt smidigt... du ska bara skriva under två papper som du enkelt kan göra via hemsidan och vips kan du börja trada...

Själv köpte jag Google till ett högt p/e för 3 år sedan och har nu dubblat min insats. Självklart har jag inte lagt in allt där utan ser det mer som en krydda. Vissa typer av bolag är värda att betala mer för och Google är ett av dessa superbolag. Det blir svårt att finna ett sådant bolag på en låg multipel.

Det är omöjligt att vara påläst om allt Google sysslar med eftersom det är så mycket olika saker. Jag fokuserar istället på att bara behålla och tittar till kursen då och då. Det funkar alldeles fint sålänge man bara behåller aktien.
Citera
2013-12-19, 07:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag tycker att du överdriver nåt enormt. Det är väl bättre att säga "ta det försiktigt vid höga multiplar". Vad gäller aktier kan man nästan aldrig läsa sig till vad som komma skall. Det är bättre att försöka göra en egen fundamental analys om bolaget man vill köpa och kommer man in fel ser man till att bara behålla.

Visst är det bara att vara påläst, men själv har jag annat att tänka på än att uppdatera mig om mina bolag hela tiden. De aktier man snarare ska varna för är förhoppningsbolagen utan vinster att snacka om.

Apple, Google och Starbucks är starka bolag som tjänar mycket pengar. Den typen av aktier skulle jag inte utfärda nån varning på iaf.
Citera
2013-12-19, 19:53
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker att du överdriver nåt enormt. Det är väl bättre att säga "ta det försiktigt vid höga multiplar". Vad gäller aktier kan man nästan aldrig läsa sig till vad som komma skall. Det är bättre att försöka göra en egen fundamental analys om bolaget man vill köpa och kommer man in fel ser man till att bara behålla.

Visst är det bara att vara påläst, men själv har jag annat att tänka på än att uppdatera mig om mina bolag hela tiden. De aktier man snarare ska varna för är förhoppningsbolagen utan vinster att snacka om.

Apple, Google och Starbucks är starka bolag som tjänar mycket pengar. Den typen av aktier skulle jag inte utfärda nån varning på iaf.

Du kanske missat det men en viktig del i fundamental analys är just att titta på värderingen. Om man köper in sig på för hög värdering, givet den avkastning man vill ha, är det givetvis inte rätt att behålla. Den som inte läst på ska inte köpa in sig från början.

Det jag vill säga är inte det är önskvärt att ständigt uppdatera sig om sina bolag. Däremot tycker jag att en rimlig utgångspunkt kan vara att man vid köptillfället vet något om bolaget och om värderingen. Man måste kunna argumentera för varför priset och värderingen är rimlig när man går in i bolaget. Annars kan man lika gärna syssla med att spå i kaffesump eller använda tarotkort.

Att ett bolag tjänar pengar säger ingenting om huruvida det kan bära sin multipel eller inte. Det jag utfärdar varning mot är att inte ha tid eller ork att värdera bolaget. Har man inte den orken ska man inte heller köpa bilar för då kanske man får för sig att köpa en volvo v70 för en miljon kronor. "Det är en bra bil, jag bryr mig inte om priset", är då resonemanget.
Citera
2013-12-19, 23:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du kanske missat det men en viktig del i fundamental analys är just att titta på värderingen. Om man köper in sig på för hög värdering, givet den avkastning man vill ha, är det givetvis inte rätt att behålla. Den som inte läst på ska inte köpa in sig från början.
Det gjorde jag i Google för tre år sedan och insåg att bolaget inte går att köpa billigt. Och nu har jag dubblat min insats och mer därtill. Hur förklarar du det då? Om jag följt dina principer hade jag inte kunnat göra den affären.

Du kan aldrig säkert veta avkastningen, men du har en hyfsad koll på vad bolaget du köper in dig i gör och hur de tjänar pengar. Du verkar tro att man kan läsa sig till att tjäna pengar på börsen. Jag hävdar att det är i princip omöjligt. Dock måste du ha en känsla för vad som är kvalitet och vilka aktier som ska ratas.

Citat:
Det jag vill säga är inte det är önskvärt att ständigt uppdatera sig om sina bolag. Däremot tycker jag att en rimlig utgångspunkt kan vara att man vid köptillfället vet något om bolaget och om värderingen. Man måste kunna argumentera för varför priset och värderingen är rimlig när man går in i bolaget. Annars kan man lika gärna syssla med att spå i kaffesump eller använda tarotkort.
Eller så accepterar man att bolaget är lite dyrare och bara behåller aktierna no matter what. Det är en jäkla tur att jag följt den principen.

Citat:
Att ett bolag tjänar pengar säger ingenting om huruvida det kan bära sin multipel eller inte. Det jag utfärdar varning mot är att inte ha tid eller ork att värdera bolaget. Har man inte den orken ska man inte heller köpa bilar för då kanske man får för sig att köpa en volvo v70 för en miljon kronor. "Det är en bra bil, jag bryr mig inte om priset", är då resonemanget.
Nej och det gäller även bolag med lägre P/E och där kan du inte heller med säkerhet säga hur det ska gå. Det finns inga enkla vägar till pengar på börsen. Man måste vara extremt tålmodig och bara köpa kvalitetsbolag för att lyckas.

Apple, Google och Starbucks har alla framtiden för sig tror jag iaf och skulle inte vara så nojig över att satsa en liten peng som får ligga i några år,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in