2005-07-20, 14:05
Medlem
Jag vet, för oss skrockfulla är det är fullkomligt livsfarligt att starta en sådan här tråd. Men efter att ha spottat över axeln tre gånger, en och annan peppar peppar ta i trä och rabblat tio Ave Maria, vågar jag nog ändå tro: Gnaget går upp i år!

Inte bara till det faktum att nu när Superettan vänder så sitter AIK på den gula ledartröjan i serieledning, utan även till följd av den totala scenförändring, i positiv bemärkelse, som klubben nu utrycker.

När domaren blåser i pipan för avspark finns det en vilja att trumma igång spelet, spelarna vågar ta initiativ till skillnad från tidigare års passitivitetsvarning. Truppen lyser av harmoni och självförtroende, och det finns en tanke bakom spelet på planen.

Visst, backlinjen känns inte direkt gjuten, anfallsspelet blir allt för ofta alldeles för plottrigt och någon gång måste även Arash pricka målet. Men trots att vi i år möter sämre motstånd vågar jag nog påstå att det var länge sedan man såg ett sådant förhoppningsfullt AIK.

Norling bara växer och växer i mina ögon. Han ska ha en eloge för att han vid den svajiga serieinledningen svalde stoltheten och övergav tre backslinjen. Föreningens helrenovering verkar sakta men säkert betala sig och inte ens SvFF kan slå oss på fingrarna.

Ett stort frågetecken kring ekonomin kvarstår dock fortfarande. Men man kan inte bara skära kostnader och hoppas på det bästa, även intäkter måste genereras. Här får nog allsvenskt spel betraktas som en förutsättning för det sistnämnda, i alla fall i det långa loppet.

Så, visst fasiken går Gnaget upp i år – frågan är vad som kommer att hända sen.
Citera
2005-07-20, 14:15
Medlem
Tja. Många gnagare verkar ju tro att med den här truppen i behåll så blir dom ett stabilt mittenlag i Allsvenskan. Med den attityden så åker dom ned igen direkt. Men visst går dom upp i år. Grattis.
Citera
2005-07-20, 14:24
Medlem
Worships avatar
Är inte alls så säker på att Gnaget går upp i år.

0-0 senast mot Trelleborg. Säg att det blir en snematch borta mot Degerfors i morgon med 3 nya ribbträffar och en ny stolpträff.

Lagen nerifrån börjar krypa närmare, kraven från läktarna blir igen större, buropen tätare. Ett par spelare går sönder. En annan drar på sig lite för många gula kort och blir avstängd.

Antal poäng man har tillgodo på lagen nedan krymper ännu mer. Spelarna börjar tänka. Felpassningarna börjar åter dyka upp. Bu ropen ökar ytterligare.

O sen är vi där igen, i skiten...

Nej, jag tänker inte ta ord som "Gnaget går upp i år" i min mun föränn det är klart!
Citera
2005-07-20, 14:26
Medlem
Zog Ruless avatar
Ja, fixar inte gnaget det här så är det riktigt dåligt. Iofs har Örebro vaknat till så det är nog fler som är ute efter platserna till fotbollens finrum.
Citera
2005-07-20, 14:33
Medlem
Bishops Armss avatar
AIK har imponerat, helt klart över mina förväntningar på laget! Som jag skrev i en annan tråd så räknade jag med att såren efter skandalerna och spelarflykterna skulle ta lång tid att läka. Något annat som gjorde pessimistisk till att vi skulle få se AIK i Allsvenskan 2006 var deras "ner-och-vända"-mentalitet, precis den mentalitet som fick klassiska IFK Norrköping på fall för ett par år sedan. Men faktum är att årets upplaga av Superettan är den bästa någonsin(!), vi finner lag som AIK, Örebro, IFK Norrköping, Åtvidaberg, Trelleborg, GAIS, Öster m.fl. som alla storsatsar mot den svenska högsta divisionen. Enligt mig så är det nästan mer prestige att vinna Superettan i år än att vinna Allsvenskan.

Skulle AIK klara sig i Allsvenskan med den nuvarande truppen? Man har ett bra lag, helt klart bättre än lag som Assyriska. Örlund har växt i målet, man har ett riktigt bra mittfält, anfallet får ses som klart godkänt och så slutligen backlinjen som jag är något tveksam till att den skulle hålla allsvensk-klass. Om nu AIK går upp så kommer vi med all sannorlikhet få se ett par nyförvärv, troligtvis så blir det inga supervärvningar a'la Boateng den här gången. Det bästa AIK kan göra nu är att gå lugnt fram. Man bör inte satsa på SM-guld så fort man gått upp.

Slutligen; det gäller att Gnaget håller i sin ledning och går upp i år. Ett misslyckande och jag är övertygad om att man kan se fram emot ett par års spel i Superettan. AIK har inte råd att förlora!
Citera
2005-07-20, 14:43
Medlem
ricksons avatar
Tycker de kan stanna i ettan, har inte saknat dom det minsta.
Citera
2005-07-20, 14:48
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Ja de gör de. Fast jag hoppas Bajen och Gnaget möts i kval, nu när vi inte har en chans på toppen.
Citera
2005-07-20, 14:48
Medlem
Worships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickson
Tycker de kan stanna i ettan, har inte saknat dom det minsta.

Tycker din åsikt i den här frågan är rätt ointressant!
Citera
2005-07-20, 14:49
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Ja de gör de. Fast jag hoppas Bajen och Gnaget möts i kval, nu när vi inte har en chans på toppen.
Vilket jäkla derby det skulle var (om man nu räknar in Solna till Stockholm). Fläskigt slutsålt och en riktigt härlig högriskmatch.
Citera
2005-07-20, 14:53
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Vilket jäkla derby det skulle var (om man nu räknar in Solna till Stockholm). Fläskigt slutsålt och en riktigt härlig högriskmatch.

Ja fy fan vilken fight. Plus det vore ingen total katastrof om vi losade även om det vore förnedrande att åka ur mot just gnäggget. Men Bajen skulle behöva ett wake-up-call i ettan för att rensa ut lite både på läktaren och i laget såväl som styrelsen. Vi är inne på fjärde året av menlösa slutplaceringar nu. Vinna eller försvinna, vem fan vill bli ett ÖIS eller GIF som varken vinner eller torskar år ut och år in.
Citera
2005-07-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Ja, fixar inte gnaget det här så är det riktigt dåligt. Iofs har Örebro vaknat till så det är nog fler som är ute efter platserna till fotbollens finrum.
Är det riktigt dåligt om vi inte fixar det? AIKs prestationer bör snarare, precis som Bishop Arms så fint beskriver det, betraktas som en bragd med tanke på all kaos runt omkring. Skulle Hammarby klara av ett liknande scenario? Det tror inte jag i alla fall …
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Fast då åker ju ni ut.
Edit: Jaha, du såg det som något positivt ...
Citera
2005-07-20, 15:00
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne
Är det riktigt dåligt om vi inte fixar det? AIKs prestationer bör snarare, precis som Bishop Arms så fint beskriver det, betraktas som en bragd med tanke på all kaos runt omkring. Skulle Hammarby klara av ett liknande scenario? Det tror inte jag i alla fall …
Fast då åker ju ni ut.
Edit: Jaha, du såg det som något positivt ...

Nä, det skulle vara extremt förnedrande och känner jag mina gnagarpolare rätt så skulle jag få höra det i evigheter. Men håll med om att ert år i ettan var ganska välkommet på ett sjukt sätt. Ekonomin stramas åt, publiken blir av med medgångarna, spelarna får kämpa o.s.v. Tror Bajen behöver ett liknande stålbad för att hitta tillbaka, även om jag skulle hata att åka ner till en början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in